Készült: 2024.09.21.12:45:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

33. ülésnap (2006.11.17.), 174. felszólalás
Felszólaló Demendi László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:04


Felszólalások:  Előző  174  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEMENDI LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársak! Egy ország költségvetésének megalkotása mindig a törvényalkotás legfontosabb feladatai közé tartozott, ha nem a legfontosabb feladata is. Nincs ez másképpen jelenleg sem, amikor a parlament a 2007. évi költségvetés létrehozásán dolgozik.

A kormány határidőben benyújtotta a 2007. évi költségvetést, amely az egyensúly, a reform és a fejlesztés költségvetése. Bizonyára az a költségvetés van most előttünk, amelyet még évek múlva is sokan fognak majd idézni. Jól látszik az anyagból, hogy miközben prioritásokat tartalmaz, fontossági sorrendet nem. Valamennyi része, valamennyi fejezete fontos. Úgy gondolom, hogy az ország számára az egyik legfontosabb fejezete a vidék fejezete, azaz az FVM költségvetését érintő részek.

Nézzük meg ennek a főbb számait! 2007-ben az FVM-fejezet részére 382,7 milliárd forint kiadási lehetőséget biztosít a költségvetési törvény tervezete. A források szerkezetében van változás, arányeltolódás jelentkezik az Európai Unióból származó kifizetések javára. A 11,4 százalékos nemzeti kifizetéscsökkenéssel szemben 41,1 százalékra nő az uniós kifizetés a 2006. évhez képest.

(A jegyzői székben Nyakó Istvánt Török Zsolt
váltja fel.)

A 11,4 százalékos nemzeti kifizetéscsökkenés szerkezeti változás következménye, a kizárólagos nemzeti költségvetésből a csatlakozást követően még átmeneti jelleggel 2007. április 30-ig működtethető nemzeti kifizetési célok száma, a kifizetésre fordítható összeg az uniós szabályokkal összhangban csökken.

(14.30)

Ugyanakkor 2007. évben az Új Magyarország vidékfejlesztési program 35,7 milliárd forint kifizetési lehetősége lép be az FVM-fejezet költségvetésébe. Így összességében a 2007. évi kiadási lehetőség fejezeti szinten 5,7 százalékkal, 20,6 milliárd forinttal nő.

A társfinanszírozási konstrukcióban, rendszerben működő uniós kifizetések előirányzatai folyamatosan növekednek a 2007. évben is, annak ellenére, hogy a SAPARD előcsatlakozási program 2006. évben befejeződik, várhatóan a hároméves program során mintegy 65,5 milliárd forintos kifizetési teljesüléssel.

Az agrár-vidékfejlesztési operatív program, valamint a nemzeti vidékfejlesztési terv-program intézkedéseinek végrehajtása 2007. évben felgyorsul, miközben az Új Magyarország vidékfejlesztési program, illetve az EMVA új belépőként jelentkezik. Ez komoly előrelépést jelent az ágazat modernizációjában, az anyagi-műszaki színvonal lemaradásának pótlásában, a környezetvédelmi követelmények teljesítésében és érvényesítésében.

Az Európai Unióból közvetlenül finanszírozott egységes területalapú kifizetés - a szakmai zsargonnal ismert SAPS -, valamint a piaci kifizetések finanszírozása összesen 190,7 milliárd forintos nagyságrendben van tervezve, mely a kincstári egységes számlán keresztül a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal közreműködésével jut el a mezőgazdasági termelőkhöz. Ezen előirányzatok nem szerepelnek az FVM fejezeti költségvetésében, de az agrár- és vidékfejlesztési támogatások teljes körű bemutatásából ezeket az adatokat nem szabad elhagynunk, onnan nem nélkülözhetők.

Ezt a kettőt is figyelembe véve és a fejezeti kiadást összevonva a következő mondatható el összesített főszámként: az agrár- és vidékfejlesztési kifizetésekre a közvetlen uniós kifizetésekkel együtt 2007. évben felhasználható összes forrás 455 milliárd 811 millió forint, amely a 2006. évhez viszonyítva 54 milliárd 539,7 millió forint növekedést jelent, százalékos értékben mintegy 13,6 százalékos növekedés.

Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk lévő költségvetési törvény tervezete az agrár- és vidékfejlesztési célok megvalósíthatóságára elfogadható pénzügyi kereteket és kondíciókat tartalmaz, amit a 2007-es költségvetéstől elvárhatunk. Segíti, segíteni fogja az ágazati és piaci egyensúly megteremtését, a termelőalapok fejlesztését, ugyanakkor reformot hirdet a gyakorlatilag többségében még az 1980-as évek struktúráját tükröző intézményi rendszer átalakításában. A költségvetési fejezetből ez is pontosan kiolvasható.

Nos, az a 455 milliárd forint, amelyről szóltam, ennek a kifizetése lehetőségének a realizálása, ez lesz a kulcskérdés, úgy ítélem meg. A gazdálkodók többségét nem a forrás, nem a kifizetés megnevezése érdekli, hanem hogy a törvényesen járó jogos kifizetést időben meg is kapják. Ez mint fő cél szerepel az ágazat szakmai vezetése előtt.

Ezen túlmenően a fejezetnek még egy jelentőségére szeretném a figyelmet felhívni, ugyanis Magyarország uniós pénzügyi mérlegének alakulásában, azaz a befizetések és lehívások egyenlegének alakulásában ez a fejezet alapvetően közrejátszik és nagyban meghatározza majd. Ehhez kérem én az ágazat valamennyi szereplőjének felkészülését, követő együttműködését, közreműködését, és ezek figyelembevételével ajánlom az Országgyűlésnek, hogy fogadja el a kormány beterjesztett költségvetési javaslatát.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  174  Következő    Ülésnap adatai