Készült: 2024.09.23.17:00:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

179. ülésnap (2008.11.19.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Schvarcz Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:08


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SCHVARCZ TIBOR, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon örülök annak, hogy a kisebbségi vélemény előadója idézte a bizottságban elhangzott mondandómat, de én elsősorban most arról szeretnék beszélni, mit tartalmaz a törvény, és miért vált szükségessé ennek a törvénynek ilyetén történő benyújtása.

Valóban tíz törvénnyel foglalkozik. Ennek a benyújtásnak volt az oka részben a jogharmonizáció, részben az alkotmánybírósági határozatok és részben a rendszer finomhangolására irányuló tevékenységünk, ami a működőképesség javítását szolgálja az egészségügyi rendszeren belül.

Néhány törvényről szeretnék részletesen beszélni. Az egészségügyi fejlesztésről szóló törvényjavaslatot képviselőtársam, Kökény Mihály fogja ismertetni.

A kötelező egészségbiztosítási ellátásról szóló törvényben a gyógyászati segédeszköz fogalma kerül pontosításra, ami azért is lényeges, mert az orvostechnikai eszköz és a gyógyászati segédeszköz fogalmának az elhatárolása szükséges, hiszen számos esetben a gyógyászati segédeszköz lehet akár egy orvostechnikai eszköz is.

Szintén rendelkezik ez a törvényjavaslat az egészségügyi technológiák befogadásáról, illetve a finanszírozásba történő bevonásról és a technológiák esetleges kivezetéséről a rendszerben.

A legnagyobb módosítás az egészségügyről szóló törvényben következik be. Itt a kötelező védőoltás megtagadásának az Alkotmánybíróság által kifogásolt gyakorlatát is változtatja a törvényjavaslat. Régi probléma volt, hogyan lehet eljárni a védőoltást megtagadókkal szemben. Ezt a törvényjavaslat orvosolja, de abban az esetben nincs fellebbezési lehetőség - amit most a törvényjavaslat bevezet -, ha járványügyi okokból kell a védőoltást beadni, akkor veszélyeztetettségi esetre való hivatkozással a védőoltás nem tagadható meg.

Az egészségügyi tevékenység végzése vonatkozásában a különféle szakképesítésekhez való kötöttség szerepel a törvényben pontosan meghatározva, és itt szól az önkéntes segítők fogalmáról is.

A működési nyilvántartás rendezése olyan szempontból fontos, hogy azok, akik hosszú ideig nem végeztek egészségügyi tevékenységet, ne kerülhessenek ki a működési nyilvántartásból, illetve az azt végző személyek működési nyilvántartásban tartásának feltételeit is pontosítja a javaslat.

Szintén egy régi problémát orvosol, az egyszer használatos eszközök újrafelhasználhatóságának lehetőségét pontosítja a törvényjavaslat, hiszen erről nagyon nagy vita volt korábban. Most az egyszer használatos eszközök újrasterilezésének lehetőségét egy esetre szűkíti le, tehát nincs és nem áll fenn az a veszély, hogy az egyszer használatos eszközöket újra felhasználnák a rendszerben.

Egy másik probléma, amely korábban jelentkezett az egészségügyben, a hatósági és az igazságügyi boncolások kérdésének a rendezése. Az igazságügyi boncolást beemeli a rendkívüli halál esetén követendő eljárások rendjébe, ezzel megszűnik az a régi probléma, hogy a halál bekövetkezte után ment a vita a hatóságnál, amely elrendelheti a boncolást, hogy most igazságügyi vagy hatósági boncolás vagy rendőrorvosi boncolás; ezt teljesen egyértelművé teszi a törvényjavaslat. Hasonlóan az emberen végzett kutatások vonatkozásában a tudományetikai és kutatási bizottságok hatáskörébe utalja a különféle kutatások elvégezhetőségét. Ennek a bizottságnak tagja a különféle területi bizottságokban az egyház képviselője, a szakma képviselője, és jogi, illetve civil képviselők is vannak ebben a bizottságban.

Itt elhangzott a kisebbségi vélemény megfogalmazása során, hogy a legnagyobb gond a biztonságos és gazdaságos gyógyszerellátással kapcsolatos törvényjavaslat módosítása, illetve az egészségügy fejlesztéséről szóló törvény bekerülése ebbe a salátába.

(8.50)

A javaslat végre meghatározza és bevezeti a gyógyszerészi gondozás fogalmát, és lehetővé teszi, jogi környezetet biztosít a gyógyszerészek által elvégezhető gyógyszerészi gondozásnak, aminek nagyon nagy jelentősége van a népegészségügyi programok megvalósítása mellett, hiszen minden magyar állampolgár évente minimum ötször-hatszor felkeresi gyógyszertárát, és ha ott még valami egészségügyi ellátást, vércukormérést, vérnyomásmérést és tanácsot is kap, ezzel javítható a magyar lakosság egészségügyi állapota. A gyógyszer-ismertetői tevékenység vonatkozásában az Alkotmánybíróság határozatának megfelelően a törvény rendezi ezeket a korábban meglévő hibákat.

A delistázás igen fontos szabály a gyógyszer-gazdaságossági törvényben, hiszen ezzel a delistázással, a százalékos arány felemelésével lehetővé válik az, hogy ha a beteg ragaszkodik a korábbi gyógyszeréhez, akkor nem esik ki a térítésből, hanem az új befogadott gyógyszer és a régi gyógyszer közötti térítési különbséget fizet, tehát nem kell a gyógyszerért százszázalékos díjat fizetni. Hasonlóan itt teremtődött meg az úgynevezett, korábban a szakma által korbácsrendeletnek hívott, gyógyszerrendeléssel kapcsolatos módosítás jogi háttere, ami lehetővé teszi azt, hogy a felíró orvos esetében ha túllépi a meghatározott kereteket, akkor nem büntetés, hanem kötelező továbbképzés az, ami számára előírásra kerül.

Igen fontos a gyógyszer-gazdaságossági törvény mellett az úgynevezett off-label vagy indikáción túli gyógyszerek rendeletben való meghatározása. Ez egy igen széles betegkör részére nyitott olyan lehetőséget, hogy az eddig számukra nem használható vagy csak szabálytalanul használt gyógyszerek most már bekerültek az egészségügyi ellátórendszerbe, és finanszírozásuk lehetséges.

Egy nagyon régi problémát orvosol az egészségügyi adatok és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésének a módosítása, hiszen korábban az ombudsmani jelentések és írásos feljegyzések értelmében az egészségügyön belül nem voltak összekapcsolhatók a személyi adatok és a taj-szám, és nem voltak továbbíthatók. Ez most megoldódik ebben a kérdésben, illetve adatkezelővé válik az orvosszakértő és a rehabilitációs szakember is, és ezeket az adatokat szintén azonosító nélkül lehet használni ezen eljárások során.

Ugyancsak fontos, hogy tizenöt évre emelkedett az adatőrzés határideje. Az egészségügyi tevékenység végzéséről szóló törvényben a működési engedély és az önkéntesek fogalmának a pontosítása történt meg. Az Alkotmánybíróság határozata értelmében a gyógyszerismertetésre vonatkozó szabályok teljes mértékben megfelelnek most már az Alkotmánybíróság által tett kívánalmaknak, és nem munkaviszony keretében, nem az adott eset miatt történik a gyógyszerismertető díjazása, hanem munkaviszony keretében történik ezeknek az alkalmazása. Igen fontos az irányított betegellátási rendszer kivezetése az egészségügyből, hiszen ez számos problémát vetett fel a korábbiakban. Itt a törvényjavaslat mindenképpen a betegellátási rendszer lezárását, a szolgáltatók elszámolását, elszámoltatását teszi lehetővé.

Nagyon fontos, és a miniszter úr is említette az expozéjában a gyógyszerészdoktori cím adományozásának a lehetőségét a gyógyszerészeknél, hiszen ha a gyógyszerészi gondozás megvalósul a törvény szerint, akkor a gyógyszerészek most már nem kereskedőként, hanem doktori címmel elismert egészségügyi szolgáltatók lesznek, akiknek a gyógyszerek kiadásán, rendelésén és a betegek felvilágosításán kívül szerepük lesz a gondozásban és az életvitel változatásában. Ezért is ennek az elismeréseként szeretnénk mindenképpen a gyógyszerészdoktori cím adományozását a gyógyszerészeknél megvalósítani.

Röviden ennyit szerettem volna szólni a törvényjavaslatról. Az egészségügyi fejlesztésekről szóló paragrafusokról Kökény Mihály kíván beszélni. Szeretném elmondani, hogy mi elmondtuk a bizottságban és az ötpárti egyeztetésen is a véleményünket ezzel a törvényjavaslattal kapcsolatban. Azt is elmondtuk, hogy a partnerség és a biztonság jegyében nyitottak vagyunk azon módosító javaslatok befogadására és megtárgyalására most a törvény tárgyalása kapcsán, amelyek jobbá, gördülékenyebbé és hatékonyabbá teszik az egészségügyi ellátást.

Erről szól a parlament, hogy ezekről beszéljünk, vitatkozzunk, és lehetőség szerint konszenzust tudjunk kialakítani ezekben a kérdésekben, és akkor szerintünk ez a törvényjavaslat az egészségügyi ellátás fejlesztését szolgálja, és mindenképpen elfogadásra javasoljuk a tisztelt Háznak.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai