Készült: 2024.05.13.21:05:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

273. ülésnap (2013.04.30.), 58. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás nemzetgazdasági miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 15:36


Felszólalások:  Előző  58  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY nemzetgazdasági miniszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A hatályos fémkereskedelmet szabályozó 2009. évi LXI. törvény, ismerjük el, nem érte el a célját. Ha elérte volna, akkor most valószínűleg nem állnék önök előtt, és a kormány nevében nem tennék arra kísérletet, hogy ezt a törvényt módosítsuk, és megpróbáljuk elejét venni azoknak a visszaéléseknek, amelyek a fémkereskedelemmel történnek.

A korábbi, most hatályos törvénynek az lett volna a feladata, hogy szigorú keretek közé szorítsa az illegális kereskedelmet, segítse azokat a kereskedőket, akik ezt legálisan végzik, megpróbáljon olyan eszközöket adni a hatóságok kezébe, amelyekkel a visszaélések száma radikálisan csökkenthető. S valljuk be, ez nem történt meg. Nap mint nap találkozhatunk a mindennapi életben olyan eseményekkel, olyan helyzetekkel, amelyek azt mutatják, hogy a fémkereskedelem illegális területe kifejezetten nagy, köz-, élet- és vagyonbiztonság elleni cselekmények történnek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjenek meg néhány példát arra vonatkozóan, hogy csak az elmúlt néhány hónapban milyen események történtek, amelyek ennek a törvénynek a szigorítását és az átdolgozását tették szükségessé.

Nézzünk egy példát 2011 májusából! Kunmadarasi laktanya: a tolvajok a kunmadarasi laktanyába másznak be és próbálnak meg fémet lopni. Valaki jelentést tesz, bejelenti a rendőrségen az eseményt. A rendőrség kiszáll. Három társaságot is elfognak a laktanya területén. Tehát nem egy csapatot fognak el, hanem hármat! Az egyik banda tagjai, bemászva a laktanya területére, az egyik épület tetejéről próbálták meg ellopni az öntöttvas kéményt. A másik két társaság pedig az épületek fém erkélykorlátjait vágja fel és darabolja fel ezenközben. A rendőrség kiszállt, a tolvajokat elfogták, a bűncselekményt beismerték. Szomorú tény, hogy az elfogottak, a bűncselekménnyel gyanúsíthatók között egy gyermekkorút is ki kellett hallgatni. Sajnos úgy tűnik, hogy időnként az utánpótlás is biztosított ezeknél a visszaéléseknél.

Nézzünk egy másik eseményt, amikor az életbiztonsággal ütközik a fémtolvajlás. Egy kecskeméti házról van szó, 2011. február 26. Egy kecskeméti ház majdnem felrobban egy fémtolvaj miatt, hiszen egy ismeretlen tettes bemászik egy lakatlan kecskeméti ház ablakán, és megpróbálja a gázcső egy darabját lefűrészelni. Tekintettel arra, hogy a cső falának egy részét sikerült a fűrésszel átvágnia, a gáz elkezd szivárogni, ezért a tolvaj a helyszínről elmenekült. Szerencsére súlyosabb baleset nem történt.

(14.00)

Kis híja volt ugyanennek Miskolcon néhány hónappal ezelőtt, amikor a belváros kellős közepén, a Széchenyi utca egyik pincéjében a tolvaj fűrésszel esett neki a pincében lévő rézcsöveknek és szerelvényeknek. A lelkes színesfémgyűjtőt az sem zavarta, hogy a rézcsövek nyomás alatt voltak. Elfűrészelték a csövet, ezzel szabad utat engedtek a gáz áramlásának, ami rövid időn belül a pincerendszer teljes egészét betöltötte. A társasház lakóinak tűnt fel, hogy gázszag lengi be az épületet, de isteni szerencsére senkinek nem jutott eszébe gyertyát vagy villanyt kapcsolni; akkor valószínű, hogy sokkal súlyosabb tragédia történt volna abban a házban. Ezek után szerencsére kihívták a gázszerelőket, azok elzárták a gázt, kijött a rendőrség és a tűzoltóság, és egy alaposabb, több órán át tartó szellőztetés után sikerült az életveszélyt és a közveszélyt Miskolc belvárosában elhárítani.

