Készült: 2024.05.16.16:27:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

110. ülésnap (2003.11.24.), 50. felszólalás
Felszólaló Gaál Gyula
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:34


Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Elnök Asszony! Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselő Úr! Remélem, ön nem lesz olyan kegyetlen, mint Répássy képviselõ úr, és nem hagy egész életemben kétségek közt hánykolódni a tekintetben, hogy elfogadja-e a választ vagy sem, egyértelmű választ fog adni. Én is szeretnék egyértelmű választ adni az ön kérdésére.

A MÁV Rt. a rendelkezésre álló lehetőségek között mindent elkövet annak érdekében, hogy biztosítsa a szolgáltatás minőségét a személyszállításban, hogy a kulturált közlekedést lehetővé tegye a vasúton. Érzékelhető előrelépés itt éppen az intercityjáratok beindításával történt, amellyel a MÁV célja az volt, hogy a megyeszékhelyek és Budapest között gyors, kulturált és megbízható összeköttetést teremtsen meg. Ott, ahol nagyobb számban jelentkezett olyan utazási igény, amely a végpontok közötti utazásra vonatkozott, úgynevezett intercity-rapidjáratokat is indított a MÁV, itt megállás nélkül közlekedik a szerelvény a két végpont között.

Jelenleg Budapest és Debrecen között intercity, intercity-rapid, Budapest és Nyíregyháza között pedig intercityjáratok közlekednek, javítva ezáltal a régió településeinek, így köztük Mátészalka városának elérhetőségét is. A jelentős személyforgalommal bíró városokat, így Mátészalkát is az úgynevezett interpici-járatok közlekedtetésével kapcsolják össze ezekkel az intercityjáratokkal és ezáltal az országos vasúti vérkeringésbe.

A Mátészalkáról induló vagy odaérkező napi négy pár - és nem két pár, ahogyan a képviselő úr említette – interpicivonat, amely az IC- és az IC-rapidjáratokhoz biztosít csatlakozást, valamint a Debrecen-Mátészalka, illetve Nyíregyháza-Mátészalka útirányokon közlekedő egyéb személy- és gyorsvonatok megfelelően szolgálják az utazási igényeket.

Emellett a soron következő menetrendévben a MÁV Rt. a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza viszonylatban további három pár intercityjárat közlekedtetését tervezi, amely így lényegesen több utas számára teszi lehetővé a gyorsabb eljutást a fővárosba az ország keleti nagyvárosaiból. Ennek pozitív hatása meggyőződésem szerint Mátészalka utazóközönségénél is érzékelhető lesz. Ugyanezen menetrendi időszaktól kezdődően több interpicivonatcsatlakozást kívánunk biztosítani ezekhez az intercityjáratokhoz.

Mindezek alapján úgy ítéljük meg, hogy a jelenlegi közlekedésszervezési keretek között Mátészalka-Budapest között az utazási igények megfelelő színvonalon kielégíthetőek. Az IC-járatok továbbvitelének szükségességét a várható kihasználtság mértéke ez idáig nem támasztotta alá, nyilván most az új menetrend szerinti változások alapján a MÁV tovább fogja vizsgálni ezeknek a járatoknak az igénybevételét, és ebből levonja azokat a következtetéseket, amelyek a forgalomszervezés szempontjából indokoltak.

Ha ezek az új igények mértékükben olyanok, hogy kezelni kell őket, és kielégítésük a gazdaságosság értelmében is megvalósítható, akkor a MÁV meg fogja tenni a szükséges közlekedésszervezési lépéseket.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai