Készült: 2024.09.22.09:15:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

198. ülésnap (2009.03.23.), 92. felszólalás
Felszólaló Béki Gabriella (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:53


Felszólalások:  Előző  92  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A roma integráció évtizede program stratégiai tervét a Magyar Országgyűlés 2007 nyarán országgyűlési határozatban fogadta el. Ebben a stratégiai tervben négy prioritásként említett terület közül kiemelten foglalkozik az oktatás kérdéseivel. Az oktatásról szóló fejezet első helyen említi a következőt: "Egyenlő színvonalú oktatáshoz való hozzáférés biztosítása a roma gyerekek számára a közoktatásban. A szegregáció felszámolása, megelőzése, továbbá a negatív szelekciót erősítő társadalmi intézményes mechanizmusok megszüntetése."

(15.30)

Célul tűzi ki a stratégiai terv az indokolatlanul fogyatékosnak minősített gyerekek számának csökkentése érdekében ezen gyermekek felkutatását és visszahelyezését az általános tantervű osztályokba, különösen a hátrányos helyzetű, állami nevelésbe vett gyermekek körében. Feladatként szerepel a tervben az is, hogy a magántanulóvá válásra irányuló szülői kérelmek elfogadása ne lehessen a szegregáció sajátos eszköze.

A stratégiai tervhez készített 1105/2007. számú kormányhatározat prevenciós és integrációs programok indítását ígéri az iskolai lemorzsolódás csökkentésére, a sikeres életkezdés feltételeinek megteremtésére, legalább ötezer roma és hátrányos helyzetű iskolás gyerek, fiatal részére.

Tisztelt Miniszter Úr! Kérdéseim a következők: milyen lépéseket tett meg ténylegesen a kormány az elmúlt évben az iskolai szegregáció felszámolása érdekében? Elindultak-e, és ha igen, hány gyermeket értek el azok a prevenciós és integrációs programok, amelyeknek a beindítási határideje 2008 júniusa volt a kormányhatározat szerint? (Folyamatos zaj, beszélgetés.) Az elmúlt évben hány gyermek került vissza általános tantervű osztályokba azok közül, akiket indokolatlanul fogyatékosnak minősítettek? Milyen lépéseket tett a tárca annak érdekében, hogy a magántanulóvá válás ne működhessen sajátos szegregációs eszközként?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps az SZDSZ padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  92  Következő    Ülésnap adatai