Készült: 2024.09.21.10:47:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

124. ülésnap (2011.10.26.), 190. felszólalás
Felszólaló Novák Előd (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:00


Felszólalások:  Előző  190  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NOVÁK ELŐD (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Engedjék meg, hogy szokás szerint némi eljárásjogi kritikával kezdjem hozzászólásomat és fenntartásaimat, hiszen elfogadhatatlan az, hogy úgy nyújtották be ezt a törvényt, hogy az azt megelőző szakmai egyeztetések megint csak elmaradtak Andrew Vajnának a sorozatos egyéb elfoglaltságai miatt, hiszen tudjuk jól, hogy ő itt a filmiparban sok cégen keresztül érintett, és komoly amerikai kapcsolatokkal is rendelkezik. Különböző amerikai útjai miatt sorozatosan halasztani kellett azt a már talán lassan fél éve tervezett bizottsági ülést, amely egy tájékozódás lenne a magyar filmes támogatások, filmfinanszírozás, filmgyártás helyzetéről.

Erre végül november 3-án fog sor kerülni, ellenben a módosító javaslatok benyújtásának a határideje már a mai nap, így meglehetősen csak színjátéknak tűnik ez a fajta nemzeti együttműködés rendszere, amiről önök oly szívesen beszélnek, de valójában még a látszatát sem adják meg, hogy előtte hallgassák meg a meghívott szakmai szervezeteket.

A másik, ami felháborító, hogy a jelenlegi kormány során rekordszámba menő államtitkárok közül egyetlen illetékes sem jelent meg, még helyettes államtitkári szinten sem, semmilyen szinten nem látom itt, hogy képviselnék. Egy közigazgatási államtitkár sok mindenhez érthet, de nem hiszem, hogy egy ilyen összetett területhez, mint a filmipar, érdemben hozzá tudna szólni. Érthető, hogy fel tud olvasni egy vitaindítót, talán még megírták a választ is, hogy ha itt kapunk valamit az általános vita során, de azért ez mégsem elfogadható.

Érdemileg az új filmtörvényre térve, azt kell mondanom, hogy értjük azt, hogy a korábbi botrányok után egy új, erőskezű hatóságot kívánnak létrehozni, azonban az már fájó, hogy ezt ismét a saját hatalmuk bebetonozására, illetve még rosszabb a helyzet, itt liberális megmondó emberek bebetonozására használják.

Tehát miközben arról szól a kulturális élet, hogy itt valami szélsőjobboldali előretörés lenne, ezzel szemben nemcsak hogy Alföldi Róbert a Nemzeti Színház igazgatója maradhat, hanem azt látjuk, hogy a jövőben is ugyanaz a liberális kör, ugyanazok a személyek fogják eldönteni, hogy milyen filmeket lehet forgatni, illetve a másik nagy központ, az MTVA bizony Szalai Annamáriának az újabb birodalmát erősíti, hiszen az NMHH-hoz kerül a filmszakmai hatóság, ami széles körű jogokat kap a szféra ellenőrzéséhez.

Tehát a Szalai-birodalom erősítésén kívül itt van egy újabb felálló birodalom, amelynek engedjék meg, hogy a személyi hátterére rávilágítsak, hiszen én a személyi felelősséget mindig is nagyon fontosnak tartom. Azt látjuk, hogy bizony most létrejön, mindenféle összeférhetetlenségi szabályozás nélkül, egy körülbelül évi 4 milliárd forintos költségvetési keretösszeggel Andrew Vajnának az egyszemélyes filmbirodalma. Hiszen a felügyelőbizottságban ül Zachar Balázs, aki korábban a Magyar Mozgókép Közalapítvány felügyelőbizottságában is ült, így ő is felel az MMKA-nak a 7,9 milliárdos hiányáért. Az NFA-ban többek közt nyilván azért felel majd, az lesz a feladata, hogy az MMKA korábbi disznóságai rejtve maradjanak. Ez számunkra elfogadhatatlan. A mai napig nem tudjuk egyébként, hogy ennek a 8 milliárd forintos hiánynak, adósságnak a felelőseit mikor fogják felelősségre vonni. Ő volt az egyébként, aki Andrew Vajna megbízásából a filmtörvény módosítását írta, mindenfajta szakmai konzultáció mellőzésével természetesen, így nem csoda, hogy a filmtörvény jelen módosítása minden hatalmat Vajna kezébe ad.

