Készült: 2024.05.14.10:57:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

273. ülésnap (2013.04.30.), 186. felszólalás
Felszólaló Tóth Csaba (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:00


Felszólalások:  Előző  186  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH CSABA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt fél évben nagyon sokat beszéltünk mi erről a törvényről a sok-sok módosítás kapcsán is, számtalan kérdést, interpellációt intéztünk, választ soha nem kaptunk a kérdéseinkre. Egyvalamit el lehet mondani, hogy ezzel a mai módosítással valóban megkoronázták ezt az egész folyamatot, feltették az i-re a pontot, így is mondhatnánk, erre az egész trafikbotrányra.

Mi sem jellemzi jobban, mint amit hétvégén a Transparency International ügyvezető igazgatója mondott. Idézném szó szerint, hogy pontos legyen: "A trafiktörvény megalkotása, valamint a pályázatok lebonyolítása során felmerült problémák súlyos korrupciós lehetőséget mutattak. A trafiktörvény azt bizonyítja, hogy a korrupció rendszerszintű, mert javarészt kormány közeli érdekcsoportok kapták meg a biztos bevételt jelentő lehetőségeket. A trafiktörténet az úgynevezett state capture tipikus példája." - így a jogvédő szervezet - "Ez azt jelenti, hogy a közhatalmi döntéshozatalt a közérdek helyett magánérdekek vezérlik, centralizált, jól kidolgozott rendszerben." Tisztelt Fideszes Képviselők! Nem mi mondjuk, egy jogvédő szervezet mondja ezt, amit az előbb hallottak.

De mi is történt az elmúlt fél évben? Tavaly ősz óta azt látjuk, hogy álságos módon, támogatandó célok mögé bújtatva újraosztották a közel 500 milliárdos dohánypiacot. Habár Lázár János államtitkár szerint ez 600 milliárdot is elérhet. Mint ahogy azt elmondta a kémesi kormányülésen kérdésre válaszolva: "Nemcsak arról van szó, hogy kevesebb helyen lehet cigarettát venni, hanem egy 600 milliárdos piac kiskereskedelmi újraelosztásáról van szó." Mondta Lázár János államtitkár.

Távol vagyunk már azoktól a céloktól, amit megfogalmaztak fél évvel ezelőtt. Ez már nem az a valódi cél, amikor arról beszéltek, hogy a fiatalok dohányzásának visszaszorítását kell itt előtérbe helyezni; nem arról van szó, hogy a megváltozott munkaképességűeket segíteni; nem arról van szó, hogy a tartósan munkanélkülieknek kell lehetőségeket biztosítani. Azt látjuk, hogy közel 40 ezer család megélhetését elvették, átjátszották néhány ezer ismerősnek, rokonnak, barátnak, ezzel a mai módosítással pedig busás hasznot is tettek a zsebükbe, mert azzal, hogy a garantált hasznot, a garantált árrést két és félszeresére emelik, a dohánykereskedelembe plusz 20 milliárd forintot tettek. Egy koncessziótulajdonosnak így garantálnak átlag évi 10 millió forint tiszta hasznot. Ezt kapták, akikre úgy gondolták önök, hogy megérdemlik, a szerencsés nyertesek.

(19.20)

Ki lehet számolni, ha az éves dohányforgalmat nézzük, hogy körülbelül ötezer koncessziós szerződésből ennyi esik. A fővárosban, frekventált belvárosi üzletek esetében, ahol több száz milliós éves forgalmat tudnak elérni ezek az üzletek, több koncesszió esetében milliárdos árbevételt tudnak majd elérni. Azt látjuk, hogy nemcsak egy-egy üzletet nyertek itt azok, akik kedvesek voltak az elbírálók számára, hanem valakinek csoportban 8-10-12 üzlete is van.