Ugyanilyen megdöbbentő hír volt a most márciusi természeti katasztrófánál, amikor a kidőlt villanyoszlopokról bizonyos állampolgárok elkezdték összegyűjteni, begyűjteni a leszakadt vezetékeket. Több ilyen eset is történt az országban. A Nyíregyházával szomszédos Kótaj településen például két "lelkes" fiatalember a kidőlt oszlopokról elkezdte a vezetékeket összegyűjteni, azokat elrejtették egy lakatlan, üresen álló telek aknájában, hogy majd később egy fémfelvásárló telepen ezeket a vezetékeket értékesíteni fogják. Szerencsére a rendőrség itt is elfogta a tetteseket.

S hasonló eset történt, ugyanígy március végén a Bodrogközben, ahol tizennégy településen nem volt áram, és fagyoskodtak az emberek több napon keresztül, tekintettel arra, hogy a leszakadt villamosvezetékeket a színesfémtolvajok mindenhol begyűjtötték, összegyűjtötték. Itt azért mindenképpen meg kell említenem, hogy a kormánypárti frakciók, így a Fidesz-frakció is kezdeményezéssel álltak elő, és 2013. március 17-én a Ház 309 igen és 6 nem szavazattal fogadta el Kocsis Máté és Gulyás Gergely Btk.-módosító indítványát, amely szerint sokkal szigorúbban lehet büntetni azokat, akik közveszély helyszínén lopnak.

Ez tehát az élet- és a balesetveszélyt vagy közveszélyt okozó tolvajlások területére tartozik.

Nézzünk olyan eseteket, amelyek szintén közveszélyt okoztak, de más jellegűek. Rendszeresek például a vonat- és a vasúti közlekedést hátráltató fémlopások. Budapest és Nyíregyháza között már több alkalommal 15-20 perces késéssel közlekedtek a vonatok, tekintettel arra, hogy kábellopás történt. Mondok egy ilyen példát is 2011 nyaráról. Aszódnál a biztosítóberendezéseket lopták el szintén színesfémgyűjtő emberek, s a vonatok emiatt egy fokozottabb biztonsági menetrenddel kellett hogy közlekedjenek. Ez okozta a jelentős késést. A MÁV szakemberei szerencsére ki tudják javítani a hibát. De hozzá kell tennem, hogy a hiba elhárításának és kijavításának a költsége sokszorosa annak, mint amit a kábellopással elvisznek vagy nyerhetnek a színesfémgyűjtők.

Ha már a kábel ellopásánál tartunk, egy másik közveszélyokozást is hadd emeljek ki: ez a kábelégetésekből származó közveszélyokozás. A kábelt nemcsak ellopják, hanem az ellopott kábelekről a műanyag szigetelést megpróbálják leégetni, eltávolítani, hogy a fémkereskedők számára már a tiszta fémet tudják átadni. Sok-sok ilyen példát tudnék mondani sok településről. Iván nevű település egyes részein bejelentik a lakók, hogy füst gomolyog, nem értik, hogy miért, aztán a rendőrségi vizsgálat során kiderül, hogy azért, mert kábelek nem legális úton kerülnek egyes családok birtokába, ezeket összegyűjtve, a műanyagot eltüzelve próbálnak az értékes fémhez hozzájutni. A helybeliek tanácstalanok, hogy hogyan lehet ezt megakadályozni, és nem egészen értik, hogy miközben környezetszennyezés miatt több ezer vagy több tízezer forintos bírságot vetnek ki az elkövetőkre, a kábelégetésnél nem sikerül ezt a fajta hatékonyságot a hatóságoknak érvényesíteni.

Más területről is hadd mondjak egy példát: kulturális javak, kulturális értékeink védelme az utókor számára. Itt a szobor és a különböző műemlék jellegű dolgok lopásának a történetei szinte vég nélkül sorolhatók. Itt van minden, szobor, műemlék kapu, védett tárgyak eltulajdonítása. Egy példát hadd mondjak: 17 éves gyanúsított feldarabolja a tolmácsi kastély mintegy 100 ezer forint értékű vaskapuját, elássa, hogy később egy színesfémfelvevő telepen majd értékesíteni tudja. Mondanom sem kell, hogy a kapu is védett műemlék, egy XVIII. századi vaskapuról van szó, de hiába volt rajta műemléki védettség, ez nem tudta megakadályozni azt, hogy a kapu a helyéről eltűnjön és darabokban kerüljön elő.

Ugyanezt mondhatom a szobrok esetében is. Képviselő kollégáim számtalan olyan esetet tudnak felsorolni, amikor szobrok tűnnek el közterületeinkről. Egy siófoki esetet azért hadd mondjak, ami nem szobor közvetlenül. Siófokon a színesfémtolvajok az állatmenhely gulyáságyúját sem kímélték, nem azért, mert főzni akartak vagy valamilyen segélyszolgálatnak akartak kedvezni a gulyáságyúval, egyszerűen azt is fel akarták darabolni, el akarták tüntetni, el akarták adni fémkereskedők számára.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ezeket a példákat azért mondtam el, hogy értsék, egy olyan vállalkozásba kezd a kormány, amelyen már sok kormánynak csorbult ki a kardja. Reméljük, hogy ez a törvény hozzá fog segíteni bennünket ahhoz, hogy ezek a visszaélések jóval kisebb számúak legyenek, és jóval kevesebb alkalommal okozzanak bosszúságot vagy életveszélyt, közveszélyt a társadalomban.

Tisztelt Ház! Az önök előtt lévő törvényjavaslat elsődleges célja tehát a fémlopások visszaszorítása, a kulturális javak védelme, az illegális fémkereskedelem felszámolása, a közszolgáltatók gazdasági terheinek csökkentése, valamint az élet- és vagyonbiztonság megóvása, a hatóságok közötti hatékonyabb együttműködés elősegítése, továbbá - s ezt itt hangsúlyoznom kell - a tisztességesen, legálisan működő fémkereskedők helyzetének javítása. A fémlopások az elmúlt években jelentős károkat okoztak, erre szolgáltak az előbb említett példák. A csatornafedelek eltulajdonítása, a közlekedési táblák eltulajdonítása mind olyan gond, ami napi élet- és közveszélyt jelenthet. Az illegális fémkereskedelem mértékeire példaként szeretném említeni, hogy 2010-ben 63, 2011-ben pedig 69 esetben derített fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal illegális színesfémtelepet. Hozzá kell tennem, hogy a mindennapi élettapasztalat és az állampolgárok bejelentései alapján valószínű, hogy ennél jóval több olyan illegális színesfémtelep van, ahol ilyen jellegű hulladékot vagy fémet gyűjtenek, hiszen nemcsak hulladékról van szó.

Tisztelt Ház! Sajnálattal kell mondanom, hogy ez a tendencia nemcsak hazánkban jellemző, Európa több országában - Ausztriában, Portugáliában, Hollandiában, Dániában - is szükség volt a vonatkozó szabályok szigorítására. Vezetékek, sínek, öntözőberendezések, szobrok, csatornafedelek és szinte minden mozdítható fémtárgy veszélyben van.

A törvényjavaslat a fémkereskedelemre vonatkozó szabályozás korrekcióját, szigorítását valósítja meg az alábbi fő területeken. Egyrészt az ellenőrzés hatékonyságának a javítása. Ennek keretében meghatározott fémeket a fémkereskedők csak külön igazolás mellett, a velük szerződésben álló közszolgáltatótól vehetnének át, valamint magánszemélytől csak külön igazolás megléte esetén vásárolhatják meg a jövőben. A törvényjavaslat magánszemély esetén 3 köbméter mennyiségben korlátozza a birtokban tartható fémkereskedelmi engedélyköteles anyagmennyiséget, egyéb esetben igazolással kell rendelkezni. A fémkereskedő csak telephelyen tárolhatja a fémet, kivételt jelent, hogy rakodási terület is van az adott telephelyen. Az ellenőrzés hatékonyságát pedig növeli a kereskedők által készített napi jelentés adattartalmának a bővítése, amire a törvényjavaslat szintén javaslatot fog tenni.

