Készült: 2024.09.20.21:12:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

322. ülésnap (2013.11.11.), 172. felszólalás
Felszólaló Mile Lajos (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:04


Felszólalások:  Előző  172  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MILE LAJOS (LMP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kormány a hungarikumok törvényi védelme és az otthoni pálinkakészítés támogatása mellett mintha elsiklana a pálinka piaci problémái mellett. Az agrárium egyik vezető termékét előállító cégek jelentős nehézségekkel küzdenek. Az agráriumtól elválaszthatatlan a marketing, hiszen a jó pálinkának is kell a reklám - illetve kellene. Bár a pálinkát már 2002-ben hungarikumnak nyilvánították, ennek ellenére a magyar állam mindeddig nem tett sokat e nemzeti kincs külföldi népszerűsítéséért. Ebből következően a pálinka az Európai Unió piacain szinte alig van jelen. Pedig azok a hazai cégek, amelyek minőségi pálinkát állítanak elő, tucatszámra szerzik az érmeket a nemzetközi kiállításokon és versenyeken.

Az ágazat jövője az exportban van. A pálinka külföldi népszerűsítése pedig állami feladat lenne. A külföldi marketing különösen fontos egy olyan hazai termék esetében, amelynek előállításához sok kézi munkára van szükség, és amely jelentősen hozzájárul a vidéki foglalkoztatáshoz. A pálinkát külföldön népszerűsítő Agrármarketing Centrum tevékenysége ezen a területen korántsem kielégítő. Az Agrármarketing Centrum mindössze annyit tesz, hogy a kiállításokon ingyenes bemutatási lehetőséget ad a pálinkagyártóknak. Ez azonban kevés, mivel ezek a márkák teljesen ismeretlenek határainktól távol. Az ágazat, illetve a benne létező kis- és középvállalkozások jövője szempontjából elengedhetetlen lenne az erős, államilag finanszírozott kampány a célországokban.

Érthetetlen az is, hogy miért csökken az Agrármarketing Centrum költségvetési támogatása 2014-ben. Összességében tehát nagyobb hangsúlyt kellene kapnia az exportot támogató pálinkamarketingnek. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon kívül, úgy gondolom, az agrártárcának is bőven lenne ebben a kérdésben tennivalója. Kérdezem tehát, mit szándékozik tenni a kormány, mit szándékoznak tenni az illetékes tárcák.




Felszólalások:  Előző  172  Következő    Ülésnap adatai