Készült: 2024.09.19.00:20:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

200. ülésnap (2009.03.30.),  109-116. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:51


Felszólalások:   101-108   109-116   117-124      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr.

Tisztelt Országgyűlés! Fónagy János, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter úrnak: "Még kevesebb pénz, még több kamion?" címmel. A miniszter úr halaszthatatlan közfeladata ellátása miatt válaszadásra Puch László államtitkárt jelölte ki. (Dr. Fónagy János bólint.) A képviselő úr jelezte, hogy elfogadta a személyét, így öné a szó, parancsoljon!

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A 2009. évi költségvetésben - egyébként jelentősen már csökkentett mértékben - 730 millió forintot hagyott jóvá a költségvetés kombinált fuvarozásra. Szakmai körökben úgy hírlik, hogy most ezt csökkenteni szeretnék. A további csökkentés azt jelenti, hogy a Kiskundorozsma-Szeged, tehát Magyarország déli határától Ausztria és Németország határáig futó kamionvonal, a ROLA-forgalom gyakorlatilag megszűnik. Ez évi 30-40 ezer többletkamiont jelent a magyar közutakon. Jelenti azt is, hogy a Hungarocombi Nemzeti Kombinált Fuvarozási Társaság által az Európai Unió Marco Polo-programjából elsőként megnyert 2,3 millió euró támogatást nem tudja igénybe venni, hiszen a támogatásnak előfeltétele, hogy a korábbi szolgáltatási színvonal, tehát a vasúton elszállított kamionok száma ne csökkenjen.

Kérdezem, hogy valóban csökkenteni kívánják-e a költségvetésben e célra megállapított 730 millió forintot.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most megadom a szót Puch László államtitkár úrnak, parancsoljon!

PUCH LÁSZLÓ közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Azt gondolom, hogy igen, az egy kulcskérdés, hogy a Marco Polo-programban meghirdetett kamionszám elszállításra tudjon kerülni, de ez nem egy év átlagában, hanem három év átlagában adja meg a lehetőséget, és utána lehívható az összeg.

Az ön konkrét kérdésére én konkrét választ szeretnék adni. Valóban 730 millió forint volt az eredeti beterjesztésben. Ez az eredeti beterjesztés lehetővé tette volna, amit az uniós szabályok előírnak, a maximális támogatás odaítélését. Ez 230 millióval a jelenlegi beterjesztésben csökkent, így 500 millió forint áll erre a célra rendelkezésre, és a kormány megítélése szerint ez még lehetővé teszi, hogy három év átlagában annyi kamion legyen elszállítva. Hiszen ez a 30-40 ezer kamion egy kicsit költői túlzás, hogy ennyi kellene, hogy kiessen ebből adódóan, de én úgy gondolom, hogy önnek igaza van, erre oda kell figyelnünk, és amennyiben ez akadálya lesz, később erre vissza kell térni. De azért szeretném azt mondani, hogy 2007-ben került először költségvetésbe olyan szám, amely ezt a ROLA-programot úgy támogatta, hogy a működést is támogatta, nemcsak a beruházásokat és a megvalósulást. Ezért bátran merem mondani, hogy a kormánynak ez egy fontos programja, ténylegesen az ön által is említett, nagyon sokat mondhatnánk, hogy milyen közlekedésbiztonsági, egyéb dolgok miatt, és úgy gondolom, hogy a fuvarozóknak is előnyös, hiszen egy csomó esetben a munkaidő jobb kihasználását és a gépjárművek jobb kihasználását is lehetővé teszi, tehát a versenyképességet is javítja.

Ezért szeretném önt biztosítani arról, hogy az üzemeltetési támogatás fennmarad, a mértéke meg valóban csökkent, de pillanatnyilag a mi megítélésünk szerint nem veszélyezteti azt a mértéket, ami az uniós forrás lehívását lehetetlenné tenné.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Viszontválasz illeti meg a képviselő urat, parancsoljon!

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a korrekt választ, államtitkár úr, bár tartalmilag elkeserít, hiszen azt jelenti, hogy a 730 milliót gyakorlatilag 500 millióra mérséklik.

Tisztelt Államtitkár Úr! Az Országgyűlés nyilvánossága előtt kérem a tárcát, hogy álljon a sarkára. Egyébként működési támogatást az uniós csatlakozás előtt is kapott ez az ágazat. Mind a ketten tudjuk, hogy sorsdöntő a ROLA-forgalom fenntartása, mi több, az egész országnak érdeke, hogy ez ne csökkenjen akár átmenetileg is, hanem fejlődjön. Ezért kérem, és ha szükséges, akkor a frakció megad minden segítséget a tárcának ahhoz, hogy a sarkára álljon, és ne engedjék, hogy a költségvetés ezt - úgy, ahogy ön mondta - a forgalmat, a közbiztonságot, a környezetet súlyosan érintő csonkítást végrehajthassa.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Viszontválasz illeti meg az államtitkár urat. Parancsoljon!

PUCH LÁSZLÓ közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr, és köszönöm szépen, képviselő úr, a megtisztelő támogatását, de azt gondolom, akkor azt is meg kell mondani, hogy melyik az a fontos cél, ahonnan ezt a forrást el tudjuk venni. Tehát általában azt gondolom, hogy ezek a források nem állnak korlátlanul rendelkezésre, bármely nagyon fontos cél érdekében is, közösen kell akkor végiggondolnunk, hogy mit lehet tenni.

Én azt tudom önnek ígérni, hogy a tárca azt mindenképpen figyelemmel kíséri, hogy a Marco Polo-programban elnyert forrás maximálisan kihasználható legyen, és egy picit azt hiszem, hogy nemcsak a források szűkülése fogja esetlegesen ezt a programot nehézzé tenni, hanem az áruszállítás igényének jelentős visszaesése. Úgy gondolom, hogy ezt kölcsönösen kell figyelnünk, hogy amennyiben lehetőség van, még időben beavatkozzunk, hogy valóban ez a program ne álljon meg, hiszen ez egy hosszú távú megoldást jelent egy csomó tekintetben. Mi ebben nyitottak vagyunk, de ma nem látunk pillanatnyilag arra esélyt, hogy azonnal változtassunk. A közös figyelést és a közös odafigyelést viszont mi is nagy tisztelettel megköszönjük.

Elnök úr, köszönöm.




Felszólalások:   101-108   109-116   117-124      Ülésnap adatai