Készült: 2024.09.19.02:10:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

197. ülésnap (2012.06.04.), 395. felszólalás
Felszólaló Magyar Zoltán (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  395  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MAGYAR ZOLTÁN (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Napirend utáni felszólalás-sorozatomban arra teszek kísérletet, hogy a mezőgazdaság, tágabban értelmezve az egész magyar vidék életében fontos szerepet betöltő személyeket mutassak be, állítsak emléket munkásságuknak itt, a nemzet templomában is. Ezt nemcsak azért tartom fontosnak, mert ma a magyar vidék önhibáján kívül, de kivéreztetett állapotban vívja haláltusáját, de azért is, mert a sorozatban bemutatott személyek korukat megelőző szakmai munkájukkal elévülhetetlen érdemeket szereztek, illetve azért is, mert a Jobbik vidéki gazdaságfejlesztő programját is átitatják a vidéki lét és a föld szeretetét hangsúlyozó gondolatok.

Tisztelt Képviselőtársaim! Masch Antal a csehországi Kuttenplanban született 1809. március 19-én. Középfokú iskoláinak befejezése után a prágai orvostudományi egyetemre iratkozott be, majd a bécsi orvosi egyetemen szerzett diplomát. Ezután négy éven keresztül dolgozott a bécsi közkórházban, majd állami ösztöndíjjal egy évig a bécsi állatorvosi intézet hallgatója lett. 1840-ben kinevezték a magyaróvári Felsőbb Gazdasági Tanintézet tanárának. Az addig is megfelelő szintű oktatás színvonalát még jelentősebben emelte, amikor az 1830-as évek végén tehetséges tanárok kerültek az intézetbe. Közöttük volt Masch is, aki anatómiát, állattant, ásványtant és éghajlattant tanított.

Néhány évvel odakerülése után megírta több száz oldalas állatgyógyászati kézikönyvét. 1846-ban Mascht az intézet igazgatójává nevezték ki. '48-ban, a népek tavaszán az óvári diákok kiáltványukban támogatólag léptek fel a bécsi forradalom mellett, majd a tanév befejeztével számosan csatlakoztak a magyar szabadságharchoz. A tanulók szétszéledése és a hadi események miatt az intézet kénytelen volt bezárni kapuit. Bár a magyar szabadságharcot leverték, a jobbágyfelszabadítást és a közteherviselést érvényben hagyták Bécs urai, a roboton alapuló gazdálkodás így örökre véget ért. A nagybirtokosoknak viszont szakképzett személyzetre lett volna szükségük, ha lépést akartak tartani a fejlődő magyar és európai mezőgazdaság követelményeivel. Ezek is késztették arra a császárváros mindenható hivatalnokait, hogy 1850-ben az óvári agrároktatást újból megindítsák.

A két évfolyamú tanintézet állami kézbe került később, és igazgatóhelyettesének Mascht nevezték ki. Tudása, ügyszeretete, nagy gyakorlata az intézet előrelépésének biztosítéka volt. Megkezdődött az új tanári kar szervezése. Ezekben az években kerültek ide a későbbi nagyhírű gárda első tagjai, akik közül már jó néhány neves képviselőről már megemlékeztem itt a Házban. Jó emberismerete, kritikus, de emberséges magatartása és óriási bölcsessége révén egyre nagyobb tudású és eredményesen dolgozó oktatói közösség jött létre. Közben egyébként lótenyésztéssel és időjárással foglalkozó kézikönyveket is írt.

Jelentős érdemei voltak a tanintézethez kapcsolt kísérleti állomások létrehozásában. Ilyenek voltak: az eszköz- és gépkísérleti állomás, a vegykísérleti állomás és a vetőmagvizsgáló állomás. Ezekben egyébként egy-egy szakmai irányítással, az ő felügyelete mellett dolgoztak a szakemberek. Sajnos, ezen intézmények az ott töltött hallgatói éveim alatt szűntek meg, ez egy nagyon szomorú időszaka volt akkor az óvári agrároktatásnak, engem is nagyon mélyen érintett, és úgy gondolom, hogy megfelelő minőségű agrároktatás nem is képzelhető el ilyen szakoktatói állomások nélkül. Az agrároktatás átszervezetését követően a Gazdasági Akadémia elnevezésű, magasabb rangra emelt magyaróvári intézetben lehetett felsőfokú végzettséget szerezni egyébként az országban.

Munkatársai tisztelték tudását, tapasztalatát, bátorságát, amellyel esetenként szembeszállt az értelmetlennek tűnő felsőbb utasításokkal is. Egy elsietett minisztériumi leiratra például így válaszolt: "Nem azért vagyok itt, hogy a minisztérium meggondolatlan rendelkezéseit végrehajtsam." Azzal is vádolták, hogy őmiatta tartják fenn a német nyelvű oktatást, holott megszüntetéséért pont ő már 1872-ben felvetette a minisztériumnak ezt a problémát. Jól látta, hogy lejárt az idő a német fakultás felett, a hallgatók száma rohamosan csökkent, így egyébként '84-től meg is szűnt ez Mosonmagyaróváron, és onnantól kezdve csak magyarul oktattak.

(23.40)

1884. augusztus 27-én halt meg Magyaróváron. Több kitüntetést kapott, 44 évig tanított Óváron, és ezen évtizedek alatt irányított itt sok komoly munkát, óriási érdemeket szerzett a magyar mezőgazdasági oktatás fejlesztése terén. Büszke vagyok arra, hogy abban az oktatási intézményben tanulhattam, amely neki is köszönheti dicső múltját, és ebben a szülővárosomban működik még mind a mai napig ez az egyetem, és remélem, hogy még nagyon sokáig így lesz ez.

Kérem a képviselőtársaimat, hogy a felsőoktatás átszervezésekor is fontolják meg ezeket a gondolatokat.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  395  Következő    Ülésnap adatai