Készült: 2024.04.28.17:42:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

33. ülésnap (2006.11.17.), 80. felszólalás
Felszólaló Pettkó András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:10


Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A Magyar Demokrata Fórum képviselőjeként a 2006-2010 közötti ciklus egyik legfontosabb feladatának az autonóm civil társadalom megerősítését tartom. A benyújtott költségvetést is elsősorban ebből a szempontból vizsgáltam meg.

A Magyar Demokrata Fórum megalakulása óta kölcsönös előnyökön nyugvó együttműködést ajánlott minden civil szervezetnek, amelyek ebben partnerséget vállalnak, olyan partnerséget, ahol nem a civil szervezetek viszik az MDF zászlaját, hanem az MDF viszi a civilekét. Az MDF Normális Magyarországért programja számos, a civil szervezetekkel egyeztetett, tőlük érkező javaslatot tartalmaz, többek között a finanszírozási problémák javítására, a pályázati rendszerek túlbürokratizáltságának csökkentésére, a civil szervezetek jogalkotási programba való bevonására.

Meggyőződésem, hogy megkerülhetetlen folyamat a civil társadalom bevonása a döntéshozatali folyamatokba, a demokratikus intézményrendszer fejlesztésébe, hiszen az adott döntést érintő gyakorlati ismeretekkel az adott területekkel foglalkozó civil szervezetek és szakértők rendelkeznek. Biztosítani kell a jogszabálytervezetek megismerhetőségét és azt, hogy arról bárki véleményt nyilváníthasson, illetőleg megtörténjen a visszacsatolás is a jogszabály előkészítője részéről. A most tárgyalt törvényjavaslat esetében az MSZP-SZDSZ-kormány szokás szerint nem így cselekedett. Magyarországon ma közel 70 ezer civil szervezet van bejegyezve, az ő sorsukról is szól a 2007. évi költségvetés.

A legtöbb civil szervezet problémája a szociálliberális kormányzás idején az, hogy nem tud hosszú távra tervezni, pályázattól pályázatig, támogatástól támogatásig élnek. Tevékenységüket a szűkös saját forrásokhoz vagy a bizonytalan, utólag érkező központi támogatásokhoz kénytelenek igazítani, ami hol megérkezik, hol nem. A szektort az abban dolgozók elhivatottsága tartja fenn, ezen sürgősen változtatni kell. El kell érnünk, hogy a civil szervezetek elfoglalhassák végre társadalmunkban a szerepüknek megfelelő kiemelkedő helyüket.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány 2002 és 2006 között előbb óvó kezeit vette le a társadalmi szervezetek válláról, majd a fejét is elfordította, hogy ne hallja a méltatlankodó és segélykérő hangokat. Tudomást sem véve problémáikról úgy viselkedik a társadalmi szervezetekkel, mintha csupán mostohagyermekei lennének. Az elmúlt két évben a kormány által előírt maradványképzési kötelezettség nyomán kialakult civil likviditási problémáktól hangos a sajtó, de a kormány illetékesei a mai napig még csak nem is reagáltak erre, nem kerestek semmilyen megoldást. A kormány és az állandóan változó szaktárca tétlenkedik, pedig apró lépésekkel a költségvetésből minimális kiadással is segítséget kaphatnának a civilek. A törvénytelenül elrendelt maradványképzési kötelezettség megszüntetésével legalább tízezer civil szervezet jövője lehet biztosabb, gondoljunk csak bele, ez a bejegyzett, működő civil szervezetek mintegy egyharmada.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az Országgyűlés által tárgyalt költségvetési törvény 2005-höz és 2006-hoz hasonlóan előírja a központi költségvetési szervek részére az előző évivel azonos összegű előirányzat maradványképzését. A nemzeti civil alapprogramról szóló törvény pedig egyértelműen rendelkezik az alapprogram működését biztosító keretösszegről és annak kifizetési határidejéről. A két jogszabály egymásnak ellentmond. A kialakult helyzet miatt a civil szervezetek nem jutnak időben támogatáshoz. A törvény által előírt előfinanszírozási pályázatokból így lesz a kormány hibájából a jogalkotói szándék ellenére utófinanszírozású. A törvényesen kiírt pályázatok kifizetése, ami például a 2006-os működést szolgálná, nagy részben csak 2007 elején fog megtörténni; és ez sajnos így történt 2005-ben is. Így a jogbiztonságon túl már a létbiztonságuk is veszélyben forog.

Az alapprogram biztos, tervezhető bevételét a központi költségvetésből kapja. Az összeg nagyságrendje nem évenkénti politikai vagy költségvetési alkudozások eredménye, hanem az NCA-törvényben meghatározott összeg. A költségvetésből az alapprogramra annyi pénz kerül átutalásra, amennyit az előző évben az adózók a civil szervezeteknek felajánlottak. Amennyiben azonban az alapprogram forrása nem érné el a ténylegesen befizetett személyi jövedelemadó 0,5 százalékát, az államnak még a tárgyévben addig a mértékig ki kell egészítenie az alapot. Ez a kitétel éppen a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjának kezdeményezésére került bele az NCA-törvénybe, aminek köszönhetően 2004 októberében 700 millió forint volt a korrekciós összeg. 2005 októberében - köszönhetően a sikeres 1 százalékos kampánynak - korrekcióra már nem került sor, és ez várhatóan az idén is így fog alakulni.

Az NCA-törvény célja a kormányzati ciklusokon átívelő, átlátható, a szektor függetlenségét tiszteletben tartó központi kormányzati forrás biztosításával az autonóm civil társadalom erősítése kell hogy legyen. A Gyurcsány-kormány elárulta a civil szervezeteket, amikor egy tollvonással két év alatt több mint 6 milliárd forinttól fosztotta meg őket, ezzel ellehetetlenítette jelentős részük további működését. Ha a mostani költségvetés elfogadásakor ezen nem változtatunk, egy év múlva egy teljes évi támogatás, körülbelül 7 milliárd forint fog elveszni. Ezzel, remélem, a teremben tartózkodó Fogarasiné Deák Valéria MSZP-s képviselőtársam is egyetért.

És akkor még nem vettük figyelembe a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat 20. §-ának módosítási javaslatát, amelyben két évre befagyasztják a támogatási összeget. A módosítás kormánypárti megszavazásával ismét több száz millió forintot vesznek el a civil szervezetektől, és ezzel a döntéssel szembemenetelnek a nemzeti civil alapprogram törvény eredeti céljával. Mindannyian emlékszünk: a végső 2003-as, minden párt által támogatott jogalkotói cél a kétszer 1 százalék elérése volt.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány közös értékeket hangoztat, és biztonságot ígér, de a civil szervezetek ellen elkövetett merényletei is azt bizonyítják, hogy a meghirdetett kormányértékek nem nemzeti értékek, az ígéretek pedig csupán csak plakátsivár kampányszlogenek. A szocialista-szabad demokrata kormány csak szavakban kívánja megerősíteni a harmadik szektort, a civil szférát.

(11.30)

Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány által benyújtott és a kormánypárti képviselők által általános vitára javasolt költségvetést még egy szempont szerint szeretném górcső alá venni, mégpedig az információs társadalom kiépülésének, megerősítésének a szemszögéből.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Netpolgárok! Vajon a benyújtott törvényjavaslat mennyire segíti elő az egyetemi, akadémiai, üzleti tudásbázisok átjárhatóságának megteremtését, a kompetencia-adatbázisokhoz való általános hozzáférés bővítését, az új infokommunikációs világrend hazai normarendszerének a kidolgozását, a globális és európai tudáspiacon a magyar tudásipar jelenlétének megalapozását, erősítését, az innovációs nemzetközi együttműködést?

Történni fog-e már valami nagy lépés 2007-ben az e-kormányzás programja megvalósításának az érdekében, beleértve a régiók elektronikus közigazgatásának létrehozását, az intelligens települések kiépítését és a mobil eszközökre telepített digitális identitás elterjesztését, a párhuzamos rendszerek, mint például a jól működő teleházak és a nevetségesen működő e-Magyarország pontok egyesítésének az érdekében? Vajon a benyújtott javaslat tartalmaz-e olyan elemeket, amelyek a vidéki kisposták informatikai központtá alakítását, és ezzel nem újabbak bezárását, hanem megerősítését és a XXI. századnak megfelelő szerepének végső kialakítását segítenék elő? A költségvetés átolvasása után a feltett kérdések mindegyikére sajnos, szomorú, de nemleges választ kapunk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Egy pillanatig visszatérnék beszédem első részéhez, a civil szervezetekhez. Az informatikával, a távközléssel foglalkozó civil szervezeteknek a benyújtott javaslat egy árva fillér támogatást sem biztosít, még pályázati lehetőséggel sem. Pedig három éve még nevesítetten, a fő soron szerepeltek 200 millió forinttal. Utána a megbukott informatikai miniszter saját hatáskörben 80 milliót oszthatott szét. 2007-re az előirányzat már nulla forint. Vajon miért?

Határozott álláspontom szerint ezek az egyesületek nagyon fontos szerepet töltenek be a XXI. század társadalmában, programokat bonyolítanak, le, ezek közül említenék néhányat. Az Inforum minden évben megszervezi a nagy sikerű unoka-nagyszülő informatikai versenyt, működteti az infomediátor fogyasztóvédelmi szolgáltatást, ezek működése elengedhetetlen az oly sokszor hangoztatott internetpenetráció növeléséhez. Az Informatikai Vállalkozók Szövetsége csak az elmúlt fél évben négy nagyszabású sikeres szakmai konferenciát szervezett. A Távközlési Érdekegyeztető Fórumnak a működése is elengedhetetlen a jövőnk, a sikeres és normális Magyarország szempontjából, és folytathatnám a sort.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elhangzott problémák megoldására benyújtottam néhány módosítási javaslatot. Kérem képviselőtársaimat, ezeket ne úgy vizsgálják meg, hogy egy ellenzéki képviselő nyújtotta be, hanem azok tartalmát nézzék.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai