Készült: 2024.09.22.07:18:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

14. ülésnap (1998.09.29.), 214-216. felszólalás
Felszólaló Kosztolányi Dénes (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:10


Felszólalások:  Előző  214 - 216  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOSZTOLÁNYI DÉNES (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Kedves Képviselőtársaim! Köszönöm, hogy aránylag ilyen sokan itt maradtak az ülésteremben, annak ellenére, hogy a határozathozatalt követően még nem ez a rendes szokás, hogy meghallgassák az előadó szűzbeszédét, de azért titkon azt gondolom, hogy nem rám kíváncsiak a képviselőtársak, hanem inkább arra az országgyűlési határozattervezetre, ami napirenden van. Ezt a figyelmet mind a téma, mind maga a világos, lényegre törő és megalapozott képviselői önálló indítvány joggal kiérdemelte.

Dr. Mikes Éva előadása kiegészítésre nem szorul, azt nem kívánom a továbbiakban kiegészíteni sem. De az indítvány kifogástalan voltára fel kell hívjam a figyelmet, mert vezérszónoki kötelezettségem és tisztem ez.

A tisztelt képviselőtársaimat viszont három kérdé

skörben tájékoztatni szeretném az üggyel kapcsolatosan. (Vancsik Zoltán: Szerényebben!) Az egyik téma az előzménnyel foglalkozik, a másik egy értelmezési kérdés, a harmadik pedig a vizsgálóbizottsággal foglalkozik.

 

(17.50)

 

Az előzmények alatt én most a jelen indítványt megelőző eseményeket értem, amelyek színtere elsőso

rban az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága volt. Ne ijedjen meg senki, nem hall tőlem államtitkot, szolgálati titkot sem, és természetesen nem szólok a zárt ülésen elhangzottakról. De nem jelent titoksértést az, ha értékelem a nemzetbiztonsági bizottság elnökének és szocialista, szabaddemokrata képviselőinek politikai törekvéseit, amelyek eléréséhez bizottsági hátteret, ügyrendi és eljárási eszközöket kívántak biztosítani a maguk számára. (Vancsik Zoltán: A tárgyra kellene térni!)

A törvénytelen és titkos adatgyűjtés tényének ko

rmányfői bejelentését követően a nemzetbiztonsági bizottság ellenzéki oldala azonnal úgy látta, hogy ez az ő inge, és nosza, vette is magára. Ez az ügy, ha az, ha nem, az ő ügyük, és főleg nemzetbiztonsági ügy. És elkezdődtek a meghallgatások. Jöjjön azonnal Orbán Viktor miniszterelnök úr, ha nem tud azonnal jönni, akkor jön majd dr. Kövér László tárca nélküli miniszter, őt meghallgatták; meghallgatták Demeter Ervint, meghallgatták Kiss Ernőt, az országos főkapitány-helyettest - mondaná meg már valamelyikük, mondaná már ki, hogy igenis, itt egy nemzetbiztonsági ügyről van szó! Úgy látszik, nem mondták. (Vancsik Zoltán: Mondták!) Mint a sajtó megírta, Kövér polgári titkosszolgálatokat felügyelő miniszter úr azt mondta, vizsgálatot indít, mert az ügy súlya és jelentősége ezt megköveteli, és a vizsgálat befejezése után tájékoztatni fogja a bizottságot. A bizottság a tájékoztatás után tudná eldönteni azt, hogy érintettek-e a nemzetbiztonsági szolgálatok ebben az ügyben, vagy nem érintettek. (Közbeszólások.) Az ellenzéki bizottsági képviselőknek ez természetesen kevés volt, vártak egy hetet, és újrakezdték a meghallgatást; jött Demeter Ervin államtitkár, majd Kiss Ernő urat is meghallgatták. (Vancsik Zoltán: Elnök Úr! Lenne szíves rendre utasítani, nem a tárgyról beszél a képviselő úr!)

Feltettem már magamnak a kérdést, hogy miért ez az erőszakoskodás az ellenzék oldaláról. Én két okát látom annak, hogy miért erősködik az ellenzék a bizot

tságban ennyire. (Vancsik Zoltán: Nem a tárgyról beszél! - Dr. Kóródi Mária: Elnök Úr! Nem a bizottsági ülést tárgyaljuk!) Mind a két okot megosztom önnel, még ágáló képviselőtársammal is.

Az a helyzet, hogy Keleti úr és Nikolits úr, mint akik az előző kormány felelős miniszterei voltak ebben a kérdésben, mihamarább tudni szerették volna, kik azok a személyek - vagy ki az a személy, lehet esetleg jogi sz

emélyről is szó -, akiktől a titkos és törvénytelen adatgyűjtés tényét bizonyító dokumentumokat a kormányfő kaphatta. Törhették a fejüket, hogy körön belüliről van szó, azon kívüliről, kikhez köthető, milyen kapcsolatrendszerben létezhet ez a személy, veszélyes-e vagy ártalmatlan, hogyan tehetett ilyet, és a többi, tehetném fel az összes kérdést.

Itt hívom fel a figyelmet arra, hogy az indítvány 2. pontja - nagyon helyesen és egyedül elfogadható mó

don - elsősorban azt teszi a vizsgálóbizottság feladatává, hogy ez a bizottság az adatgyűjtést végrehajtó, arra megbízást adó személyek és szervezetek kilétét megállapítsa. A Fidesz-frakció ezzel ért egyet, ezzel a céllal ért egyet, egyedül ez szolgálja a közélet megtisztítását, és a valóság bemutatására is alkalmas.

Az ellenzék másik célja természetesen az eltitkolás volt. Ha és amennyiben az ügy nemzetbiztonsági ügy, úgy minden ajtót mindig zárva tartunk, mindig zárt ülést tartunk (Közbeszólás balról: Ti szavaztátok le!)

, a média véletlenségből sem teszi be a lábát, és a nyilvánosságot teljes mértékben ki lehet zárni. (Közbeszólások az MSZP és az SZDSZ padsoraiból: Mi nyilvános ülést kértünk! Ti szavaztátok le!)

 

ELNÖK: Csöndet kérek, képviselőtá

rsak!

 

DR. KOSZTOLÁNYI DÉNES (Fidesz): Az eredmény az lesz, hogy aki tudja, az majd nem mondhatja, sőt, én tudom - az előző kormány miniszterének a gyakorlatára emlékszem -, hogy aztán jó hosszú időre lehetőleg még titkosítsuk is az eredményt, harminc évre, hatvan évre, de azt hiszem, a kilencven év szokott időszerű lenni. (Nikolits István: Arról kellene beszélni, amihez értünk!) A "nyírfák" már állva meg fognak halni akkor is, amikor ez az ügy még súlyosan titkos lehet, gondolná az ellenzék. (Közbeszólások balról.)

A sok ok között azért is támogatja Fidesz-frakció az indítványt, hogy ne így legyen, ne ez történjen. Nyilvánosságot kívánunk biztosítani az ügynek, hogy tanulságul szolgáljon. (Vancsik Zoltán: Hazudsz! Egyszerűen nem mondasz igazat!) "A nyilvánosság előnye, hogy a visszaélések ellen biztosítékot nyújt, és többek között alkalmat ad arra, hogy a nem érdekelt közönség is bizonyítékot szolgáltasson" - most idézetet mondtam, a Magyar Jogi Lexikonból idéztem, ami kiadatott hat kötetben, számos szakférfiú közreműködésével, Budapesten, 1904-ben.

Előfordulhat ugyanakkor, számíthatunk arra is, hogy az ügyben a nemzetbiztonsági szolgálat valamely módon mégis érintett: volt dolgozója, jelenlegi dolgozója, fedőcége, a fedőcég fedőcége kerülhet kapcsolatba az üggyel. Semmi sincs kizárva, de ezt csak akkor tudhatjuk meg, ha a tisztelt Ház fölállítja ezt a vizsgálóbizottságot, a vizsgálóbizottság elkezdi a munkáját, eredményre jut, és a jelentés ide kerül a tisztelt Ház elé. (Dr. Világosi Gábor közbeszólása.) Ezért javasoljuk a bizottság felállítását.

Arra, hogy a titkosszolgálat belekerülhet a dologba, arra azért, gondolom, számított az ellenzéki oldal is. Felkészültek minden eshetőségre. Erről én meg is győződtem, mert a felelősség elkenése már elkezdődött.

Miért gondolom ezt? Azért gondolom, mert megdöbbenéssel olvastam a Népszava információját a megfi

gyelési ügyről. Ebben a cikkben idézik Nikolits Istvánt. A cikkből idézek most - jelentés a megfigyelési ügyről, Népszava, információ: "Nikolits István, a Horn-kormány polgári titkosszolgálatokat irányító minisztere elmondta, hogy a nemzetbiztonsági törvény értelmében és a korábbi évek tapasztalatai szerint is a nemzetbiztonsági szolgálatokat a főigazgatók teljes hatáskörrel vezetik, tehát nem a miniszter feladata az, hogy ilyen kérdéseket figyelemmel kísérjen." Népszava, idézet.

Én ezt már nagyon sokszor hallottam, majd negyven éven keresztül ezeket a szövegeket hallottam. (Derültség az MSZP és az SZDSZ padsoraiban. - Vancsik Zoltán: Kisdobosként, vagy hogyan?)