Kérdés, hogy korábban mi szükség volt a termékkör bővítésére. Mert azzal, hogy felemelték 2,5-szeresére a garantált árrést, ezzel egyvalamit fognak elérni: a környező kis üzletek fognak tönkremenni. Ha nem bővítették volna az üzletekben forgalmazható termékek körét, akkor lehet, hogy a kis üzletek mellettük még életben maradnak, de így egészen biztos, hogy nem fognak. Lehet, hogy elég lett volna csak az árrést emelni annak idején, mint ahogy a kereskedelmi szervezetek ezt korábban jelezték.

Ezzel még valamit elérnek: a feketepiac növekedését. A feketepiac növekedése az elmúlt másfél-két évben 1,5-2 százalék volt, jelenleg 6-6,5 százalékra teszik. Ha az 500 milliárdos dohánypiacot nézzük, ez éves szinten 30-40 milliárd forintot jelent. Azt mondják a dohányszakma szakértői, hogy ez meg fog duplázódni számításaik szerint, az pedig 60-80, esetleg 100 milliárd forintot fog jelenteni.

A pórul járt trafikosoktól az ország szinte minden részéből érkezik a panasz. Panaszkodnak, hogy hiába volt a tapasztalatuk, a tudásuk, a piacismeretük, az évtizedek óta működő boltjuk, a pályázaton mégsem nyertek. A kereskedők el vannak keseredve, hogy az eddigi munkájuk ennyit ér, a működő vállalkozásuk meg fog szűnni, és az alkalmazottaik utcára kerülnek. A pályázatokat mások nyerték, sok esetben olyanok, akikről korábban azt sem tudták, hogy kicsoda, a környéken nem is hallottak róluk. Kiderült, csak annak volt érdemes pályázni, aki mögött valamilyen nagyobb tőkeerős szereplő áll, dohány-nagykereskedő, vagy kiskereskedelmi lánc, vagy esetleg jó baráti, politikai kapcsolatokkal rendelkezik.

Illúzió azt gondolni, hogy a jelenlegi kormány a családi vállalkozások, a munkanélküliek vagy a megváltozott munkaképességűek barátja, kivéve akkor, ha bizonyos családokról van szó. Elmondhatjuk, hogy megvalósult a dohánypiac újrafelosztása, és ez volt a kormányzat valódi célja. A jelenleg dohánytermékek árusításával foglalkozó, a pályázaton viszont nem nyert kisvállalkozásoknak már nem lesz szükségük az új pénztárgépekre, hanem inkább bezárják a boltot, lehúzzák a rolót a kormány vállalkozóbarát döntése miatt. Így az ígért munkahelyteremtések helyett több tízezer munkahely fog megszűnni, és több ezer üzlet fog majd bezárni.

A pályázatok elbírálása után már látni lehet, hogy 1417 településen az első pályázati kiírás során nem volt jelentkező, itt senki nem gondolta azt, hogy érdemes lenne nemzeti dohányboltot üzemeltetni. Egy biztos: olyan jól sikerült a dohánypiac többször módosított újrafelosztása, hogy ezeken a településeken hónapokig nem lehet majd dohányterméket vásárolni. Itt legalább elérte a törvény a címében foglalt célját, a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítását, sőt még ennél többet is, hiszen közel 1500 füstmentes település lesz az országban, hacsak be nem indul a háztáji dohánytermesztés a pálinkafőzés után vagy mellett. Vannak teljesen fehér foltok is, vannak olyan megyék, ahol kétharmada a megyének ellátás nélkül marad. Márpedig ha valahol ellátás nélkül marad egy terület, a feketekereskedelem azonnal be fogja ezt a rést tölteni.

Kíváncsian várjuk azt, hogy vajon hány megváltozott munkaképességűnek és tartósan munkanélkülinek van olyan szerencséje, hogy pályázata sikeres legyen. Gondoltak-e rájuk is a dohánypiac újrafelosztásakor vagy csak a közeli barátokra és a rokonokra?

