Készült: 2024.09.20.16:01:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

199. ülésnap (2001.03.30.), 11. felszólalás
Felszólaló Hadházy Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Önkormányzati bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 3:59


Felszólalások:  Előző  11  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HADHÁZY SÁNDOR, az önkormányzati és rendészeti bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az önkormányzati és rendészeti bizottság március 21-ei ülésén tárgyalta meg a pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló T/3933. számú törvényjavaslatot.

A bizottsági ülésen elhangzott, hogy a pénzügyi törvények módosításáról szóló törvényjavaslat több törvény módosítását tartalmazza. Többségük és súlypontjuk az Európai Unióhoz történő csatlakozás érdekében szükséges jogharmonizációt valósítja meg. E körbe tartozik az államháztartásról szóló törvény, a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény, a helyi adókról szóló törvény és az illetéktörvény, valamint a lakás-takarékpénztárakról szóló törvény módosítása is, amelyet most a kormány visszavont.

A törvényjavaslat tartalmazza továbbá az értékpapírtörvény módosítását, amely a közelmúltban az értékpapírpiacon bekövetkezett eseményekkel összefüggésben a vállalatfelvásárlási szabályok kiegészítését tartalmazza. Kiemelkedő még az adózás rendjéről szóló törvény módosítása, amely a diákhitel intézményével függ össze. A bizottságot a helyiadó-törvény, illetve az illetéktörvény érintette legjobban.

Az EU-előírások az állami támogatásokra vonatkozó normákat tartalmazzák, amelyek meglehetősen bonyolult és összetett szabályok. Azonban tekintettel arra, hogy a versenyfejezet tárgyalása ez év első felében lezárásra kerül, szükséges mindazon szabályok módosítása, amelyek megteremtik a belső összhangot az EU állami támogatásokra vonatkozó normáival. Többek között erre tekintettel szükséges az államháztartási törvény módosítása, ahol meghatározásra kerül az állami támogatás fogalma, más részről pedig az intézményrendszert is korszerűsíti.

Ugyanilyen okok miatt szükséges az anyagi jogszabály, mint a társaságiadó-törvény és a helyiadó-törvény módosítása is. Az állami támogatások kapcsán az EU jogszabályaiban támogatásnak minősül az önkormányzatok által nyújtott támogatás is, ugyanakkor támogatásnak minősül az adókedvezmény és adómentesség is. Ebből következően jelenleg tartalmazhatnak, sőt tartalmaznak is az önkormányzati rendeletek olyan mentességi, kedvezményi rendelkezéseket, amelyek nem kompatibilisek az EU-szabályokkal, illetve azok állami támogatásnak minősülnek. Annak érdekében, hogy a csatlakozás időpontjától számítva el lehessen kerülni azt a helyzetet, hogy az önkormányzatok olyan kedvezményt, mentességi rendelkezéseket alkossanak, amelyek ellentétesek az állami támogatásokra vonatkozó rendelkezésekkel, illetve állami támogatásoknak minősülhetnének, a törvényjavaslat korlátozza az önkormányzatok kedvezmény-, mentességnyújtási jogát, amely kizárólag a vállalkozókra korlátozódik.

A csatlakozás időpontjától kezdve az önkormányzatok számára már csak az iparűzési adóban lenne lehetőség új kedvezmény kialakítására. Ez kifejezetten a kisebb vállalkozásokat illetné meg, mégpedig azokat, amelyek 2 millió forint iparűzési adóalap alatt maradnak. Ez egy vállalkozás esetében a bevétel tekintetében 4-5 millió, kereskedelmi tevékenység estén 12 millió bevételt tehet ki.

Tisztelt Ház! Az önkormányzati és rendészeti bizottság a pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló T/3933. számú előterjesztést 12 igen szavazattal, 3 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak tartotta.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz és az FKGP padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  11  Következő    Ülésnap adatai