Felszólalás adatai
131. ülésnap (2004.03.16.), 218. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Gúr Nándor (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | Expozé |
Videó/Felszólalás ideje | 12:41 |
Felszólalások: Előző 218 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
GÚR NÁNDOR (MSZP), a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Képviselőtársaim! Egy olyan törvénytervezet tárgyalására kerítünk sort, ami a piaci kereslet-kínálat viszonyait sokak szerint befolyásolja. Mégis azt kell mondjam az első mondataim közepette, hogy a munkaerő-kölcsönzés, az a tíz-tizenegynéhány éves gyakorlattal bíró tapasztalás, ami a hátunk mögött van, azt igazolja vissza, hogy alapvetően tényleg az elmúlt tíz-tizenegynéhány esztendő a piaci igényekhez, a piaci keresletekhez igazodott.
Másik
oldalról nézve pedig azt a megállapítást kell tenni, hogy azoknak az embereknek
az érintettsége a kölcsönzés vonatkozásában, akik hátrányos vagy halmozottan
hátrányos helyzetben vannak, nem igazán mutatkozik meg. Ha tehát magyarra
akarjuk fordítani a szót, akkor azt lehet mondani, hogy az a munkaerő-piaci
helyzet, ami az elmúlt tizenegynéhány évben jellemzi Magyarországot,
függetlenül mindenfajta politikai színezettől, azt a sajátosságot hordozza
magában, hogy a munkaerő-kölcsönzés tekintetében elsődlegesen azok voltak
érintettek, akik nem hátrányos helyzetben, nem munkaügyi regiszterekben
töltötték az életük adott részét, hanem kellő piackonformitással bírtak, kellő
munkavállalási készséggel, képességgel, hajlandósággal, tehát olyan sajátossági
jegyekkel, amelyek a munkaadók szempontjából fontosak. Persze ilyenek vannak a munkaügyi regiszterekben is,
csak az ő helyzetük jóval hátrányosabb, mint az előbb említett rétegé.
Ha a munkaerő-piaci folyamatok változása tekintetében, mondjuk, az elmúlt néhány esztendő történését is górcső alá vesszük, akkor látható az, hogy akár a foglalkoztatás tekintetében, akár a bérek vonatkozásában mértékadó előremozdulások következtek be; az elmúlt két esztendőben a bérek tekintetében mintegy 24 százalékpontos reálbér-növekedés, a foglalkoztatás tekintetében több mint százezer fős foglalkoztatásbővülés. Ha azt akarjuk, hogy azok az emberek, akik ma a munkaügyi regiszterben töltik az életük egy részét, ezek is érintettek legyenek foglalkoztatottként, akkor nyilván ki kell találni olyan konstrukciókat, amelyek vonatkozásában a munkaerő-kölcsönzés lehetősége rájuk is vonatkoztatható.
Ma gyakorlatilag profitorientáltan működik a rendszer, 270-280 cég foglalkozik munkaerő-kölcsönzéssel, alapvetően lokális igényeket kielégítve, de bizonyos értelemben ezen túlnyúlva is, főleg a nagyok, a teljes spektrumot ölelik fel. Körülbelül évente mintegy 30 ezer főnek a kölcsönzésére kerítenek sort, és nagyjából azt lehet mondani, hogy 80-85 százalékpont környékén mozog a részaránya a fizikai állományba sorolhatók körének a kölcsönzés tekintetében. Egy másik sajátosság, hogy főleg a fiatalokat érinti a munkaerő-kölcsönzés. Az ő személyes sajátossági jegyeik úgy néznek ki, hogy ilyen értelemben plasztikusabbak, könnyebben igazodtak azokhoz a változásokhoz, amelyek az elmúlt esztendőkben vagy évtizedben bekövetkeztek.