Másrészt az illegálisan tevékenykedő fémkereskedők visszaszorítása a törvény célja. Ennek eszközeként szolgál egyrészt a szankciók szigorítása, új szankciók bevezetése, valamint a bírság összegének növelése, a szabályok betartására vonatkozó további motivációk erősítése. Ez a törvény az illegálisan tevékenykedő fémkereskedők visszaszorítására eszköz, másrészt pedig a fémkereskedelmi engedélyhez szükséges feltételeket kívánjuk bővíteni, tehát hogy a hatósági bizonyítványok kiadása sokkal szigorúbb legyen, mint volt korábban.

Harmadrészt az együttműködés javítása a különböző hatóságok között. Itt elsősorban a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról van szó, de más hatóság is, például a rendőrség, a környezetvédelmi hatóság, a közlekedési hatóság együttműködése kell ahhoz, hogy a felderítés és a lopott fém beazonosíthatósága sokkal gyorsabb és egyszerűbb legyen.

(14.10)

Negyedrészt, a tevékenység végzésének szigorítása mellett a legálisan működő fémkereskedőnek gazdasági előnyt is biztosít a törvényjavaslat a következő két fontos eleme által: egyrészt a 6 napos tárolás megszüntetése. A javaslatban az szerepel, hogy egy 4 hónapos átmeneti időszakot követően a magánszemélytől átvett fémet bármikor értékesítheti a fémkereskedő, így a kereskedő akkor adhatja le a fémet, amikor az a neki legkedvezőbb áron adható el. Másrészt a bérmunka keretében végzett tárolás végzése engedély nélkül; ennek az a feltétele, hogy a szerződő fél csökkent munkaképességű személyt alkalmazó személy vagy büntetés-végrehajtási szerv legyen.

A törvényjavaslatot a zárószavazást megelőzően a műszaki tartalom, illetve a szolgáltatási irányelv miatt szükséges az Európai Bizottságnak ratifikációra is megküldeni, tehát amikor a tisztelt Ház ha és amennyiben majd támogatja ezt a javaslatot, akkor nyilván még vár ránk egy egyeztetés az uniós kötelezettség miatt.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Összegzésként tehát azt szeretném elmondani, hogy a benyújtott törvényjavaslat jelentős mértékben fog hozzájárulni a fémlopások visszaszorításához és az illegális fémkereskedelem felszámolásához. Azt is hozzá kell persze őszintén tennem, hogy nem hiszem, hogy ettől a javaslattól, ennek az elfogadásától egyik pillanatról a másikra egy csapásra meg fog szűnni az illegális fémkereskedelem, de azt joggal gondolom és joggal hiszem, hogy ez a javaslat hozzá fog járulni ahhoz, hogy sokkal szigorúbb, ellenőrzöttebb és tisztességesebb körülmények alakuljanak ki ezen a piacon. Arra is biztatnám képviselő kollégáimat, hogy amennyiben van javaslatuk, akkor ezt a beadott törvényjavaslathoz tegyék meg, hiszen minden jobbító szándékú javaslat elfogadására nyitottak vagyunk.

Tisztelt Ház! Az új rendelkezésekkel a közszolgáltatók anyagi terhei csökkennek, a köztéri műemlékek megóvhatóak lesznek, ugyanakkor a legális fémkereskedelem gazdasági előnyhöz jut, amely közvetve beruházásokhoz, új munkahelyek létrejöttéhez is vezethet. Kérem ezért a tisztelt Ház tagjait, hogy a beterjesztett törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  58  Következő    Ülésnap adatai