Készült: 2024.05.15.09:54:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

125. ülésnap (2011.10.27.), 36. felszólalás
Felszólaló Seszták Oszkár (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 16:14


Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SESZTÁK OSZKÁR (KDNP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Hallgatva a vita eddigi szakaszát, az a benyomásom támadt, hogy képviselőtársaim ellenzéki oldalon mintha nem tudnák, hogy mi történt az elmúlt éjszaka. Valóban talán történelmi jelző sem túlzás, ha azt mondjuk, hogy az euróválság megmentése érdekében milyen radikális lépésekre határozta el magát az Európai Unió, az Európai Közösségek.

Annál is inkább indokolt, hogy ezt mondjam, hogy talán nem tudják a külső körülményeket, hiszen ennek a költségvetésnek a tárgyalását nem lehet a külső körülmények figyelembevételével lefolytatni és megtárgyalni. Nem lehet igaz az a régi magyar átok, hogy Magyarországon kívül nincs élet, ez a régi magyar szólás, hiszen ahogy a világgazdasági válságot, az olajgazdasági válságot sem lehetett a '70-es években megállítani az országhatároknál, úgy a 2008-as világgazdasági válságot sem lehetett megállítani az országhatároknál, pedig emlékezhetünk az akkori kormányzati nyilatkozatokra és az akkori gigaplakátokra, amelyek az MSZP új kampányát készítették elő, hetekig kint voltak Magyarország közterein azok a plakátok, amelyek azt hirdették, hogy fellendülünk és elrugaszkodunk, ahhoz képest pedig már hetek óta egy világgazdasági válságban voltunk.

Ennek a világgazdasági válságnak a második leszálló ágában tart a globális gazdaság, és ennek tükrében kell vizsgálnunk mind a magyarországi adópolitikát, mind pedig a magyarországi költségvetés tervezetét, a költségvetés mindenkori helyzetét. Ha ezt tesszük, meg kell állapítanunk, hogy 2011-ben, tehát már ebben az évben a polgári kormány aktívan reagált a költségvetési folyamatokra, illetve a világgazdasági kihívásokra. Nem tette azt, mint az előző szocialista kormányok, hogy tagadták a válság tényét. Minden olyan kormányzati intézkedés, amelyet önök kapkodónak vagy átgondolatlannak minősítenek, ebbe az aktív gazdaságpolitikai eszközrendszerbe illeszkedik be; és abba a célrendszerbe, amelynek eredményeképpen, hogyha a válságból kikecmergünk, akkor rá tudjunk csatlakozni a fellendülő világgazdasági folyamatokra, hiszen ha az előzőeket vizsgáljuk, a szocialista kormányok időszakát vizsgáljuk, akkor még azt a bűnt is elkövették, hogy Magyarország akkor volt válságban, amikor a világgazdaság igazából prosperált, és erre tetézett rá a 2008-as világgazdasági válság.

Fel kell készülnünk a világgazdaság újbóli fellendülésére. Hogy erre a fellendülő szakaszra rá tudjunk készülni, elengedhetetlen cél a 2,5 százalékos hiánycél jövő évi tartása, amely kiemelt stratégiai oszlopa, legfontosabb célkitűzése a következő évi költségvetésnek.

Ennek érdekében határozza meg a költségvetési javaslat a kiadási oldalon, mind pedig a bevételi oldalon tervezett intézkedéseket. Ha a kiadási oldalt vizsgáljuk, akkor alapvető célkitűzés a bürokrácia csökkentése, illetve az államigazgatásban, az önkormányzati rendszerben rejlő párhuzamosságok felszámolása, további takarékossági intézkedések természetesen ennek érdekében, hiszen az adófizetők felé igenis takarékos költségvetési gazdálkodással tartozik a mindenkori kormányzat.

(10.00)

Bevételi oldalon pedig az adócsalási kiskapuk bezárása várható, mint ahogy már ebben az évben is komoly előrelépések történtek ez ügyben, illetve az adórezsim további szigorítása.

Mindezen eszközök - mint már mondottam - a hiány csökkentésének stratégiai célját szolgálják. Ezt a célt szolgálja már ebben az évben is a Széll Kálmán-terv intézkedéscsomagja, Magyarország újjászervezése, a politikai rendszer, az önkormányzati, az államigazgatási rendszer gyökeres átalakítása, hiszen ha az elmúlt 20-21 évre visszatekintünk, akkor egyrészt a tapasztalatokat is fel kell dolgozni, másrészt pedig a hibákat is ki kell küszöbölni.