A munkaerő-kölcsönzés vonatkozásában az igény alapvetően a magas termelésingadozással bíró tevékenységek tekintetében mutatkozik, itt fogható meg, illetve a multinacionális cégek megjelenésével párhuzamosan mérhető volt a kölcsönzés irányában mutatkozó igény. Azt lehet mondani összességében, hogy ez a tevékenység több tízmilliárd forintos árbevétellel párosul. De még egyszer hangsúlyozom: profitorientáltsággal elsődlegesen.
Ennek a törvénytervezetnek, ami egyébként kihatással van más érvényben lévő törvényekre is, az a lényege, hogy a munkaerő-kölcsönzés piacán megjelenhessenek olyan társaságok, közhasznú társaságok, amelyek a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű emberek kölcsönzésével is szívesen foglalkoznak. Mert a jelenlegi szabályozás keretei között alapvetően a könnyen elhelyezhető munkavállalókkal foglalkoznak a kölcsönzők, és nyilván az ország azon területein, ahol a munkaerőpiac keresleti oldala is megadatik. Nem véletlenszerű, hiszen ők profitorientáltan működnek.
A másik oldalról nézve, amit viszont boncolgatunk, hogy a munkaügyi regiszterekben élő emberek, akik több százezren vannak, lehetőséget kell kapjanak a tekintetben, hogy egy új aktív eszközön keresztül ‑ mert hiszen ez a munkaerő-kölcsönzés a közhasznú társaságokon belül egy új aktív eszközként működhet ‑ ugyanazt a lehetőséget élvezhessék vagy legalább megközelítőleg azt a lehetőséget élvezhessék, mint amit egyébként a profitorientált piac visszaigazol a számunkra.
Ez a fajta közhasznú társaság keretei közötti kölcsönzés nem példa nélküli. Erre a környező országokban is, Ausztriában, de másutt is van példa. Sőt mondhatom, Magyarországon is voltak különféle kísérletek akár a munkaügyi központok tevékenységéhez illesztetten is. Ilyen értelemben nem eretnek az a fajta gondolkodás, hogy elinduljunk ezen az úton, és a szükségszerű törvénymódosításokkal felruházottan megtegyük a megfelelő változtatásokat.
Néhány alapvető törvényt érint a közhasznú társaságoknak a munkaerő-kölcsönzés kapcsán való behozatala. Érinti a munka törvénykönyvét, érinti a '91. évi IV. foglalkoztatási törvényt, ami a munkanélküli-ellátással kapcsolatos, de akár miniszteri rendeleteket is, mert a 6/1996‑os miniszteri rendeletet is érinti, vagy ilyen értelemben érinti a közhasznú szervezetekről szóló törvényt is. Tehát ezek módosításáról természetszerűleg gondoskodni kell. De nem is ez a lényeg, hogy ezeknek a kapcsolódó, ma hatályban lévő törvényeknek a módosításáról gondoskodni kell, hanem az, hogy mi a célja ennek a történetnek.
Még egyszer szeretném hangsúlyozni: ennek a közhasznú társaságok keretei közötti munkaerő-kölcsönzésnek az a lényege, hogy a hátrányos, a halmozottan hátrányos helyzetben lévők foglalkoztatását segítse elő. Az a lényege, hogy a munkaerőpiacra juttassa azokat az embereket, akik azokkal a sajátossági jegyekkel vagy nem bírnak, vagy kevésbé bírnak, mint a ma munkaerőpiacon lévők.
(18.00)
Ilyen értelemben tehát, úgymond, egyéni és térségi sorsokat, illetve sajátosságokat is kezel vagy kezelhet. Persze ahhoz természetszerűen képviselői módosító indítványokra van még szükség, hogy ezek a sajátosságok is megmutatkozzanak a törvényen keresztül.
A támogatás alanya természetszerűen a közhasznú társaság lehet, de olyan működési rend keretei között kell ezt megtalálni, ahol a ma meglévő államigazgatási felület kellő gondoskodást biztosít a tekintetben, hogy ne futhasson torz pályára a dolog. Ezért a munkaügyi központok hálózati rendszerével a közhasznú társaságoknak gyakorlatilag megállapodásokat kell kötniük, mielőtt ilyenfajta kölcsönzésre adják a fejüket vagy kísérletet tesznek rá; ez meg kell történjen. A munkaügyi központok pedig jól bejáratott rendszerként funkcionálnak ma Magyarországon, hiszen tizenegynéhány esztendeje működnek ‑ ismerjük a működési milyenségüket.
