Készült: 2024.05.17.20:52:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

193. ülésnap (2012.05.22.), 154. felszólalás
Felszólaló Volner János (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:50


Felszólalások:  Előző  154  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VOLNER JÁNOS (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Képviselőtársaim, az előttünk fekvő törvényjavaslatnak azzal a részével szeretnék foglalkozni, amely a hiánycél tartása érdekében 8-ról 11 százalékra növeli bizonyos cégek adókulcsát. Ezek az energiapiaci szereplőkhöz hasonlóan a vízszolgáltatók, illetve a települési hulladékkezelési közszolgáltatást nyújtó cégek.

Képviselőtársaim, egyvalamit szeretnék ezzel kapcsolatban megvilágítani. Ha önmagában csak arról gondoskodunk, hogy megadóztatunk egy szektort, ezzel az adóztatással és azzal a törvényi kötelezettséggel, hogy legalább felerészben engedjenek be önkormányzatot ezekbe a cégekbe, tehát ha csak ezzel foglalkozunk, akkor ezeknek a cégeknek a problémáját nem fogjuk megoldani. Ugyanis mi kellene ehhez? Ha belegondolnak képviselőtársaim, ezek a cégek jelentős tőkét invesztáltak be Magyarországon. Azzal a céllal egyetérthetünk, hogy igyekszünk ezeket a tevékenységeket tulajdonban álló társaságokhoz telepíteni, ha lehet, átvenni, de kérdés, hogy mi lesz ezekkel a tőkebefektetésekkel, hogyan fogja pótolni az állam a hiányzó pénzt.

Egy kicsit részletesebben is utánajártam ennek a kérdésnek, és érdekes módon olyanokra bukkantam, hogy például az egyik nagy hulladékkezeléssel foglalkozó vállalkozásnak van 150 darab szemetesautója, kukásautója, amelyek darabonként 50 millió forintba kerülnek. A magántőkének megvolt arra a fedezete, hogy ennek az árát előteremtse, és 150 darab kukásautót tudjon venni. De kérdezem, hogy amikor ekkora bajban van a költségvetés a kormányoldal szerint is, amikor ekkora a szükség, akkor honnan lesz erre pénz. Ki fog elővenni 150 darab kukásautó árához szükséges pénzt akkor, amikor a BKV-nál is húsz év fölött van a buszok átlagéletkora? Ki fogja kitenni ezt a pénzt az asztalra, ha olyan közszolgáltatásnál sem képes erre sem az állam, sem az önkormányzat, amit egyébként napi szinten vesznek igénybe a munkába járásukhoz az emberek.

Azzal együtt tartottam volna jónak az ilyen hasonló törekvéseket, ha ezzel párhuzamosan egy olyan fenntartható modell kialakítására történik kísérlet, ami ezeknek a cégeknek a finanszírozási hátterét a jövőben is biztosítani fogja. Ugyanis, képviselőtársaim, borítékolom önöknek, hogy ugyanaz lesz ennek a hulladékkezelési ágazatnak a sorsa, mint ami a közösségi közlekedésnek, az infrastruktúra - elnézést a kifejezésért - le fog rohadni, szó szerint kiesnek majd ezek a járművek egymás után a forgalomból, egyre rosszabb állapotba fognak kerülni, egyre drágább lesz a fenntartásuk, mert az egymást váltó kormányok nem látnak benne akkora kommunikációs lehetőséget, hogy ezekre a területekre pénzt áldozzanak.

Amíg nem teremtünk erre itt az Országgyűlésben megfelelő, a törvényhozás által nyújtott garanciát, nem teremtjük meg a stabil, kiszámítható, az utánpótlást, az amortizációt biztosító finanszírozási hátteret, addig csak félmunkát végez az Országgyűlés; azzal együtt is, hogy egyébként a mögöttes szándék, az, hogy ezek a közszolgáltatások köztulajdonban álló cégeken keresztül valósuljanak meg, dicséretes.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  154  Következő    Ülésnap adatai