Ahhoz, hogy ez az átalakítási folyamat végbe tudjon menni, és politikai legitimációt is tudjon mindvégig élvezni a társadalom részéről, az az előfeltétel volt szükséges, amelyet az új parlament már az alakuló ülését követően elkezdett, jelesül, hogy a politikai szférán, a politikai intézményrendszeren kezdte a spórolást és a rendrakást. Első törvényeink között rendeztük, illetve az alkotmányban rendeztük a kisebb parlament létrehozását, amelyet ez évben befejezünk, egy 200 fős parlament fogja szolgálni a jövőben a parlamentáris demokrácia intézményrendszerét. Nagyon fontos lépés az, hogy az önkormányzati tisztségek és a parlamenti képviselőség között újra összeférhetetlenségi szabályokat állapítunk meg; mint emlékezetes, ezt a szocialista kormány, az első szocialista kormány, Horn Gyula kormánya szüntette meg.

Tehát mint mondtam, mind az önkormányzati, mind az országgyűlési képviselők létszámának csökkentésével, világosabb, egyértelműbb szabályozással a politikai szférán kezdjük meg az átalakítást, Magyarország átszervezését, és ez az aranyfedezete, ez az aranytartaléka a további intézkedéseknek, amelyeket az államháztartás többi alrendszerében is végre kívánunk hajtani ebben az évben és a következő években. Jelesül: az önkormányzati alrendszerben is - mint mindannyiuk előtt ismert - folyamatban van a megyei önkormányzatok konszolidációjáról szóló törvény megtárgyalása, amely ennek az alrendszernek, mondhatom talán, ősi intézménynek is új feladatot szab, és a párhuzamosságokat ugyancsak megszüntetve egyébként a jövőben a régiós fejlesztési tanácsok helyett a megyei önkormányzatiságra bízza az uniós és hazai fejlesztési feladatok, benne a vállalkozásfejlesztési feladatok összehangolását is.

Ez az alrendszeri reform azt az eredményt is hozza várakozásaink szerint, hogy a finanszírozás és a fenntartás egy kézben, az állami fenntartók kezében összpontosul, ilyen módon elkerülhető az a csapda, amely sajnos az elmúlt húsz évünket is végigkísérte, de igazán a szocialista kormányok időszakában csúcsosodott ki, jelesül, hogy az önkormányzati rendszer egésze - a települési önkormányzatokat is beleértve - végzetesen eladósodott, hiszen a kormányok, a szocialista kormányok nem finanszírozták a növekvő kiadásokat. Persze, ha a finanszírozás és a fenntartás egy kézben lesz, az a fajta egymásra mutogatás is, azt gondolom, befejeződhet, ami az eddigi költségvetési politikákat, a helyi költségvetéseket és az állami költségvetést sajnos jellemezte az elmúlt időszakban.

Mint már mondtam a mondandóm elején, a legfontosabb célunk, hogy a várható világgazdasági fellendülésre rá tudjunk csatlakozni, ezért az elkövetkezendő évben az elrugaszkodást célozza meg a költségvetési politika attól a válsággóctól, amibe sajnos az Európai Unió számos tagállama beállt az elmúlt időszakban; az elrugaszkodást a szigorúbb költségvetési politika és a 2,5 százalékos hiánycél tartásával. Ennek az elrugaszkodásnak az érdekében vezette be az új kormány és szavazta meg az új parlament az arányos adórendszerre történő átállást, amely a jövőben is zsinórmértékül szolgál az adópolitikánknak.

Nagyon fontos cél, hogy a foglalkoztatottságot növelni tudjuk az elkövetkezendő időszakban az országban, és ezért nagyon is forradalmi és gyökeres változás ez a 200 ezres Start-munkaprogram, amelyet jövőre beindít a kormányzat. Olyan embereket, olyan társadalmi csoportokat tud visszavezetni a munka világába, amelyek sajnos az elmúlt években, talán évtizedeket is mondhatok, kimaradtak abból, hogy a termelőmunkában, az ország építésében részt vehessenek, és azt is állíthatom bizton, hogy kirekesztették őket ebből a lehetőségből az elmúlt szocialista kormányok. A Start-munka egy olyan eszköz, amelynek segítségével bizton remélhetjük, hogy ugyancsak a világgazdasági válság elmúltával a piacon is ezek az emberek munkát tudjanak találni a jövőben.

Nagyon fontos célkitűzés - még ugyancsak az alrendszereknél maradva - a zárt nyugdíjkasszának a kialakítása, hogy világos legyen mind a társadalom, mind a költségvetési politika, mind a kormányzat előtt, hogy mennyit fordít Magyarország egy évben nyugdíjkiadásokra, és az egyéb szociális jellegűnek mondható ellátási formákat a jövőben a költségvetés fogja finanszírozni. Komoly előrelépés történik a másik nagy külön kasszának a rendbetétele érdekében is, jelesül az egészségügyi kassza zárttá tétele is elkezdődik a jövő évben. Remélhetőleg 2014-re ezzel a munkával is végezni tudunk.

Ezeknek az eszközöknek a felhasználásával, használatával remélhetőleg a jövő évi költségvetés számai között visszaköszönnek azok az eredmények, miszerint 1,5 százalékkal bővülhet a foglalkoztatás, és közel 1 százalékkal nőhet az aktivitási ráta is. Nagyon fontos, és becsatlakozik a kormányzati politikába, költségvetési politikába, hogy jelentős mértékben nő a következő évben az Új Széchenyi-terv és az európai uniós források felhasználása, mintegy 30 százalékkal. Ennek eredményeképpen 1369 milliárd forint uniós forrás és mintegy 193 milliárd forint hazai forrás áll a hazai vállalkozások, hazai önkormányzatok rendelkezésére, 30 százalékkal növelt értékben; ez is remélhetőleg - bizton állíthatjuk - gazdaságélénkítő hatást fog kifejteni a jövőben. Erre pedig nagy szükség van, hiszen reálisan és helyes módon tervezve - figyelembe véve a külgazdasági körülményeket - a jövő évi költségvetés 1,5 százalékos GDP-bővüléssel számolhat.

A nagyberuházások hatásai is remélhetőleg érezhetőek lesznek a jövő évben, gondolok elsősorban a nagy autóipari és szűkebb pátriánkban maradva másfajta beruházásokra; itt a Legót tudnám megemlíteni, amely jelentős kapacitásbővítést tervez, mondjuk, Nyíregyházán.

2012-ben a külkereskedelem bővítése feltehetően lassul, az export növekedése mintegy 8,4 százalék körül alakul. Azt gondolom, kellően óvatosak és kellően reálisak ezek a számok, és nem ringatják sem a magyar társadalmat, sem a törvényhozást olyan illúziókban, amelyek nem lennének igazak.

Mint mondottam, a GDP-növekedés 1,5 százalékkal alakulhat jövőre, a növekedés szerkezete viszont ugyanakkor kedvező irányban változik, hiszen nagyobb arányban támaszkodik a jövő évben belföldi forrásokra, mint azt az elmúlt években tapasztalhattuk. Az inflációs célkitűzés is az elemzői várakozásokat tükrözi, hiszen a 4,2 százalékos inflációs cél tekintetében - az én rálátásom és ismereteim szerint - elemzői konszenzus is kialakult, ilyen szempontból is reálisnak nevezhető a költségvetés tervezése, a jövő évi célok meghatározása.

(10.10)

Végezetül abban összegezném mondandómat, hogy a célkitűzés, amely egy munkára épülő gazdaságot jelent, egy arányos adórendszert és a szolidáris társadalom felépítését, a szolidáris társadalom felépítését például abban, hogy 39 százalékkal nő a társadalmi felzárkózásra fordított kiadások száma, jelesül a Start-program megjelenésével is, 200 ezer új munkahely Start-program révén történő megvalósításával.

Az elkövetkezendő év külön erőfeszítéseket igényel, hogy a kedvezőtlen világgazdasági folyamatok közepette is tartani tudjuk a hiánycélt, amely 2,5 százalékos. A 2,5 százalékos hiánycél tudja garantálni azt, hogy fel tudjunk zárkózni Európa és a világ fejlettebb régióihoz.

Végezetül engedjenek meg egy személyes jellegű megjegyzést. Itt ül a teremben, az a szerencsém van, képviselőtársam, aki az elmúlt napon eléggé méltatlan támadásban részesítette szerény személyemet, olyan kijelentéseket adott a számba, amiket nem mondottam el. (Dr. Dorosz Dávid felé:) Kérem képviselőtársamat, képviselőtársaimat az LMP padsoraiban, hogy a jövőben körültekintőbben fogalmazzák meg kritikai észrevételeiket, és ne tulajdonítsanak nekem olyanfajta kijelentéseket, amelyek a legmesszebb állnak tőlem... Bocsánat, nem ön volt, Scheiring Gábor képviselő úr volt, ő most tényleg nincs a teremben. (Dr. Dorosz Dávid bólint.) Kérném a képviselő urat, hogy a jövőben tartózkodjon az ilyen meggondolatlan és nem kellően kiérlelt kijelentésektől; semmi, amit nekem tulajdonított, az én részemről nem hangzott el.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai