Készült: 2024.04.28.05:32:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

228. ülésnap (2009.10.07.), 106. felszólalás
Felszólaló Dr. Buzás Péter (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:15


Felszólalások:  Előző  106  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BUZÁS PÉTER (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Urak! Kedves Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy a mondandómat azzal kezdjem, hogy azok közé a képviselők közé tartozom, aki hisz a szemének és hisz a fülének. Igen, hiszek a szememnek és hiszek a fülemnek akkor, amikor arról olvasok vagy arról hallok, hogy válság van. Amikor azt hallom, hogy nálunk válság van, és utána azt hallom, hogy Németországban, Angliában, sőt az Egyesült Államokban is válság van, és ennek a hatását mi sem kerülhettük ki, sőt hadd mondjam, nem is a legstabilabb országként kerültünk ebbe a helyzetbe, akkor azt gondolom, ez ellen teljesen ésszerű, ha egy adott kormányzat, a mögötte lévő parlamenti többséggel megpróbál tenni valamit.

Igen, tisztelt jelenlévők, akkor, amikor én Makó és térsége országgyűlési képviselőjeként megélem azt, hogy a helyi legnagyobb foglalkoztató, amely ezer főt foglalkoztat, e válság következtében először 650 főre hozza le a létszámát, hál' istennek most már ismét 800-on van ez a létszám, tehát szép lassan jön felfelé, nos, amikor megélem azt, hogy ott bevezetik az egy nappal rövidebb munkahetet, bevezetik a hatórás munkaidőt, akkor igen, el kell hinnem, hogy válság van. Igen, ha válság van, és van egy olyan kormány, amely a válságkezelést határozta meg feladatául, akkor megmondom őszintén, a kormányt támogató országgyűlési képviselőként nem lepődöm meg azon, hogy olyan költségvetést terjeszt be a parlament elé, amely megpróbálja ezt a válságot kezelni. Igen, én úgy gondolom, hogy ez Magyarország érdeke, úgy gondolom, hogy ez a nemzet érdeke, és azt gondolom, hogy ez ennek részeként Makó és térsége lakosságának is az érdeke.

Nem értek egyet azokkal a hozzászólókkal, akik néha dramatikusan, esetleg alkalmanként, szerintem nem is biztos, hogy a parlamentbe illő hangnemben, szóvá teszik azt, hogy miért van így, miért van úgy. Most például személyesen hallottam olyan megközelítést, hogy fűnyíró így, fűnyíró úgy. A szakkifejezést nem tudta a képviselőtársam, hogy a fűnyíró padját, asztalát lehet állítani különböző magasságokra; a fűnyírónál az asztalt hívják úgy, amit különböző magasságra lehet állítani - segítek ebben neki.

Hadd mondjam el, hogy nemcsak nézetem szerint nem így van, hanem összességében nem így van. Mert ha arról tudok beszélni, hogy például ha csökken a GDP, ha kevesebb az a pénz, ami elosztható, ennek megfelelően a tárcák költségvetése, az ágazatok költségvetése ilyen-olyan-amolyan arányban csökken, aztán vannak olyan tárcák, tárcához tartozó költségvetési fejezetek, amelyek nem csökkennek, és emellett arról tudunk beszélni, hogy de nő például a közbiztonságra adható forintösszeg, vagy nő az "Út a munkához" - hogy most számomra, makói polgármester számára a két legfontosabb elemet emeljem ki -, akkor azt kell mondanom, hogy ne haragudjatok, képviselőtársaim, ez a legfontosabb motívum, ami amellett szól, hogy ez azért nem fűnyíróelv hanem annak a kormánynak, amely ezzel a költségvetéssel szeretné kezelni ezt a kialakult helyzetet, szeretné kezelni a válságot, olyan felelősségteljes lépése, javaslata, amit el kell fogadni, és megmondom őszintén, bizonyos elemek megvalósulása esetén meg is kell szavazni.