Visszatérve még egyszer oda, amivel kezdtem, a Transparency International igazgatója a trafiktörvényt nettó korrupciónak minősítette. A jogvédő szervezet állítását megerősíti az a mai hír, amelyben egy szekszárdi fideszes képviselő leleplezi a trafikmutyit. Hadházy Ákos - nevét vállalva - nyíltan elmondta, hogyan születtek a döntések a trafikpályázatok ügyében, őt idézem:

"Nem formális frakcióülés volt, hanem egy politikai egyeztetés, amely eredendően az aláírásgyűjtésekkel foglalkozott. A frakciótagok voltak jelen, és a végén a polgármester, a választókerületi elnök szólt, hogy itt van a jelöltek listája. Kérte, nézzük meg, ki az, akit ismerünk, és ki az, aki megfelelő jelölt lehet. Jómagam ezen meglepődtem. Azt lehetett tudni, hogy vannak lobbik, de hogy ennyire nyíltan történjen, azon meglepődtem. Jómagam is kénytelen voltam egy ismerős idős, régóta kiskereskedő házaspár mellett megszólalni, nehogy véletlenül hátrányt szenvedjenek, mert nincsenek összeköttetéseik. Gyakorlatilag végigmentünk ezen a listán, megnéztük, ki ismeri a neveket, arról pedig, akit ismertünk, elmondtuk a véleményünket. Hogy ezután mi történt ezzel a listával, arról én már nem tudok, de hallva és olvasva a többi helyen megjelent eredményt, látva a helyieket is, úgy gondolom, hogy ez nem volt helyes eljárás." - mondja egy fideszes önkormányzati képviselő.

Erre is tekintettel már javasoltuk, hogy azonnal érvénytelenítsék a pályázati eredményeket, legyen új pályázati kiírás, amely átlátható, egyértelmű, tiszta módon kerül lebonyolításra.

Végül egy mai eseményről is ejtsünk pár szót. A mai napon a trafikkárosultak mozgalma egy petíciót szeretett volna átadni a nemzeti fejlesztési miniszternek, a petíciójukkal azonban csak a sajtóosztályig jutottak. A minisztérium előtt az ország minden részéből megjelent trafikosokból dőlt a panasz, elmondták, hogy mit tapasztaltak. Nézzük!

Azt mondták, hogy sok esetben olyanok nyertek, akik korábban soha nem foglalkoztak dohánytermékek forgalmazásával, a szakmában nem ismertek, sokan nem is az adott településen élnek. Azt is elmondták, hogy a jelenleg dohányboltot üzemeltetők közül sokan azért nem pályáztak, mert úgy gondolták, hogy 3-4 százalék árrésből nem lehet majd megélni. Most becsapva érzik magukat, jogosan, mert ha tudták volna előre, hogy utólag így változnak a feltételek, akkor biztosan pályáztak volna ők is - persze az még nem azt jelenti, hogy nyertek is volna. Azt is elmondták, hogy korábban éveken keresztül hiába próbáltak egy minimális, 0,5 százalékos árrésemelést elérni, ez nem sikerült, ezért nem is hittek a híreszteléseknek, hogy majd emelkedni fog 10-12 százalékra az árrés. Azt is elmondták, hogy szerintük a 10 százalékos árrésemelés tönkre fogja tenni a dohánypiacot, a feketekereskedelem oldalára tolja át.

Érdekes volt, ahogy megjegyezték azt is, hogy nem értik, hogyan lehetett úgy üzleti tervet készíteni, hogy akik most nyertek, azok közül sokan még üzlethelyiséggel sem rendelkeznek, hogyan számolták ők ki, hogy milyen költségeik lesznek, például mennyi lesz az üzlet bérleti díja. Érdekes megjegyzés volt részükről az is, hogy a vevők majd kevesebb és zsúfoltabb helyen tudnak ezután vásárolni, ráadásul a drágább termékből egyszerre többet is kell venniük. Azt mondják, úgy gondolják, hogy egy doboz cigaretta 120-130 forinttal lesz drágább. A drágulás miatt a prémium márkás kategória el fog tűnni a piacról, és az olcsóbb, egészségtelen termékek fognak terjedni, ezek lépnek majd a helyükbe.

Az elmondottakra tekintettel az MSZP nem tartja ezt a törvényt elfogadhatónak, ezt mi nem fogjuk támogatni. Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  186  Következő    Ülésnap adatai