A szocialista rendszerben vagy a kádári rendszerben, inkább mondjuk így, én úgy emlékszem - azt hiszem, hogy idősebb képviselőtársaim pontosan tudják -, hogy párttitkártól és tanácselnöktől felfelé mindenki tökéletes volt és tévedhetetlen. (Vancsik Zoltán: Melyik voltál? Párttitkár vagy tanácselnök?) Hibázni csak az IKV-nál lehetett, a tanácsnál már kevésbé, a minisztériumban már egyáltalán nem lehetett hibázni, ott mindenki tökéletes volt. (Bauer Tamás: Az egy másik szocializmus volt!) Ha valaki rossz fát tett a tűzre, Bauer úr, az beosztott volt, alárendelt, még fejlődésben levő elvtárs, semmi más. (Taps a kormánypárti padsorokban.) A miniszter nem volt felelős, hiszen ő csak azért áll a dolgok élén, hogy ő irányítsa az egészet; hogy mit tesznek a beosztottai, azért ő nem felelős, hiszen nem állhat ott mindenki mellett, Demszky úr sem állhat a korrupt tanácsi tisztviselők vagy önkormányzati tisztviselők mellett.

Tehát nekem ennek a furcsa világnak a szellemét idézte vissza Nikolits úr nyilatkozata, amit még egyszer idézek: "nem a miniszter feladata az, hogy ilyen kérdése

ket figyelemmel kísérjen". Kérdezem a képviselőtársakat: kié akkor, ha nem azé a miniszteré, aki az elmúlt évben még felügyelte a polgári titkosszolgálatokat, vagy nem Keleti úré, aki a másik titkosszolgálatnak a felügyelője volt? (Vancsik Zoltán: Pista! Szóljatok neki, hogy miről beszél!)

Második témám eg

y értelmezési kérdés, mert azzal is sok baj van. Ha valami titkos, attól a kérdés még nem nemzetbiztonsági ügy. És ha valami titok, az még nem szükség szerint államtitok. A Magyar Értelmező Szótárt vettem elő, 1972-es kiadásút, hogy az ellenzéki képviselők meg legyenek nyugodva, jó kádári nyomaték... (Derültség a kormánypárti padsorokban.) A "titok" az főnév, mások elől elhallgatott, leplezett tény, dolog. Az a "titkos" a szinonimaszótár szerint, ami csak a beavatottak által ismert, titokban, rejtve, engedély nélkül végzett tevékenység. Azaz az adatgyűjtés azért volt titkos, mert az érintettek tudta nélkül, de a beavatottak által ismerve történt, és azért törvénytelen, mert jogszabályba ütközik. (Dr. Kóródi Mária közbeszólása.) Ameddig nem muszáj, addig ezeket a fogalmakat, ezeket a magyar szavakat ne bántsuk, ezek egyértelmű meghatározások, nem kell őket felöltöztetni, ne csináljunk képzett szavakat belőlük, tehát a titok nem államtitok önmagától véve, és a dolog nem nemzetbiztonsági ügy. (Közbeszólások balról.)

Leszögezem: jelenleg az ügyben nem áll meg a nemzetbiztonsági bizottság kizárólagos hatásköre - de még a hatáskörét sem állapította meg a bizottság! Viszont teljesen jogos a vizsgálóbizottság életre hívása azzal a széles hatáskörrel, amelyet az indítvány javasol.

Végezetül a harmadik kérdés (Vancsik Zoltán: Ne hagyd abba!)

, tisztelt képviselőtársaim: a javasolt vizsgálóbizottság létrehozásának SZDSZ-es ellenzője - bocsánat, elnézést kérek, tartózkodó szavazatot leadó képviselő asszonya - azzal érvelt az ügyrendi bizottságban, hogy baj lesz a bizottság összetételével, mivel itt a tagok államtitokból államtitokba ütköznek majd, és ha nincsenek C-típussal átvilágítva, majd leáll az élet, és a bizottság munkája is. Ugyanabba a hibába esik ő is, mint az előbb említettek. Miért feltételezik, hogy percenként le kell állítani az országgyűlési vizsgálóbizottság munkáját, csak azért (Vancsik Zoltán: Igaza van, nem? A Simicskának is van C-je, nem igaz?), mert a vizsgálóbizottság tagja esetleg a titoktartási körbe tartozó információt fog hallani. (Vancsik Zoltán: Géza, ne olvass, szóljál neki, hogy miről beszél!)

 

(18.00)

 

Ajánlom figyelmükbe, hogy erről az indítvány jól és kimunkáltan az 5. pontjában tárgyal.

A lényeg tehát az, hogy bármelyik képviselőtársunk nyugodt lélekkel tagja lehet ennek a bizottságnak, a há

zbizottság bárkit előterjeszthet. Én csak titkon remélem - de úgy igen -, hogy olyan képviselőtárs, aki átvilágítás okán mandátumáról lemondani kényszerült volna, de ezt még nem tette meg, és a mostani parlamentnek is tagja, mostani elfoglaltság hiányában talán nem fog jelentkezni bizottsági tagnak.

Kérem az indítvány támogatását, és köszönöm szé

pen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok és a MIÉP soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  214 - 216  Következő    Ülésnap adatai