A támogatás módját pedig valami olyan formában kell életre hívni, hogy maga a közhasznú társaság is motivált legyen e vonatkozásban, tehát új, aktív eszközként a bérek, járulékok bizonyos mértékét mindenképpen célszerű nekik juttatni. A másik oldalról pedig a támogatás időtartamát felölelő vagy azt meghaladó kötelezettségek előírásával kell mindezt párosítani, annak érdekében, hogy nyilván haszonnal és hozammal lehessen kiszállni ebből a történetből.
A cél valójában tehát az, hogy az elsődleges munkaerőpiacot illetően csökkenjen azoknak a munkanélkülieknek a száma, akik ma nehezen mozgathatók meg. Ma, ha figyeljük a munkaügyi regiszterek alakulását ‑ a maö alatt az elmúlt tíz esztendőt kell érteni ‑, akkor azt tapasztaljuk, hogy egyre mélyebb olyan értelemben a probléma, hogy akik hosszabb időn keresztül a munkaügyi regiszterekben lábukat vetették, gyakorlatilag nagyon nehezen tudnak kilábalni. Éppen ezért nem véletlenszerű, hogy új, aktív eszközként a rendszer életbe akarja léptetni a közhasznú társaságokon keresztüli munkaerő-kölcsönzés dolgát.
Azt gondolom, az eredmények és a hatások felvetése elengedhetetlen. Mint említettem, egyrészt a regisztrált, nyilvántartott munkanélküliek számának a csökkenése várható, másrészt bizonyos értelemben ‑ a képzési, személyiségfejlesztési tréningeken való átjutást követően ‑ a munkaerő-piaci sanszok, esélyek növelése utolérhetővé válhat, talán a foglalkoztatási hajlandóság erősödése is mérhetővé válhat; majd nem utolsósorban azok a munkanélküliek, akik ilyen formában a munkaerőpiacra kerülnek, befizetőként jelennek meg, adót fizetnek, hozamot termelnek.
Azt gondolom tehát, hogy összességében az adófizetés, a hozamtermelés mellett a jogszerző időtartam megszerzése, ami adott esetben, bár nem ez a szerencsés állapot, a regiszterbe való újbóli visszatérés lehetőségét is megadja, vagy éppen a másik oldalról, pozitív értelemben, a közhasznú társaság tevékenységén keresztül az időszakos jellegű foglalkoztatás további bővülésével párosulhat ‑ ez mind-mind eredményként fogható fel.
Tehát lényegében ennek a törvényjavaslatnak, amelyet képviselőtársaimmal együtt nyújtottunk be, ez húzódik meg a fókuszában. Ha egy mondattal összegezni kellene, akkor azt mondanám, hogy olyan munkaerő-kölcsönzésről van szó, amely túlnyúlik a profitorientáltságon, és amely gyakorlatilag nem is képzelhető el, csak nonprofit keretek között, azt a célt szolgálva, hogy a munkaügyi regiszterekben lévő, akár pályakezdő, akár bizonyos időtartamot eltöltő munkanélküliek újrafoglalkoztatásának a lehetőségét erősítse meg. Azt gondolom tehát, hogy a kísérlet, a gondolkodás iránya nem rossz.
Éppen ezért tisztelettel arra kérem az ellenzék oldalán ülő képviselőtársaimat is, hogy mindezeknek a megfontolását alapul véve segítsék a törvény elfogadását; a munkaerő-kölcsönzés tekintetében támogassák azt a logikát, amely a közhasznú társaságok keretei között, azon belül segíti a nehéz helyzetben lévő embereknek is a munkaerőpiacra jutását.
Köszönöm
megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormányzó
pártok padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 218 Következő Ülésnap adatai