Készült: 2024.09.23.03:12:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

244. ülésnap (2012.11.29.), 102. felszólalás
Felszólaló Dr. Horváth Zsolt (Veszprém) (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:50


Felszólalások:  Előző  102  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HORVÁTH ZSOLT (Veszprém) (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A fogyasztók érdekében megindított vitanap kapcsán én egy újabb témakörrel szeretném bővíteni ezt a kört a szolgáltatók esetében, ez a témakör pedig a pénzügyi szolgáltatások területén jelentkező anomáliák kérdése. Nem fogják szeretni a jelenleg ellenzéki képviselőtársaim az első mondataimat, pedig ezek a tények. Sajnos, ezeknek a pénzügyi szolgáltatóknak a megjelenése is a 2002-2010 közötti időszakra tehető. Sajnos, az első felvetések is, amelyek megpróbálták ráirányítani erre a figyelmet, szintén erre az időszakra tehetőek. Én magam is 2008 óta az én választókerületemben élő állampolgárok jelzése kapcsán foglalkoztam, és foglalkozom azóta is ezzel a témakörrel.

A pénzügyi szolgáltatások egy különös területe ez, amire szeretném felhívni a figyelmet, nevezetesen: a magukat fogyasztói csoportoknak nevező pénzügyi szolgáltatók köre. A történet előzménye 2008-ra tehető. 2008 év vége, 2009 eleje, amikor első körben tömegesen jelennek meg Magyarországon azok a súlyos gazdasági, pénzügyi és szociális helyzetbe kerülő családok, amelyek az akkor kialakult helyzetnek köszönhetően először elvesztik a munkahelyeiket, aztán elvesztik a családi bevételi forrásaikat, majd a korábban felvett hitelek törlesztőrészleteit nem tudják fizetni. Éppen ezért a kilakoltatás szélére kerülnek.

Szeretném felhívni a figyelmüket arra, hogy ezen családok, illetve ezen családok jelentős része esetében - így ennek megfelelően a hozzám forduló családok esetében is - nem arról volt szó, hogy luxusberuházások, presztízsjellegű fogyasztási termékek vásárlása miatt vettek fel bármilyen formában is hitelt. Arról volt szó, hogy akkor elengedhetetlen beruházások esetében vették igénybe ezt a módszert, és a 2008. év végén, illetve a 2009-ben kialakult helyzet miatt elvesztették a munkahelyüket, nem lett meg az az állandó jövedelemforrásuk, amely korábban megvolt, és ennek megfelelően kerültek ilyen helyzetbe.

Mit tudtak tenni akkor a családok? Az akkori kormányzattól nem kaptak segítséget; akkor nem volt lehetőség arra, hogy újra visszaszerezzék a munkahelyeiket. Ezek a családok a kiszolgáltatottság szélén voltak. Éppen ezért jött kapóra számukra az a lehetőség, amelyet a bevezetőben említett pénzügyi szolgáltatók kínáltak számukra.

2009-ben az akkori pénzügyminiszterhez írásbeli kérdéssel fordultam, "Szegények bankja vagy bűnszövetkezet" címmel. Akkor hívtam fel először a figyelmet arra, hogy a fogyasztói csoportok átverik ezeket az embereket, és az utolsó lehetőséget kínálva számukra mégis a csőd szélére sodorják ezeket a családokat.

Néhány mondat az akkori írásbeli kérdésemből. Mindkét család, amelyek hozzám fordultak, megpróbáltak mindent megtenni annak érdekében, hogy kilábaljanak ebből a helyzetből. Ekkor kerültek kapcsolatba olyan gazdasági társaságokkal, amelyek újságban feladott hirdetésekkel kínáltak megoldást ilyen krízisbe került emberek számára. Ezekben a hirdetésekben azt állították, hogy fedezet nélkül, jelzálogbejegyzés nélkül, minimális jövedelem igazolásával nyújtanak segítséget.

Ilyen gazdasági társaság volt akkor a Budapesten bejegyzett Group Saving Kft. is. Az akkor engem felkereső választópolgár megpróbálta ennek a cégnek a segítségét igénybe venni. Az ő elmondása szerint az ügyintézővel történt beszélgetésről kép- és hangfelvétel készült. Olyan lehetőséget kínáltak számára, amely alapján egy fogyasztói csoportban történő részvételt kínáltak neki. Több jogcímen kértek tőle előre pénzt, amely összeget közel félmillió forintos nagyságrendben be is fizetett. A választópolgár elmondása szerint azt ígérték számára, hogy ha ezeket a feltételeket teljesíti, akkor megkapja az idézőjelbe tett hitelt.

(12.30)

6 millió forintot kínáltak számára, havi 20 ezer forintos törlesztőrészletre. Ez a megoldás akkor ezeknek az embereknek a túlélését jelentette volna, de nem ez történt. A választópolgár azóta sem kapott semmilyen összeget semmilyen jogcímen, csupán ígéretet kapott, és újabb feltételeket közöltek vele. Kiderült, hogy az idézőjeles törlesztőrészletet minden hónapban fizetnie kell, ám az idézőjeles hitelhez csak akkor juthat hozzá, ha valamilyen szervezet valamilyen közgyűlése arról majd dönt. Aztán később az is kiderült, hogy csak akkor juthatna hozzá ehhez az ígért összeghez, ha egy összegben befizeti ennek a jelentős részét, és még abban a hónapban. Ekkor már milliós nagyságrendű összeget kértek volna ezektől az emberektől.

Tisztelt Képviselőtársaim! 2009-et írtunk akkor. Látva ezt a problémát, én írásbeli kérdéssel fordultam, ahogy említettem, a pénzügyminiszterhez és az igazságügyi miniszterhez, és felhívtam az akkori Gazdasági Versenyhivatal, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, illetve az adatvédelmi jogok biztosa figyelmét is erre. El kell mondanom önöknek, hogy megdöbbentő volt a válasz, amelyet az akkori kormányzattól kaptam. A legdrasztikusabb választ az akkori igazságügyi miniszter, Draskovics Tibor írta számomra, amelyben felhívta a figyelmemet arra, hogy használjam ki a fogadóóráimat arra, hogy - idézőjelben - jogi segítséget nyújtsak az embereknek, és hívjam fel a figyelmüket arra, hogy ne írjanak alá semmiféle ilyen megállapodásokat, vagy ha valamit aláírnak, akkor azt tüzetesen olvassák el előtte.

Szerencse, hogy 2010-et követően a jelenlegi kormányzat nem így állt ehhez a problémához. Mihelyt változás történt a kormány élén, újra felvetettem ezt a problémát, és ennek köszönhetően a Nemzetgazdasági Minisztérium már lépéseket is tett. Sajnos, csak a tűzoltás lehetősége jutott számunkra a jelenlegi formában, hiszen az igazi intézkedéseket 2009-ben kellett volna megtenni az akkori kormányzatnak. Most már arról van szó, hogy a jelenlegi kormány döntésének köszönhetően a jövőt illetően nem lehet ilyen fogyasztói csoportot létrehozni, nincs több lehetőség arra, hogy ilyen fogyasztói csoportok létrejöjjenek azért, hogy átverjék az embereket, ám arra is fel kell hívnom a figyelmet, hogy a korábban megalakult fogyasztói csoportok sajnos még mindig szedik az áldozataikat.

Ha megnézik azokat az olcsó napilapokat, amelyek megjelennek ma Magyarországon, a hirdetéseik jelentős része ezeknek a fogyasztói csoportoknak a hirdetéseit teszi ki. Ennek megfelelően a problémát nem oldottuk meg véglegesen - a jövőt illetően igen, de jelen pillanatban még mindig fennáll ez a probléma. Azt is szeretném elmondani, hogy a jelenlegi információk szerint több mint százezer család áldozatul esett ezen fogyasztói csoportok működésének, éppen ezért örülök annak, hogy ilyen fogyasztóvédelmi napot szerveztünk itt a parlamentben, és annak is örülök, hogy a képviselőink jelentős része a problémafelvetéseivel megmutatta azt, hogy a jelenlegi kormányzat a fogyasztók oldalán áll, és abban is bízom, hogy a jövőt illetően sikerül ezt a problémát véglegesen megoldani.

Elnök úr, köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  102  Következő    Ülésnap adatai