Készült: 2024.04.26.02:10:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

71. ülésnap (2019.06.12.), 137. felszólalás
Felszólaló Witzmann Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:45


Felszólalások:  Előző  137  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

WITZMANN MIHÁLY, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány által benyújtott törvényjavaslat összesen 13 törvény módosítására tesz javaslatot, és átfogó jellege alapján több törvényi, jogszabályi módosítást is eszközölni kíván. Államtitkár úr itt jó néhány törvényről részletesen beszélt már, igyekszem majd néhány fontosabb, általam fontosabbnak tartott módosításról én is beszámolni önöknek. Többek között érinti a módosítás az épített környezet szabályozását például az építésügyi törvénnyel vagy éppen a Normafa-törvény módosításával; érinti a természeti környezet védelmét például a területrendezési és az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény módosításával; valamint érinti a kulturális örökségvédelem rendszerének a szabályozását is például a világörökségi és a kulturális örökség védelméről szóló törvény módosítási javaslataival egyaránt.

Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény módosítása hiánypótlóan tartalmazza a barnamezős terület fogalmát és a területrendezési tervekben való megjelenítési kötelezettségét. Ezen szabályokra építve indulhat meg a leromlott állapotúvá vált, jellemzően környezetszennyezéssel terhelt területek fejleszthető területekké történő átalakítása. Az önkormányzatok által szintén régóta várt módosítás biztosítani fogja annak lehetőségét, hogy a helyi képviselő-testületek által rendeletben helyileg védetté nyilvánított épületek jogi jellegként a tulajdoni lapokon is megjelenhessenek, és így széles körben is nyilvánossá válhasson, hogy az épület valójában milyen értéket is hordoz.

(15.50)

A Normafa park történelmi sportterületről szóló törvény módosítása elősegíti a Budapest XII. kerületében található történelmi sportterület értékhordozó fejlesztését. Az érintett ingatlankör esetében meghatározásra kerül, hogy ott milyen rendeltetésű építmények milyen területi beépítettség mellett és milyen legnagyobb beépítési magassággal, illetve milyen szabályozókkal helyezhetők el. A törvényjavaslat pontosítja a vagyonkezelésbe adás szabályait is azzal, hogy valamennyi  már korábban és a jövőben is , az állam tulajdonban lévő, történelmi sportterülettel érintett ingatlan ingyenesen Budapest Főváros XII. Kerület Hegyvidéki Önkormányzat vagyonkezelésébe tartozik.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló törvényt a 2018. év végén fogadta el az Országgyűlés, amely mérföldkőnek volt tekinthető a korábbi területrendezési szabályozáshoz képest. A törvényt azóta a megyei és a települési önkormányzatok természetesen rendszeresen alkalmazzák munkájuk során, s ennek megfelelően érkeztek, illetőleg érkeznek visszajelzések azon szabályozásokkal kapcsolatban, amelyek a jelzések szerint túlságosan megkötik vagy megkötötték addig az önkormányzatok kezét, és sok esetben indokolatlanul szigorú szabályozásokat jelentettek számukra; ilyenekkel egyébként saját választókörzetemben én is többször szembesültem.

E szabályok módosítása, azt gondolom, mindenféleképpen szükséges annak érdekében, hogy a nem feltétlenül országos érdekeket képviselő területhasználati kérdésekben az önkormányzatok valóban szabadabban, a saját kompetenciájuknak, saját rálátásuknak megfelelően dönthessenek, és így jobban érvényesüljenek a helyi érdekek, a helyi igények.

Balatoni országgyűlési képviselőként rendkívül pozitív változásként értékelem az előterjesztett jogszabály-módosítást, ugyanis a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területrendezési terve esetében nagy előrelépésnek tartom, hogy a Balaton partjának közcélú használatát tovább kívánja erősíteni a törvény. Ennek érdekében a módosítás elővásárlási jogot kíván biztosítani a települési önkormányzatoknak a parti ingatlanokra vonatkozólag, ezenfelül elősegíti az idegenforgalom fejlődését, a helyi kikapcsolódás lehetőségét azzal, hogy a települési önkormányzat új fejlesztési területek kijelölése esetén köteles további újabb zöldterületeket is kijelölni.

