Készült: 2024.05.14.16:37:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

72. ülésnap (2019.06.13.), 68. felszólalás
Felszólaló Dr. Vadai Ágnes (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:11


Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VADAI ÁGNES (DK): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Majdnem reménykedtem abban, hogy valamiféle érdemi vita fog kialakulni Magyarország biztonságpolitikai helyéről, szerepéről ennek az előterjesztésnek a kapcsán. Miniszter úrnak  természetesen tudomásul vesszük, hogy el kell mennie  a javára írom, hogy ő legalább itt volt, a honvédelmi tárca egyetlen képviselője sem jött el, miközben nagyon fontos kérdésekről volt szó. Ráadásul olyan kérdésekről, amelyek nyilván érintik ezt a védelmi egyezményt is, hiszen a védelmi egyezmény végén felsorolják azokat a honvédelmi objektumokat, amelyeket kijelöltek mint létesítményeket, ahol ez az egyezmény alkalmazásra kerül, és ilyen a kecskeméti repülőtér, a pápai bázisreptér, a tatai helyőrség, illetve a várpalotai helyőrség és kiképzési terület. Tehát nagymértékben érinti ez az egyezmény a Magyar Honvédséget is. És különösen azért szerettem volna, hogy legyenek itt a honvédelmi tárca képviselői, mert meglehetősen nemtelen támadás érte a magyar katonákat. Merthogy azt azért szeretném mondani, képviselőtársaim, hogy a magyar katonára nemcsak akkor kell büszkének lenni, amikor kormányon tetszenek lenni, hanem akkor is, amikor nem tetszenek kormányon lenni. És 2010 előtt előfordult egypárszor, hogy nem voltak kormányon. Viszont az, amit Németh Zsolt elmondott, és sajnálatos módon Szijjártó Péter külügyminiszter nem cáfolta, azt remélem, az államtitkár úr, aki talán figyelemmel kísérte a vitát, a honvédelmi költségvetést illetően is rendelkezik ezekkel az adatokkal…  cáfolni fogja, és el fogja mondani, világossá fogja tenni, hogy az, amit Németh Zsolt a honvédelmi kiadásokat illetően és a fejlesztéseket illetően mondott, az egész egyszerűen nem volt úgy. (Sic!)

(13.00)

Ez azért is fontos, mert a kecskeméti bázis, repülőbázis, amely szerepel ebben a megállapodásban, a fejlesztésének a befejezése, sőt valójában megkezdése igazából a mi kormányzásunkra maradt. A pápai bázisrepülőtérnek a fejlesztése a mi időnkben történt. Az önök idejében összesen annyi történt fejlesztés gyanánt, hogy ha jól emlékszem, egy alapkövet lerakott Hende Csaba honvédelmi miniszter a NATO-főtitkárral, hogy majd lesz valamilyen fejlesztés, de nem történt ebben az ügyben semmi. Én tehát azért szeretném azt világossá tenni, hogy ez a védelmi megállapodás, amely, még egyszer mondom, érinti a Magyar Honvédség bizonyos objektumait, ez a védelmi megállapodás alapul szolgál arra, hogy Magyarország és az Amerikai Egyesült Államok között a katonai együttműködés, védelmi együttműködés területén normalizálódjon a helyzet.

A Külügyminisztérium vagy a külügyminiszter úr arról beszélt, hogy ők nem szoktak semmiért sem fizetni, különösen nem nemzetközi találkozókért. Nézzék, egy kicsikét máshogyan látszódik ez. Ha elkezdték a tárgyalásokat, ahogy a miniszter úr jelezte, a közép-hatótávolságú rakétavédelmi rendszerről, és ebben előrehaladott tárgyalásokat tartottak, akkor ez itt egy pici probléma, egy pici probléma, mert ha van egy ilyen igény a magyar kormány részéről, ha egy ilyen rakétavédelmi rendszert meg szeretnének valósítani, akkor ennek kellene hogy legyen egy költsége, és még mielőtt elkezdenek erről tárgyalni konkrét felekkel, márpedig most a miniszter úr azt állította, hogy már korábban, valóban, februárban a külügyminiszter, az amerikai külügyminiszter látogatásakor hallottunk arról, hogy ezekről voltak tárgyalások, szeretném önöket arról tájékoztatni, hogy ez egy közbeszerzés.

