Készült: 2024.09.22.03:08:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2012.10.08.), 152-154. felszólalás
Felszólaló Dr. Zsiga Marcell (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:31


Felszólalások:  Előző  152 - 154  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ZSIGA MARCELL (Fidesz): Igen, elnök úr, tisztelettel elfogadom.

ELNÖK: Képviselő úr elfogadja. Fónagy államtitkár úr fog válaszolni. Képviselő úr, öné a szó. Parancsoljon!

DR. ZSIGA MARCELL (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt évtizedben központi témává váltak a vidéki emberek körében a vasútvonalak bezárásáról, a vasútjáratok ritkításáról szóló hírek. Ezek joggal kerülnek a társadalom érdeklődésének középpontjába, hiszen már a korábbi években, a Gyurcsány-korszak ideje alatt is nagy felháborodást keltett számos vonalon a járatok megszüntetése, a vasútvonalak bezárása.

A jelenlegi kormány megválasztását követően több, korábban már bezárt vonalat nyitott meg, például Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a Hidasnémeti-Abaújszántó-vonalat, azonban arányait tekintve ezek az intézkedések még kevésnek tűnnek.

(16.20)

Áprilisban megszületett a menetrendváltozás, amely néhány járatot kivont a forgalomból. Ennek indoka az állami források minél hatékonyabb felhasználása. Olyan vonalak is vannak, amelyek kevés járattal működnek. Ennek az az oka, hogy ezzel a kevés járattal biztosítja az előző korszakhoz képest a jelenlegi kormány a diákok iskolába jutását, a munkavállalók munkába járását, illetőleg a teherforgalmat.

Tisztelt Államtitkár Úr! Az országban számos régi vasútvonal van jelenleg használaton kívül; olyan helyeken, ahol a vasúti síneket már felszedték, de a kiépített nyomvonal, a növényzet, a régi vasúti töltés és az elhagyatott állomásépületek természetesen kínálják magukat. Hogy mire is? A világban már több helyen működik a régi vasútvonalak kerékpárúttá történő átalakítása az úgynevezett rail trail rendszerben, de hazánkban is találunk erre kiváló példákat, például szintén Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Ózd és Borsodnádasd között.

Kézenfekvő lenne az ilyen elhagyatott vasútvonalak hasznosítása például kerékpáros-forgalom céljára, és ezáltal a kerékpárút-hálózat fejlesztése is hatékonyabban megoldódna. Útalap és aszfaltcsík lefektetésével, kialakításával olcsó és gyors közlekedési alternatívát lehetne biztosítani.

Arról kérdezem államtitkár urat, hogy hogyan tervezik az elhagyatott töltések hasznosítását (Az elnök csenget.), miért nem tudjuk kihasználni a régi vasútvonalakat. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  152 - 154  Következő    Ülésnap adatai