Készült: 2024.09.19.13:58:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

139. ülésnap (2008.04.21.), 126-128. felszólalás
Felszólaló Botka Lajosné (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:16


Felszólalások:  Előző  126 - 128  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BOTKA LAJOSNÉ (MSZP): Köszönöm, igen, elnök úr.

ELNÖK: Igen. A képviselő asszonyt illeti a szó.

BOTKA LAJOSNÉ (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Ahány nyelvet beszélsz, annyi embert érsz - mondták a szüleim annak idején, amikor iskoláskoromban, bizonyára önökhöz hasonlóan, többen küszködtünk az idegennyelv-tanulással. Azt gondolom, ez az intelem, ha nem is szó szerint, de talán ma is aktuális. És ha arra gondolok, hogy pedagógusként, közéleti szereplőként a rendszerváltást megelőző időszakban mi volt az a legizgalmasabb változás, ami a közoktatásban mintegy megalapozta a rendszerváltásunkat, akkor talán emlékeznek: az orosz nyelv kötelező tanulásának az eltörlése, mintegy az idegennyelvtudás pluralizmusának a meghirdetése.

És eltelt húsz év. Közben az elmúlt időszakban számtalan kabarétréfát hallottunk arról, hogy a magyar ember hogyan kommunikál, ha hozzá szólnak, s talán a nyelvi korlátai megakadályozzák abban, hogy visszaszóljon - érthető módon.

Mi történt az elmúlt két évtizedben? Először is pozitívum, hogy lehetett választani, és többféle idegennyelv-tanulási kínálat jelent meg a magyar közoktatásban. Változott, hogy ma már egyetemen, főiskolán diplomát az a fiatal kaphat, aki nyelvvizsgával rendelkezik, bizonyítja tehát, hogy képes idegen nyelven megszólalni. És természetesen tudjuk, hogy nagyon-nagyon sok pénzt, időt, energiát áldoztunk tanári továbbképzésekre, talán egyetlen tartalmi terület sincs a közoktatásban, ami ennyiféle módszert, tankönyvet, taneszközt fejlesztett volna, mint ami éppen az idegennyelv-tanítás, -tanulás területén az elmúlt két évtizedben történt. És ha azt vizsgálnánk, hogy a családok erőfeszítéseinek mi volt a fókuszában, akkor azt mondjuk, hogy talán a legtöbb pénzt, figyelmet, energiát éppen arra áldozták, hogy tudjanak a gyerekek idegen nyelven beszélni.

Hogyan és milyen módon szeretné és tervezi az oktatási kormányzat az oktatás tartalmi fejlesztésében az idegennyelv-tudás színvonalát javítani a következő generáció számára? Ez a kérdésem, és persze még szeretném ezt kiegészíteni a következő egy percben. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  126 - 128  Következő    Ülésnap adatai