Én értem, hogy önök nem vásárolták meg az amerikai külügyminiszter látogatását, ahogy nem vásárolták meg azt sem, hogy Orbán Viktor Gyurcsány Ferenc után bejuthasson a Fehér Házba, és valóban  ahogy Mesterházy Attila mondta , talán még igazuk is van, lehet, hogy 2010 és 2019 között nem volt mit mondani az Amerikai Egyesült Államok kormányának, népének, no pláne az Amerikai Egyesült Államok elnökének, de azért mégiscsak az a látszat ebben az egész folyamatban, hogy előzetesen egyeztetve lényegében ezt az árat fizetik meg. Ráadásul akkor a sajtóhírek szerint, és bocsássanak meg, hogy sajtóhírekre kell hogy hagyatkozzak honvédelmi beszerzések esetén, de az ön államtitkártársa inkább jeleskedik pacalfőzésben, mint abban, hogy eljöjjön a Honvédelmi és rendészeti bizottság ülésére, és tájékoztatást adjon a Honvédelmi és rendészeti bizottság tagjainak a különböző honvédségi beszerzésekről, márpedig őszintén szólva azt tapasztaltuk az elmúlt időszakban, hogy ezeket a beszerzéseket  és ugye, azért beszélek erről, mert a miniszter úr is említette  kevéssé a szisztematikus gondolkodás, sokkal inkább valamiféle szívesség vagy pacifikálás hatja át. Engedje meg elmondanom, hogy mire gondolok.

(Az elnöki széket Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke foglalja el. -

Szilágyi Györgyöt a jegyzői székben Tordai Bence váltja fel.)

A Leopard 2 harckocsikat egy bajor cégtől vásárolják, az Airbust az Air Berlintől, és most pedig azt halljuk, hogy az Amerikai Egyesült Államoktól egyfelől kívánnak vásárolni közép-hatótávolságú légvédelmi rakétarendszert, hozzáteszem: ott van egy apró pici probléma, a Kongsberg, amely egy norvég cég, és a norvégokkal most egy picit rosszban vannak, merthogy bizonyos pénzek kapcsán önök úgy gondolják, hogy a norvégok adják oda a pénzt, amit a civileknek szánnak, és majd maguk azt elköltik, és ha jól tudjuk a sajtóból  és azért mondom, hogy a sajtóból, mert egyetlenegy felelős ember sem jön el, és nem tájékoztatja az országgyűlési képviselőket arról, hogy ezek a beszerzések hogyan haladnak. Az államtitkár úr talán meg tudja nekem mondani legalább azt  merthogy önt nyilván tájékoztatták , hogy tényleg 44 darab Leopard 2-es harckocsit vásároltunk-e, meg 12 használtat, azt nem kérem, hogy mondja el, hogy milyen képességekkel rendelkeznek ezek a harckocsik, tehát feltételezem, hogy ha az ön minisztere azt mondja, hogy már korábban folytattak tárgyalásokat a közép-hatótávolságú légvédelmi rakétarendszerről, abban a tárgyalásban nemcsak a Külügyminisztérium tagjai, hanem a honvédelmi tárca tagjai is részt vettek, hiszen bár tudom, hogy a Külügyminisztériumban nagyon okos emberek ülnek, no pláne nagyon okos emberekkel szoktak konzultálni, mint megtudtuk, Gruevszkivel, Nikola Gruevszkivel, a hazájában jogerős szabadságvesztésre ítélt volt macedón miniszterelnökkel is rendszeresen konzultáltak, és ő valószínűleg nagyobb hatással volt önökre, mint ebben az országban bármelyik állampolgár, mert ő azt kérte önöktől, hogy ratifikálják Észak-Macedónia csatlakozását a NATO-ba, és azért hallgattak rá, mert ő tíz évig miniszterelnök volt. Én nem voltam ilyen magas pozícióban, pár évet töltöttem el a honvédelmi államtitkári székben, igen sokat tanultam akkor a katonákkal, de hát vannak ebben az országban még olyanok, akik miniszterelnökök voltak, lehet, hogy velük is érdemes lenne konzultálni, ők is sokat tudnak Magyarország helyzetéről, talán érdemes lenne néha megfogadni az elképzeléseiket.

