Készült: 2024.04.26.11:06:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

131. ülésnap (2020.05.20.), 84. felszólalás
Felszólaló Dr. Keresztes László Lóránt (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:06


Felszólalások:  Előző  84  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Én sem kívánok túl hosszan hozzászólni ehhez. Mondhatjuk, hogy valóban, az elmúlt öt órához képest itt egy olyan javaslat van előttünk, amiben jobbára egyetérthetünk, sőt egyetérthetünk azokban a felszólalásokban is vagy azokban a gondolatokban is, amiket elmondott képviselőtársam, Bartos Mónika, illetve az államtitkár úr is. Ugyanakkor azért ilyen gyorsan én sem szeretnék elmenni a törvényjavaslat vitája mellett. Kihasználom a lehetőséget, hogy itt van államtitkár úr, aki egy fontos területnek, a közlekedéspolitikának az államtitkára. Ritkán van lehetőség arra, hogy kérdéseket így közvetlenül feltegyünk.

A vasúti szállítás teljesen egyértelmű…  tegnap hosszú vitát folytattunk az éghajlatváltozás kérdéseiről. Tudjuk azt, hogy az energiapolitika mellett vagy az energiatermelés mellett a közlekedés, a szállítás egy olyan ágazat, amely szintén óriási mértékben hozzájárul a károsanyag-kibocsátáshoz, és ilyen szempontból nyilván óriási szerepe van a vasúti teherszállításnak, és hozzáteszem, a vasúti személyszállításnak is.

Arról is beszéltünk tegnap, hogy abba az irányba kéne elmennünk Európán belül is, hogy a rövid távú repülőutak helyett a gyorsvasúti hálózat bővítésével lehessen a személyi közlekedést is ilyen módon egy olyan irányba átterelni, hogy az a károsanyag-kibocsátás csökkenésével legyen járható, és természetesen mondhatjuk, hogy ez fokozottan igaz az áruszállításra is, de ahogy Ander képviselőtársam erre már felhívta a figyelmet, ehhez megfelelő infrastruktúra is kell.

Én azokat a kérdéseket nem szeretném megismételni a hazai vasúthálózat állapotára vonatkozóan, amiket képviselő úr feltett, inkább picit kiegészíteném. Hallhattuk a források kapcsán, hogy mennyit költöttek az elmúlt időszakban, illetve mennyit terveznek költeni a következő években a vasúthálózat fejlesztésére, ugyanakkor azt meg kell erősíteni, hogy ezzel együtt is borzalmas állapotban van a hazai vasúthálózat, és óriási mértékben hiányzik az a közel ezermilliárd forint, amiről tegnap döntöttek titkosítással együtt, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésére fordítják.

Szeretném megkérni államtitkár urat, hogy néhány gondolat erejéig beszéljen arról, mégis hogyan kívánják pótolni ezeket a forrásokat, mert az eddig bejelentett fejlesztések nem elegendőek ahhoz, hogy ezt a rendkívül fontos infrastruktúrát érdemben fejleszteni lehessen. Mi lesz konkrétan ezeknek a szárnyvonalaknak a sorsa, és milyen tervei vannak a kormánynak arra, hogy ezeknek az állapotát érdemben javítsa?

Ha visszagondolunk, nemcsak akár a rendszerváltás óta eltelt időszakra, hanem az azt megelőző időszakra is, amikor valóban nagy szárnyvonalbezárásokról döntöttek, mindig az volt a politika, hogy elvonják a forrásokat, nem fejlesztik ezeket a szárnyvonalakat, azok egyre jobban tönkremennek, és akkor már ez az indoka a beszántásnak, felszámolásnak. Tehát ha arról beszélnek, vagy azt kívánja  nagyon remélem  megerősíteni, államtitkár úr, hogy ezeket a szárnyvonalakat fontosnak tartják, akkor arról is beszélni kell, hogy milyen módon lehet ezeknek az állapotát javítani, hogy hogyan lehet ezeknek a hatékonyságát, hasznosságát növelni, ez rendkívül fontos lenne.

És akkor még egy dologra szeretnék reagálni. Bartos Mónika képviselő asszony beszélt arról, hogy megérkezett egy szállítmány Kínából védőfelszerelésekkel, és azt mindig elmondtuk, én magam is hangsúlyoztam, nagyon fontos, hogy be tudunk szerezni ebben az időszakban védőfelszereléseket. És most egyáltalán nem mennék bele minőségi kérdésekbe, s a többi, de azért arra mindenképpen utalni szeretnék, hogy ez a világjárvány és a világjárvány okozta gazdasági válság, ami nemcsak minket, Európát sújt, hanem globálisan is megjelenik, mindenképpen rá kell hogy világítson arra, hogy egész más gazdaságpolitikai szemléletnek kell érvényesülni a következő időszakban.

(14.20)

Tehát az biztosan nem lesz fenntartható, hogy alapvető szolgáltatásokat is a kontinenseken át történő szállítással távoli kontinensekről szállítsunk ide, olyan tömegtermékeket is, amiket helyi szinten vagy regionális együttműködésben is elő lehetne állítani. Ha komolyan vesszük a fenntarthatóság gondolatát, komolyan vesszük azt, hogy a XXI. század egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb kihívása minden hatásával együtt az éghajlatváltozás, illetve annak a hatásai csökkentése érdekében a küzdelem, akkor ebbe az irányba kell megváltoztatni a gazdaságpolitikai gondolkodást. És ilyen szempontból, ha egy helyi és regionális, akár mondjuk, egy európai együttműködés vagy gazdasági együttműködés erősítéséről beszélünk, akkor az ennek megfelelő infrastruktúra fejlesztésére kell óriási figyelmet fordítani, és nyilván nekünk feladatunk, hogy elsősorban a hazai infrastruktúra fejlesztésére, tehát a hazai rendkívül rossz állapotú vasúthálózat fejlesztésére fordítsunk figyelmet.

Ezért is tartjuk mi őrületes hibának azt, amit tegnap az Országgyűlés kormánypárti képviselői megtettek a kormány javaslatára, ez a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése. Konkrétan semmilyen módon nem igazolt, nem alátámasztott, hogy ez valamilyen módon megtérül, és ennek az amúgy meggyőződésünk szerint nem fenntartható gazdaságpolitikának, ennek a kiszolgáltatott helyzetnek a fenntartásához járul hozzá egy infrastruktúra-fejlesztés, ezért rendkívül sajnálatosnak tartjuk. De nagyon bízunk benne, hogy államtitkár úr most megnyugtat minket, Ander képviselő urat és engem is, hogy a kormány nem kívánja a balliberális elődök gyakorlatát, szándékait folytatni, és nem készül szárnyvonalbezárásra, sőt ezzel ellentétesen azok fejlesztésére, bővítésére, javítására törekszik. Köszönöm szépen a lehetőséget.




Felszólalások:  Előző  84  Következő    Ülésnap adatai