(18.20)

A vezérigazgató Havas Ágnes, aki szintén Vajna strómanja, és kizárólag azt csinálja, amit Vajna mond neki. A forgatókönyv-fejlesztési igazgatóság vezetője Divinyi Réka, aki egyébként Vajna utolsó filmjében is dolgozott természetesen. A gyártási igazgatóság vezetője az a Miskolczi Péter, aki korábban az Eurofilm tulajdonosaként a hatodik legtámogatottabb volt az MMKA rendszerében, hat év alatt több mint egymilliárd forintot kapott, amiből több mint 100 millió forinttal nem tud elszámolni. Nos, ezek után bíznák kecskére a káposztát.

Úgy tűnik, hogy a Nefminek, legalábbis a jelen tervezet szerint már nemcsak magához a filmekhez, de az azt irányító, a pénzelosztást irányító NFA-hoz sem lesz köze, annak tevékenysége fölött nem lesz felügyeleti jogköre. És ami a legpikánsabb, hogy Andrew Vajna kormánybiztosként belelát versenytársai tevékenységébe - könyvelése számaiba, üzleti titkaiba -, sőt, szabályozza azt a piacot, amelyen ő is részt vesz, bizony ráadásul legnagyobb szereplőként. Hiszen Andrew Vajna a Magyarországon legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező forgalmazó vállalatnak, az Intercomnak a tulajdonosa, mármint a Holland Antillákon bejegyzett Magyar Enterprisesen keresztül. Sőt, Vajna a Magyarországon legnagyobb 3D animációs stúdió, a Digic Pictures, valamint az egyik legnagyobb játékfejlesztő vállalat, a Black Hole Entertainment tulajdonosa, az Amerikában bejegyzett Cinergi Interactive-on keresztül természetesen. Sőt, ha még mindez nem lenne elég, az Intercom és Vajna személyes ügyvédje is az a dr. Pintér Aurél, aki egyben a Világbank egyik pénzügyi szervezetének, az IFC-nek, valamint több magánnyugdíjpénztárnak is a magyarországi képviselője.

Nos, ilyen összefonódások után számunkra elfogadhatatlan ez a felállás, ami tulajdonképpen ugyanazt a liberális filmgyártást támogatja várhatóan, és az MMK-nál eddig mellőzött alkotók nyilvánvalóan továbbra is indexen lesznek. Számunkra sokkal fontosabb lenne, hogy valamiféle ellenőrzést iktassunk be a rendszerbe, tehát hogy a döntéseiket utólag felül kellene vizsgálni, amit korábban az MMK-nál is láthattunk, hogy olyan döntéseket hoztak, amik sem nézőszámra, sem egyéb szakmai elismerésre nem tarthattak igényt. Szerintünk ezeket utólag legalább felül kellene vizsgálni, és a személyes felelősségeket meg kellene állapítani, továbbá szükséges lenne, hogy a filmszakmai döntőbizottságban, mondjuk, két évnél tovább ne lehessen ugyanaz a személy, és ezért talán valami vérfrissítésre így sor kerülhetne a filmpiacon.

Nyilvánvalóan szükség lenne a nézőszám növelésére is, ebben mindannyian egyetértünk. Mi talán annyit tennénk hozzá, hogy elfogadhatatlan az, hogy megint az idegen elvárásoknak - most rendszerint, újabb időkben, mondjuk, nem a moszkvai, hanem épp a különböző brüsszeli vagy más, mondjuk úgy, hogy európai filmfesztiválok és kritikusok elvárásainak - akarnak megfelelni, nem pedig a hazai nézők igényeinek. Mi elsődlegesen pontosan a magyar közönség igényeit, érdekeit tartjuk szem előtt. Persze ehhez kellenének magyar filmsztárok is, de amíg döntően színházi szakemberek oktatják a színészeket, és tulajdonképpen mire vászonra kerülnének a színészek, addigra kiöregednek, nincs esély, hogy a korábbi évtizedekhez hasonló nagy filmsztárokat kitermeljen a magyar filmipar.

Számos módosító javaslatot benyújtottunk. Ami elfogadhatatlan számunkra, az például a mozielőzetesek kvázi betiltása, illetve a javaslat jelenleg nem beszél arról, hogy ilyen pénzből fogják a művészfilmeket támogatni, és az, hogy rendeleti úton akarják szabályozni a mozgóképszakmai tevékenységeket és az artmozik támogatását, mindenképpen törölni javasoljuk.

A magyar filmnek nyilvánvalóan nagyon nehéz a helyzete, hiszen nagyon kicsi a piac, nagyon nagy a verseny, és már csak a nyelvi nehézségek, korlátok miatt a filmexport nagyon nehéz. Tehát szükség lenne a vérfrissítésre, ráadásul nemcsak a döntőbizottságok területén, hanem a színészek, az alkotók területén is. Ma már egyre több lehetőséget adnak fiatal alkotóknak, de azért mindenképpen van még hová fejlődni.

A nehéz pénzügyi helyzetet mindenki látja nyilvánvalóan, gyakorlatilag lehetetlen a magyar piacon nyereséges filmet csinálni. Ezért is van szükség állami támogatásokra vagy vállalati szponzorációkra. Hát ugye, Hollywoodban egy átlagos stúdiófilm költségvetése körülbelül 40 millió dollár, mondjuk úgy, 8 milliárd forint, ami önmagában kétszerese a filmalap éves támogatási keretének. Azért ki kell mondani azt is, hogy amiért megéri a filmipart támogatni, hogy ez a humán értelmiségnek egy motorja lehet, tulajdonképpen mondhatjuk úgy, hogy a humán gazdasági szféra autóipara, hiszen beszállításain keresztül egy visszaélésektől mentes iparnak kellene létrejönnie, amely egyszerre támogatja a gyártást és elsősorban a vidéki filmforgalmazást, terjesztést.

Évente körülbelül 25-30 film készül el, ami egyébként elég magas szám, ám a forráshiány miatt, és főleg a művészfilmek túlsúlya miatt, ami nagyon szűk nézettséget mutat, ezek nem nagyon találják meg a közönséget. Mi azt mondjuk, hogy egy kicsit ki kellene egyensúlyozni a tömegfilmes és úgy általában a művészfilmes filmgyártást, tehát hogy a hazai közönséget találja meg, és neveljen ki egy profi magyar filmgyártó bázist.

Ebben nyilvánvalóan szerepe van az ideérkező nemzetközi szuperprodukcióknak is, tehát nem kívánunk bezárkózni, de mindenképpen fontos, túl azon, hogy a nagyvilágba is el kell vinni, nyilvánvalóan a fesztiválokon keresztül a jó hírünket, a hazai közönség igényeinek a kielégítését kell elsődlegessé tenni. És ami a legfontosabb, és ismét hangsúlyozzuk, hogy ennek a személyi összefonódásnak, ami itt Vajna köré összpontosul, véget kell vetni, ez teljességgel elfogadhatatlan, átláthatatlan, szemben a korábbi, a szakmai szervezetek jelölése alapján összeálló kuratóriummal, ez már teljesen kezd zavarossá válni. Már csak azért is, mert arról sem beszél egyébként ez a módosítás, hogy hogyan kerül kinevezésre vagy akár megválasztásra a vezérigazgató. Tehát például az MNV vezérigazgatója nevezi ki? Ez azért nem tiszta, mert a javaslat önmagában csak arról beszél, hogy az MNV alapítja, de arról hogy a tulajdonosi jogokat kik gyakorolják, mint például egy zrt. esetében a közgyűlés, arról már nem látunk semmit ebben a jelenlegi tervezetben.

Tehát a személyi összefonódásoknak mindenképp véget kell vetni, elfogadhatatlan az, hogy itt Szalai Annamárián kívül egy másik hatalmi központot hoznak létre, mindenféle előzetes és utólagos szakmai kontroll nélkül. A Jobbik Magyarországért Mozgalom egy sokkal átláthatóbb filmfinanszírozást szeretne.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  190  Következő    Ülésnap adatai