A közbiztonság ügyében hadd mondjam el, hogy hál' istennek, jön a kormányzati segítség, ugyanis mi több hónappal az itteni döntést megelőzően Makón úgy döntöttünk, hogy az önkormányzatnál meglévő összes fejlesztési forrás 10 százalékát a helyi közbiztonság állapotának javítására, az emberek közbiztonságérzetét megváltoztató különböző fejlesztésekre és képzésre fogjuk fordítani. Igen, összeállítottunk egy 46 milliós programot, amiből például most az első esztendőben 41, jövőre további 29 térfigyelő kamerát fogunk elhelyezni. Emellett, mint említettem, képzéseket indítottunk. Meggyőződésem az, hogy ha tudunk élni, mondjuk, a településőr-pályázattal, a két vonulat együttműködésének köszönhetően, mindez rendőrségi koordináció mellett, érzékelhető változást fog hozni Makó közbiztonságában.

Menjünk tovább egy lépéssel, jussunk el az "Út a munkához" programhoz! Igen, képviselőtársaim, akkor, amikor én ennek az előkészítését éltem meg, akkor még csak éreztem azt, hogy ennek vélhetően jó a célja. Amikor megszavaztuk, még bennem is voltak aggályok. Most viszont azt kell mondjam, mérhetetlen módon örülök annak, hogy a költségvetés 13 milliárd többletforrást tartalmaz ehhez. Lehet, hogy ez ennél még a közmunkával együtt egy kicsit több is lesz. Nos, tehát azért örültem neki, mert Makón a 245 közmunkásból most már 40-en vannak olyanok, akik eddig 500 folyóméter járdalapot raktak újjá, és a felméréseink szerint 6,5 kilométer járdát fognak a közmunkások megjavítani akként, hogy felszedjük a járdalapokat, új tükröt képezünk, homokot terítünk alá, marosi homokot - ugye, Makón vagyunk -, ehhez képest mesterember tízfőnként egy jut, és szépen az utca két végén elkezdve, összefelé haladva végzik ezt a munkát.

De hadd mondjam el, hogy amikor kint voltam Királyhegyesen - nem messze van tőlünk, Makótól, egy 800 lakosú település -, ott a polgármester, amikor megköszönte az ottani 30 közmunkás munkáját, aki az "Út a munkához" program részeseként dolgozott, akkor felsorolta, hogy ők két kilométer olyan belvízcsatornát takarítottak ki, amely évtizedek óta nem volt kitakarítva, nem volt hozzányúlva, és ugyancsak ilyen járdakarbantartásról számolt be ő is.

(A kistérségben több olyan település van, aki példaértékűen tudta...)

Czapi/Világosi-Móring-/(Dr. Buzás Péter)/pa

(12.00)

A kistérségben több olyan település van, amely példaértékűen tudta kihasználni ezt az "Út a munkához" programot a település csinosítása, az út, a járda állapotainak megváltoztatása érdekében. Ilyen például Apátfalva, Csanádpalota, Kiszombor, de hadd ne soroljam tovább.

Lépjünk egyet még tovább! Ha megnézzük a költségvetés fejezeteit - általános vitánál tartunk, ugye -, akkor azt látjuk, hogy a következő esztendőben meglévő bajaink mellett azért a fejlesztések, a 2007-13-as időszak fejlesztései Magyarországon tovább folytatódnak.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Parlament! Közel 1000 milliárd az a jövő évi fejlesztési ütem, ami ennek a fejlesztésnek köszönhetően ebben az országban meg fog épülni. Sok oldalról megközelíthetjük ezt a dolgot. Megközelíthetjük akként, hogy 600 milliárd fölötti az, ami konkrét támogatás Brüsszelből. Megközelíthetjük akként, hogy ennek kevesebb, mint harmada az, ami nekünk a befizetésünk, tehát háromszorosan térül meg. De megközelíthetjük akként is, hogy a meglévő bajaink, problémáink mellett olyan helyeken, mint Makó és térsége, a különböző általános iskolák tekintetében, fürdőfejlesztésben, autópálya-építésben, belvízcsatorna-, járdaépítésben ezek a fejlesztések jelentik azt, amibe mi, önkormányzati vezetők kapaszkodni tudunk, és a kisebb fejlesztésekkel helyi vállalkozóknak még munkát is tudunk biztosítani.

Tisztelt Jelenlévők! Hölgyeim és Uraim! Emellett én is úgy gondolom, hogy vannak ennek a költségvetés-tervezetnek olyan elemei, amelyeket még most itt, a parlamenti költségvetési vitában pontosítanunk szükséges. Igen, én is azok mellett vagyok, akik örülnek annak, amit közvetlenül most itt a fülem hallatára például Lamperth képviselő asszony is mondott. Nagyon fontosnak tartom én is azt, hogy a gyermekétkeztetés maradjon azon értékeink között, amit ne változtassunk meg, és amire hosszabb távon legyünk büszkék.

Közvetlenül képviselő asszony hozzászólása után elhangzott egy viszonylag hosszabb lélegzetű, nagyobb horderejű, a szociális állapotainkat, szociális szolgáltató rendszerünket negatív módon minősítő gondolatsor ebben a Házban. Tisztelt Ház! Kedves Jelenlévők! Én makói polgármesterként, a térség országgyűlési képviselőjeként nem tudok nemzetközi összehasonlító adatokat mondani. De azt el tudom mondani, hogy van egy Martinsicuro nevű testvérvárosunk. Martinsicuro Olaszországban van, abban az országban, amely az Unió alapító tagja, a római szerződés tagja. Onnan jegyzői delegáció volt két éve Makón, és ők szakemberekként körbenézték a makói szociális ellátórendszert, és ők mondták a makói jegyzőnek, hogy nekik, az Unió alapító tagjának van mit tanulni Magyarországtól, van mit tanulni tőlünk, ami a szociális ellátórendszerünket illeti.

Tisztelt Jelenlévők! Hölgyeim és Uraim! Nagyon fontosnak tartom még a parlamenti vitában elérni azt, hogy ennek a kormányzati ciklusnak meggyőződésem szerint tagadhatatlan és megfogható előnye az a kistérségi szabályozás, ami az előző kormányzati ciklusban bevezetésre került, majd most ebben az időszakban több ponton megerősítésre kerül. Én úgy gondolom, hogy példaértékű lesz az, ha sikerül elérnünk, hogy a kistérségi normatíva szinten maradjon, mert ezzel az elmúlt két kormányzati ciklus államreformjának majdnem az egyetlen megvalósult eleme kerül akként megőrzésre, hogy a kormány is melléteszi a voksát.

Tisztelt Jelenlévők! Hölgyeim és Uraim! Engedjék meg, hogy a költségvetéshez kötődően mondjak aggályos gondolatmenetet is. Igen, úgy gondolom, hogy a tömegközlekedésből ki kell venni a forrásokat, viszont azt gondolom, hogy itt még van olyan típusú egyeztetésre szükség, hogy az a bizonyos utaztatási lehetőség, az a bizonyos - hogy is mondjam - lakossági utazáshoz való jog tényleg sérülés nélkül tudjon érvényesülni. Emellett úgy gondolom, hogy tisztelettel kérni fogjuk majd a frakcióban is - teszem most a hozzászólásomban is - a kormányzatot arra, hogy az EU-önerőalap pótlására kidolgozott eszközrendszere minél hamarabb készüljön el, mert a különböző, hátrányos helyzetű települések esetében nagyon fontos az, hogy az uniós fejlesztéseknél az önerő rendelkezésre álljon az ő számukra is.

Tisztelt Jelenlévők! Hölgyeim és Uraim! Az előző gondolatmenetek miatt gondolom én ezt a költségvetést az ország érdekét szolgáló költségvetésnek. Az előzőekben elmondottak miatt gondolom azt, állítom, hogy ez nem fűnyíróelvű, hanem differenciáltan, a lehetőségek mérlegelésével összeállított, olyan költségvetés, ami még ki is tudott egy-két fontos dolgot emelni. Mindent összevetve úgy hiszem, hogy a létező, meglévő mai magyar önkormányzatok és a mindenkori kormányzat között költségvetési elosztás kapcsán mindig van egy ellentét, mindig van egy antagonizmus. Viszont azt gondolom, hogy minden magyar önkormányzat ennek az országnak a része, és minden magyar önkormányzatnak dolga az, hogy a működő kormánnyal szemben lojális is legyen. Mi ilyenek leszünk.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  106  Következő    Ülésnap adatai