De visszatérve magára a beszerzésre, ami annak kapcsán került elő, hogy a külügyminiszter úr világossá tette, hogy a légvédelmi rakétarendszer beszerzése  az érdekes volt, hogy magáról a vadászrepülőgép-beszerzésről nem beszélt, pedig a sajtóhírek szerint erről is szó van vagy korábban szó volt, de hogy a légvédelmi rakétarendszer beszerzése  nem képezte tárgyát semmiféle alkunak. Na most, én azt szeretném kérni, hogy ha akkor van lehetőség arra, hogy megismerhessük ennek a tárgyalási folyamatnak, mármint hogy ezen megállapodás tárgyalási folyamatának a dokumentációját, mert mégiscsak másfél évet ölel föl, az nagyon nagy segítség lenne a tisztánlátás érdekében, mert abból kiderülne egy-két dolog. Merthogy valóban, Turi-Kovács Béla, szerintem tévesen  és nagyon sajnálom, hogy nincsen itt, mert akkor itt kisimítanánk az egymás közötti esetleges vitákat  arról beszélt, hogy az ellenzék a szuverenitást, hogy mondjam, pellengérre állítja, de önök alapvetően ennek a szerződésnek a megkötésével kapcsolatban mind a Honvédelmi és rendészeti bizottság ülésén, mind itt a plenáris ülésen a megszólalásokban is a szuverenitás kérdését vették elő.

Tisztelt Képviselőtársaim! A szuverenitás nem valami abszolút dolog. A szuverenitásból óhatatlanul azokban az esetekben, amikor valahova belépünk, egy klubnak a tagjai leszünk, akkor ebből a szuverenitásunkból önkéntesen átadunk. Ez történt, amikor egyébként valóban  helyesen említették  népszavazás útján csatlakoztunk a NATO-hoz, és ez történt például az Európai Unióhoz való csatlakozásunk kapcsán is. Az, hogy önök minden egyes nemzetközi egyezményt, így ezt az egyébként nagyon fontos, Magyarország biztonsága, és hozzáteszem, talán a Magyar Honvédség fejlesztése szempontjából fontos egyezményt is szuverenitási kérdésnek tekintik, és ezért képesek másfél évet szötyögni vele, csak hogy aztán el lehessen jönni a Honvédelmi és rendészeti bizottság ülésére, és hatalmas, nagy ívű gondolatokkal el lehessen mondani, hogy mert a magyar kormány milyen remekül védte a magyar szuverenitást, azt szeretném mondani, tisztelt államtitkár úr, tisztelt hölgyeim és uraim, hogy ettől még a magyar földön meg fognak jelenni amerikai katonák, ettől még jönni fognak, merthogy ez ugyanaz az egyezmény, erről korábban szó esett. Én tehát azt gondolom, hogy ezeket a kérdéseket azért kell nagyon tisztába tenni, ha másért nem, mert meglepő módon, képzeljék el, nézik a parlament közvetítését páran, tudósítanak is róla, ami egyébként alapvetően nagyon fontos és nagyon jó, igen kár, hogy nincsen nagyobb lehetőség, hogy minél több emberhez eljussanak az ilyen parlamenti viták.

Sajnálatos módon most már a Külügyi bizottság elnöke is távozott, nyilván  ahogy Mesterházy Attila képviselőtársam mondta  a külügyminiszterrel közös szelfi után lezártnak tekintette a maga részéről a nemzetközi délelőttöt, de mégiscsak a nevéhez fűződnek olyan igaztalan állítások, amelyekkel szemben, azt gondolom, nemcsak nekem és nemcsak az ellenzéknek, hanem a felelős kormánypárti képviselőknek és no pláne a kormány képviselőjének világosan tiltakoznia kell.

Én elvárom a kormánytól, hogy bár tudom, hogy szeretnek egy alternatív valóságban élni, de ne hazudjanak honvédelmi költségvetési ügyben, ne hazudjanak beszerzések ügyében, és ne állítsanak olyan dolgokat, ami nincsen. A Magyar Honvédség  és szerintem teljesen mindegy, hogy valaki jobb- vagy baloldalon ül  egy fontos intézménye ennek az országnak. A Magyar Honvédség nélkül nem lenne ilyen megállapodás. A Magyar Honvédség nélkül ebben az országban nagyon sok minden nem lenne.

(13.10)

A magyar adófizetők pénzéből az elmúlt 30 évben minden kormány politikai prioritásának és lehetőségének megfelelően költött. Ha végignézzük az adatokat, akkor világosan látjuk, hogy 2001-ben és 2002-ben az Orbán-kormány is költött. Azért költött, mert kihajította a MiG-29-eseket, és valamilyen, nem kormányülés között, ezt szeretném mondani ellenzéki képviselőtársaimnak is, hanem nemzetbiztonságikabinet-ülésen úgy döntöttek, hogy nem F-16-osokat, hanem Gripent fognak vásárolni. Azt már valószínűleg majd csak fideszes képviselők emlékirataiból tudjuk meg egyszer, hogy miért úgy döntöttek, és végül is mennyibe került ez a végén. De 2002-t követően töretlenül nőtt a honvédelmi költségvetés. A válság éve valóban nehéz volt, de tájékoztatni szeretném önöket arról, hogy még a válság évében is többet költött a Gyurcsány-kormány, később pedig a Bajnai-kormány a Magyar Honvédség fejlesztésére, mint amit költött 2011-16 között egy-egy évben az Orbán-kormány.

Az, hogy most egyébként ennek a szerződésnek köszönhetően  és erről beszéltek az akkor ott tartózkodó miniszterek a Honvédelmi és rendészeti bizottság ülésén  lesznek nyitva amerikai források különböző fejlesztésre, ez egyetlenegy dologra lesz jó, hogy azok a képességek, amik az elmúlt években az önök felelőtlen magatartásának köszönhetően elvesztek, azoknak egy részét vissza lehessen építeni. Hozzáteszem, a Magyar Honvédség, ha megnézzük a nemzeti intézményeinket, a legmegbecsültebb nemzeti intézmények között van. Ez nemcsak azt jelenti, hogy erre az intézményre költeni kell, hanem azt is jelenti, hogy ezt az intézményt tisztelni kell. Tiszteletlenség a Külügyi bizottság elnökének részéről, amikor hazudik az ezzel kapcsolatos költségvetési kiadásokat illetően, és különösen tiszteletlen, hogy a Külügyminisztérium  amelyiknek tisztában kell lennie ezekkel az adatokkal  itt jelen lévő korábbi képviselője, a miniszter  de majd remélem, az államtitkár úr erre fog reflektálni  pedig nem cáfolja a Külügyi bizottság fideszes elnökének álláspontját.

Ez nem jobb- és baloldal kérdése. Én mindig világossá a Honvédelmi és rendészeti bizottsági üléseken is, a hadsereget érintő fejlesztéseket támogatni fogjuk, nemcsak azért, mert szükség van rá, hanem mert a hadsereg a garancia, az egyik garancia a magyar polgárok biztonságára. A Magyar Honvédség katonái nagyon sok áldozatot hoztak ezért a hazáért. Szolgáltak külföldön, szolgáltak itthon, nem kevesen közülük meghaltak ezért az országért. Közös felelősségünk az, hogy az ilyen szerződéseket és az ebből fakadó lehetőségeket jól használjuk akár a kecskeméti reptéren, akár Tata helyőrségben, akár Várpalotán. Én azt gondolom, hogy ez a megállapodás, amely, még egyszer mondom, nem szuverenitási (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), hanem nagyon is racionális dolog, ez szolgálni fogja a Magyar Honvédség érdekét is.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP és a DK soraiban.)




Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai