Készült: 2024.09.19.22:29:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

179. ülésnap (2008.11.19.), 4. felszólalás
Felszólaló Dr. Kökény Mihály (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Egészségügyi bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:44


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÖKÉNY MIHÁLY, az egészségügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Miniszter Úr! Tisztelt Országgyűlés! November 11-én az egészségügyi bizottság kormánypárti többsége óvott attól, hogy ezt az előterjesztést a törvények törvényének tartsuk, már csak azért is, mert úgy láttuk, hogy a tizenegy évvel ezelőtt megalkotott egészségügyi és egészségbiztosítási törvények összességében kielégítően funkcionálnak.

Úgy látta a kormánypárti többség, hogy a jelen előterjesztés, tíz törvényt érintő módosításcsomag három irányból értékelhető. Részben szerepelnek ebben a javaslatban az Alkotmánybíróság által igényelt korrekciók, vannak jogharmonizációs módosítások, és végül, de nem utolsósorban vannak olyan változtatások, amelyeket a józan ész, az élet igényel.

Ami az alkotmánybírósági döntéseket illeti: feltétlenül szükségesnek láttuk a bizottsági ülésen a kapacitásokat érintő törvényi szabályozás módosítását, hiszen ha nincs változtatás, nincs lehetőség egy befagyott rendszer rugalmasabbá tételére. Tulajdonképpen ugyanez vonatkozik a gyógyszer-ismertetői díjra: az Alkotmánybíróság nem magát a gyógyszer-ismertetői díjat, az orvoslátogatói regisztrációs díjat találta alkotmányellenesnek, hanem azt kifogásolta, hogy a jogalkotó a fizetési kötelezettség alóli mentességeket nem határozta meg.

A törvényjavaslatban jogharmonizációs módosításként értékeltük például azt, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló uniós irányelvvel még nem sikerült megteremteni az összhangot, ezt egyebek mellett szabályozni kell. De ugyancsak említhetnénk az élet által igényelt korrekciókat, mint például a mentés és betegszállítás szétválasztásával kapcsolatos ügyek vagy a védőoltással összefüggő új szabályozás az egészségügyi törvényben.

Úgy látta a kormánypárti többség, hogy az alapvető cél és szándék két, a közelmúltban hozott reformtörvény működőképessé tétele, azt is figyelembe véve például a gyógyszerkassza esetében, hogy az adott gazdasági, pénzügyi helyzet ne veszélyeztesse az egészségbiztosítás egyensúlyát. Ez tehát mindenképpen egy döntő szempont volt; abban a tekintetben is döntő szempont volt, hogy milyen korábban felmerült javaslatok kerülhettek most ebbe a törvénytervezetbe és melyek nem.

Az egészségügyi bizottsági ülésen a többség úgy látta, hogy az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló törvényben az előterjesztő olyan javaslatokat tett a kapacitások rugalmasabb újraelosztása érdekében, ahol a biztosító kezdeményez, a regionális egészségügyi tanácsok véleményeznek, és a regionális tiszti főorvos dönt, tehát decentralizálttá válik a döntéshozatal, azaz távolabb kerül a politikától. Ezt fontos mozzanatnak értékeltük.

Amit még fontosnak gondoltunk, az az, hogy elindultunk egy olyan úton - és már régen indokolt volt, hogy ezen az úton elinduljunk -, hogy a szolgáltató az eljárásrendek nem megfelelő teljesítése esetén számolhasson azzal, hogy a finanszírozó, az egészségbiztosító módosíthasson a szerződésen, tehát az ellátási feladatot más intézménynek adja át, magyarul: elindul az egészségbiztosítónak is egy minőség-ellenőrzési feladata.

Mindezek figyelembevételével az egészségügyi bizottság többsége, 13 igen és 9 nem szavazattal a javaslatot általános vitára alkalmasnak tartotta.

Köszönöm szépen.(Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai