Készült: 2024.09.24.06:13:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

13. ülésnap (2006.07.10.), 67. felszólalás
Felszólaló Dr. Molnár Lajos (SZDSZ)
Beosztás egészségügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:14


Felszólalások:  Előző  67  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MOLNÁR LAJOS egészségügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Nem beszél hiába a kormány és az egészségügyi minisztere. Az ellenzéki képviselők és néhány kórházvezető is korábban, hónapokon keresztül forráskivonásról beszélt, hogy az egészségügyben forrást von ki a kormány, és forráskivonásra készül. Örülök, hogy a képviselőtársam nem erről beszélt, csak befagyasztásról. Ez sem teljesen így van.

Kétségkívül olyan intézkedéseket kell a kormánynak és ezen belül az egészségügyi miniszternek is tenni, hogy az egészségügyi kiadások, az OEP-kassza költségeinek gyors emelkedését lassítsa. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincs elegendő forrás megfelelő egészségügyi ellátás biztosítására, sőt azok az intézkedések, amelyeket a kormány az elmúlt négy hétben meghozott, nem pénzügyi intézkedések elsősorban, hanem pénzügyi intézkedésekkel szerettük volna a betegellátás biztonságát, a szolgáltatások minőségét javítani; mert nem pénzügyi megszorítás az, tisztelt képviselőtársam, ha nem fizetjük ki az öt percnél rövidebb vizsgálatokat. Többször elmondtam, hogy a magyar társadalombiztosítás évente 300-400 millió olyan vizsgálati pontot fizet ki a járóbeteg-szakellátásban, ahol a vizsgálat átlagideje egy-két perc. Ezalatt pedig tisztességesen beteget vizsgálni nem lehet. A nem tisztességes munkát pedig nem befagyasztjuk, hanem nem engedjük végezni.

Ugyanígy, amikor a száz százalék fölötti teljesítményeket, a száz százalék fölötti ágykihasználást nem fizeti ki az egészségbiztosító, akkor a betegek érdekében történik mindez, hiszen ön is feltételezi, hogy két beteget egy ágyba nem lehet befektetni. Ha ilyet próbálnak elszámolni, akkor valahol - hogy úgy mondjam - adatot hamisítanak, ezt pedig a többi beteg és a többi egészségügyi intézmény és szolgáltató rovására teszik.

Szeretném felhívni a képviselőtársam figyelmét, hogy - már erről is volt szó itt a parlamentben - az onkológiai, a daganatos betegek és a szívbetegek rehabilitációjának díjtételeit emeltük, nem véletlenül. A hatásvizsgálatok azt mutatják, hogy ezeknek a pénzügyi intézkedéseknek a nyertesei között van többek között az ország legnagyobb, daganatos betegekkel foglalkozó intézete, az Országos Onkológiai Intézet. Megszüntetjük az intézetek egymás közötti teljesítmény-feketekereskedelmét. Azt hiszem, a képviselő úr is egyetért ezzel, hiszen Magyarországon állami feladat, hogy úgy szabályozza a rendszert, hogy a területi ellátási egyenetlenséget kiküszöbölje, ha valahol szabad kapacitás van, azt át kell adni rosszabbul ellátott területeknek, és nem pénzért intézményeknek egymás között árusítani - ami történt, és amihez nem járulunk hozzá a továbbiakban.

A gyógyító-megelőző ellátás tb-kasszája és kiadási előirányzata valamennyi felmerülő szükséges költséget tartalmazza, beleértve a 13. havi bér fedezetét is. Azonban az intézmények gazdálkodásáért, tisztelt képviselő úr, elsősorban a tulajdonosok és a kórház vezetése felel. Így fordulhat elő, hogy ahol a tulajdonos, rendszerint az önkormányzatok gondos gazdaként járnak el, és a menedzsment jól végzi a dolgát, azok a kórházak kiegyensúlyozott gazdálkodást tudnak mutatni. Ahol a kórházak nagyjából 50 százalékában gazdálkodási problémák vannak, ott viszont alapos vizsgálatra van szükség, mert a finanszírozás a normális működés fedezetét biztosítja. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  67  Következő    Ülésnap adatai