Az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény módosítása biztosítja, hogy az ingatlan-nyilvántartás és az egyéb közhiteles nyilvántartások  erről tett említést államtitkár úr is, például az Országos Erdőállomány Adattár  közötti ellentmondások végre megszűnjenek, ez is nagyban könnyítené a munkát. Ennek érdekében nemcsak az érintett hatóság, hanem az ingatlantulajdonos, valamint a további érdekeltek is kezdeményezhetik a földhivatalnál a művelési ág és a jogi jelleg összhangba hozatalát.

A világörökségről szóló törvény módosítása egyértelmű szabályozási környezetet teremt, ami által a végrehajtási rendeletek is egyértelműbbé, jobban alkalmazhatóvá és egyszerűbbé válhatnak. A törvényjavaslat meghatározza a kezelési terv tartalmi elemeit és a világörökségi területen csak korlátozás mellett gyakorolható tevékenységek körét is. A szabályozás lehetőséget biztosít arra is, hogy a világörökségi szakkérdésben eljáró hatóság, a világörökségért felelős miniszterrel egyébként egyeztetve, saját honlapján szakmai követelményeket tartalmazó iránymutatást tegyen közzé, amivel elősegíti a kezelési tervekben foglaltak gyakorlati alkalmazását.

A kulturális örökség védelméről szóló törvény módosítása pedig biztosítja azt, hogy az Alkotmány utca Kossuth Lajos tér felőli végén épülő Nemzeti összetartozás emlékhelye a Kossuth térhez hasonlóan állami tulajdonba, nevezetesen az Országgyűlés Hivatalának vagyonkezelésébe kerüljön, valamint hogy kiemelt nemzeti emlékhelyeink részévé válhasson.

A módosítás célja annak kimondása, hogy a hasznosítási cél érdekében elvégzett bontási, átalakítási munkálatok nem minősülnek az állagmegóvási kötelezettség megszegésének. A módosítás ezzel biztosítja, hogy a vagyonjuttatáshoz kapcsolódó egyes törvényi feltételek és a juttatás céljának megvalósítása ne kerüljenek olyan ellentmondásba, amely a juttatási célt ellehetetleníti.

2018. július 30-án fogadta el az Országgyűlés a Budapest és az agglomeráció fejlesztésével összefüggő állami feladatokról szóló törvényt, amelynek hatálya kiterjed a kiemelt budapesti fejlesztések és a kiemelt nemzetközi sportesemények körére. E feladatok meglehetősen sokszínűek, és az egyes feladatcsoportok is jelentősen összetettek. A feladatok szakszerű és hatékony ellátása érdekében a Budapest-törvény jelen módosítása lehetővé teszi, hogy az egyes feladatcsoportokat 100 százalékos állami tulajdonban álló nonprofit gazdasági társaság vagy annak 100 százalékos tulajdonában álló nonprofit gazdasági társaság lássa el.

Tisztelt Képviselőtársaim! Összefoglalva tehát kijelenthető, hogy az előttünk fekvő előterjesztésben szereplő törvényjavaslat kiemelt célként fogalmazza meg a barnamezős területekre vonatkozó alapvető szabályok megalkotását, a világörökségi területekre egyértelmű szabályozási környezet kialakítását, a Normafa park-törvény szabályainak pontosítását, az állami vagy helyi önkormányzati fenntartású közgyűjtemény, muzeális intézmény alapleltárából visszaigényelt kulturális javak visszaadhatóságára vonatkozó törvényi szabályok rögzítését, valamint a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló törvény területfelhasználási és övezeti szabályainak pontosítását egyaránt, ezeken felül pedig a Nemzeti összetartozás emlékhelyének a kiemelt nemzeti emlékhelyek részévé válását is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy gondolom, nyugodtan kijelenthetjük az előttünk fekvő előterjesztés áttanulmányozása során, hogy pártbéli hovatartozástól és ideológiai szimpátiától függetlenül a parlamentben helyet foglaló döntéshozók mindegyikének rendkívül fontos kérdés kell hogy legyen országunk kultúrájának és természeti adottságainak védelme. Éppen ezért tisztelettel kérem önöket, hogy szavazataikkal támogassák ennek az előterjesztésnek az elfogadását. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  137  Következő    Ülésnap adatai