Felszólalás adatai
276. ülésnap (2005.12.05.), 280. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dióssy Gábor |
Beosztás | gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | Expozé |
Videó/Felszólalás ideje | 3:15 |
Felszólalások: Előző 280 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény önök előtt lévő módosítása három kérdéscsoportban tartalmaz változtatásokat a hatályos szabályozáshoz képest. Egyrészt beépíti a kormány és a fuvarozók szakmai érdek-képviseleti szervezetei közötti megállapodás e törvényt érintő pontjait. Másrészt pontosítja a járművezető-szakoktatói tevékenységre vonatkozó szabályokat. Emellett számos gyakorlati probléma megoldásaként egyszerűsíti a hatósági eljárásokat, több kérdésben egyértelműbb szabályozást alakít ki.
A fuvarozók szakmai érdekképviseleteivel kötött megállapodás részeként a közlekedésbiztonsági szabályok betartásának hatékonyabb ellenőrizhetősége a fuvarozók versenyképességének javításához járul hozzá. A bírságolási eljárásra, a kivetett bírság összegének behajtására, továbbá a közlekedés biztonságát veszélyeztető járművek továbbközlekedésének megtiltására vonatkozó rendelkezések az európai uniós tagállamok e területen alkalmazott gyakorlatának átvételét jelenti. A javaslat felhatalmazást ad a kormánynak arra, hogy a közúti szállítmányozási tevékenység szabályait rendeletben állapítsa meg.
Gyakorlati problémák kiküszöbölését és a járművezető-képzés, vizsgáztatás színvonalának javítását szolgálja a közlekedési hatósági engedélyezési hatáskörök pontosítása. Így az engedélyezési feltételeket megszegő képző vállalkozások esetében alkalmazható szankciók hatékonyabb érvényesítésére nyílik lehetőség.
A javaslat újrafogalmazza a közutak térségi hálózatának tervezése során figyelembe veendő gazdasági, társadalmi, környezeti szempontokat. Rendelkezik arról, hogy a közút kezelőjének hozzájárulása szükséges a közút melletti szolgáltatási célú építmények létesítéséhez, bővítéséhez. Ugyancsak a hatósági eljárások egyszerűsítése érdekében született az a javaslat, amely szerint egyes létesítmények esetében már az építési engedély kiadásakor gondoskodni kell megközelítő út közúttá történő átminősítéséről.
A törvényjavaslat pontosítja több fogalom meghatározását. Ennek keretében újradefiniálja, mit kell közútnak és mit magánútnak, illetve gyalogútnak tekinteni. Egyértelművé teszi az úthálózatot képező két fő útcsoport, a közutak, illetve a forgalom elől el nem zárt magánutak kapcsolatát. Mindez egyszerűsíti az ingatlan-nyilvántartás rendszerét.
Tisztelt Országgyűlés! A közúti közlekedésről szóló törvény jelen módosítása lehetővé teszi, hogy a közlekedési hatósági eljárások egyszerűbbé váljanak, a közúthálózat-fejlesztési döntések azonos és korszerű szempontokat kövessenek. Ezenfelül a hazai fuvarozók versenyképességének javítása végett egységes megítélés és gyakorlat érvényesüljön mind a közúti szállítások ellenőrzése, mind a feltárt hiányosságok megszüntetése során.
Mindezekre tekintettel kérem az Országgyűlést, hogy a törvényjavaslatot megvitatni, jobbító szándékú módosításaikat megtenni szíveskedjenek.
(21.00)
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypárti oldalon.)
Felszólalások: Előző 280 Következő Ülésnap adatai