Készült: 2024.04.29.12:16:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2011.04.01.), 146. felszólalás
Felszólaló Szedlák Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:05


Felszólalások:  Előző  146  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZEDLÁK ATTILA (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A javaslathoz érkezett módosító indítványok közül a T/2627/60. számúhoz kívánok hozzászólni, amely javaslat a 32. cikk (4) bekezdését érinti. A rendszerváltást követően a törvényhozás egyik kiemelkedően fontos feladata a tanácsrendszer autonóm helyi önkormányzatokkal való felváltása volt. Az így létrejött önkormányzatok autonóm mozgásterének egyik legjelentősebb eszköze a lokális jogalkotás lett. A Gyurcsány-kormány 2006 végén alkotmánysértő módon változtatta meg az önkormányzati törvényt és adott ki rendeletet a hivatalok régi rendjének megszüntetéséről. Az Alkotmánybíróság 2008 végéig adott határidőt a korrigálásra. Megszűntek a közigazgatási hivatalok, és feladataikat jogutódként a regionális államigazgatási hivatalok vették át, kivéve az önkormányzatok jogi felügyeletét, mert törvényességi ellenőrzést ellátó szervezetek létrehozását és átszervezését kizárólag kétharmados törvényben lehet szabályozni. Így az államigazgatási hivatalok 2009 januárja óta csak szakmai tanácsokat adhattak az önkormányzatoknak. Ezzel az önkormányzatok alkotmányos működésének a garanciáját szüntették meg. Ezt a garanciát hozta vissza a 2010. május 17-én benyújtott és május végén kihirdetett, a központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló törvény, amellyel csaknem négyéves alkotmányos mulasztást is pótolt a jogalkotó a fővárosi, megyei közigazgatási hivatalok visszaállításával.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mondjuk ki bátran, hogy közigazgatási válság fenyegetett, hiszen a közigazgatási hivatal által korábban biztosított szakmai kontroll hiányában vélhetően születhettek törvénysértő döntések egyes önkormányzatoknál. Úgy gondolom, hogy az újra működő törvényességi ellenőrzés alkalmas eszköz az önkormányzatok rendeleteinek folyamatos szakmai felülvizsgálatára és a törvényesség szempontjaink érvényesítésére. Ez azért is kiemelten fontos, mert az önkormányzatok rendeletei mind helyi szintű, de a településeken általános érvénnyel bíró jogszabályok, a magyar jogforrási rendszer részei, azaz jogok és kötelezettségek forrásai. Nagyon fontos, hogy az önkormányzatok esetében csak olyan önkormányzati rendelet legyen hatályban, amely kiállja az alkotmányosság próbáját.

A törvényességi ellenőrzési feladat nagyságrendjét jelzi, hogy például Veszprém megyében a helyi önkormányzatok, kistérségi társulások, bizottságok összességében egy évben akár 1300 rendeletet és 30 ezer határozatot is alkothatnak. Azonban évek óta meglévő és jelentős probléma, hogy a jegyzőkönyvek a törvényes határidőt túllépve, olykor több hónapos késéssel, többszöri hivatali felszólításra érkeznek meg a hivatalokhoz. A késedelem miatt meghosszabbodik a törvénysértés által előidézett, esetenként alkotmánysértő helyzet. Hatékony eszköz hiányában a hivatalok nem tudtak a helyzeten változtatni. Éppen ezért fontos, hogy az alaptörvény-javaslatban az önkormányzatnak a helyi rendeletet haladéktalanul meg kell küldenie a kormányhivataloknak. Azonban egyre nagyobb a hivatalok törvényességi ellenőrzést végző munkatársainak a leterheltsége, és egyre nagyobb számban fordulnak elő a telefonon vagy személyesen feltett szakmai kérdések. Mindezek miatt is fontos, hogy a módosításban javaslatként törlésre kerül a hivatalok kézhezvételtől számított 15 napos intézkedési határideje, és az ellenőrzés után egy későbbi időpontban is, amennyiben jogszabálysértést találnak, kezdeményezhetik a bíróságnál az önkormányzati rendelet felülvizsgálatát.

Tisztelt Ház! Az általános vitában a felszólalásomat a legnagyobb magyar, gróf Széchenyi István szavaival kezdtem, s most a részletes vitában a hozzászólásom végén újra őt idézem. "Azon előítélet, melyet számtalanszor hallunk, eddig is jó volt, tehát ezentúl is jó lesz, egy cseppel sem józanabb okoskodás, mint például ezek: mert eddig volt pénzünk, továbbra is lesz, mert eddig éltünk, tovább is fogunk élni, mert máig nem törött el kocsink, ezután sem törhetik el, mert tizennégy esztendeig szolgált ezen ló a postán, tehát még tizennégy esztendeig fog jól szolgálni. A természet szent törvényei egészen ellenkezőképpen állnak: ami eddig jó volt, az éppen azért, mert múlt időben volt jó, ma tán csak meglehetős és utóbb még káros is lehet, mert minden előre vagy hátra megyen a világon."

Mindezek figyelembevételével és Széchenyi gondolatait elfogadva, tisztelve a múltat, építve a jövőt, előre menjünk. Kérem, hogy támogassák a javaslat 32. cikk (4) bekezdésének módosítását és hazánk, Magyarország új alkotmányát.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  146  Következő    Ülésnap adatai