Készült: 2024.09.19.07:12:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

186. ülésnap (2008.12.15.),  113-120. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:22


Felszólalások:   103-112   113-120   121-128      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Fónagy János, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek: "Több pénz, kevesebb vonat" címmel. Kérdezem képviselő urat, elfogadja-e a válaszadásra kijelölt államtitkár urat. (Dr. Fónagy János: Köszönöm, igen.) Igen, akkor önt illeti a szó, képviselő úr.

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Úgy látszik, itt ma a vasút és a menetrend napja van. A parlamenti patkó minden oldaláról érkező kérdések azt mutatják, hogy napjainkban a vasúti menetrend nem a napi politika, hanem egy olyan lakossági igény, amelynek fontosságát épp az előbb elhangzottak erősítik meg.

Tisztelt Államtitkár Úr! Én engedelmével nem untatom azzal - lévén, meggyőződésem, hogy ön pontosan ismeri, itt van előttem szépen fölírva, -, hogy az elmúlt napokban közzétett menetrendben milyen járatok hiányoznak az előzőekhez képest, hol van járatritkítás, hol történt járatmegszüntetés, hol verték szét az önök által is egyébként támogatott ütemes menetrendet. A korrektség kedvéért hozzáteszem, hogy tudom, hogy Münchenbe új, színvonalas járat indult, és azt is tudom, hogy van olyan szerelvény, amely mellé kerékpártároló kocsit csatolnak, tehát a pozitívumokat is elismerem, de ez sajnos a járatritkításon nem igazán segít.

Tisztelt Államtitkár Úr! Amit én kérdezni szeretnék, hogy az ön minisztere mikor írta alá ezt a menetrendet, mert 14-én közzétették. De ennek van egy táncrendje, már csak azért is, mert ez képezi alapját a közszolgáltatási szerződésnek, amelyről szintén kérdezem, hogy megkötötték-e. Ha netán mégse, akkor hogy tették közzé? Ha nem kötötték meg, akkor például a Katona képviselő úrnak adott válaszában említett minimális szolgáltatások színvonalát mihez képest akarják megállapítani?

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Megadom a szót Puch László államtitkár úrnak.

PUCH LÁSZLÓ közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Képviselő Úr! Ön nagyon jól tudja, hogy az elégséges szolgáltatásról a feleknek kell megállapodni, pillanatnyilag erre más jogi lehetőség nincs. Én nagyon remélem, hogy ha törvénymódosítás és más jogi lehetőségek lesznek, ebben tudunk egyet lépni.

Van-e közszolgáltatási szerződés - ön azt kérdezte - jelenleg érvényben? Azt gondolom, a Gyurcsány-kormánynak egy nagy érdeme, hogy egyáltalán létrejött ez a közszolgáltatási szerződés. Ha nem is hibátlanok ezek a dolgok, de december 31-ig érvényes közszolgáltatási szerződés van, és a költségvetés elfogadását követően a miniszter úr alá fogja írni azt a közszolgáltatási szerződéstervezetet, amelyet megküld a MÁV vezetésének, és a MÁV döntéshozó mechanizmusainak megfelelően az elfogadásában megszületik a döntés, és létre fog jönni 2009-re is az a közszolgáltatási szerződés, ami szükséges a menetrend végrehajtásához. A 2008-2009-es menetrend november végén került aláírásra, egy hivatalos levélben kapott felhatalmazást a MÁV, hogy nyomdába adhatja, és a nyomdai munkák megkezdődhetnek, hogy a kinyomtatása megtörténhessen.

Ön azt mondja, hogy a menetrenddel sok gond van. Én önnel egyetértek, minden évben és minden menetrendváltozásnál nagyon sok gond volt. Nagyon sokszor nagyon nehéz minden igénynek megfelelni, ez is kétségtelen, hisz az ön kollégái és az én kollégáim is, azt gondolom, szinte politikai oldalaktól függetlenül keresik a lehetőséget, hogy bizonyos értelemben azok a vonatok is, amik eddig mentek, most miért nem mennek, miért megy helyettük más. Én szeretném azt mondani, hogy összességében a menetrendi kínálatot jobban kellett igazítanunk az utasszámhoz. Tehát azt gondolom, az nem egy tragédia, hogy amikor iskolaszüneti nap van, vagy nincs tanítás abban az időszakban, bizonyos járatok, amik erre voltak rendszeresítve... (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

Köszönöm elnök úr, bocsánat, majd folytatom.

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Viszontválasz illeti meg a képviselő urat.

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Ön is tudja, hogy korábban is voltak közszolgáltatási szerződések, a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány azt a nóvumot vezette be 2003-ban és 2004-ben, hogy nem kötött közszolgáltatási szerződést, ergo nem sérthette meg, mert meg sem kötötte. Ehhez képest valóban előrelépés, hogy most már ígérik, hogy meg fogják kötni, illetve valóban, 2008-ra volt is.

Államtitkár úr, az ön válaszából én azért csak azt hámozom ki, hogy a miniszter a törvényben meghatározott aláírását nem adta a 2009-es menetrendhez. A nyomdába küldéshez, tehát a közzétételhez adott egy felhatalmazást. Azért végső soron az ön válaszából is az olvasható ki, hogy igen, bizony csökkentették a szolgáltatások mennyiségét, hivatkozva arra, amire egyébként képtelenség, hogy milyen az igénybevétel. Államtitkár úr, senki nem tudja, hogy mennyi az igénybevétel, és ha netán tudnánk is, akkor is mind a ketten tudjuk, hogy ez egy lepusztított, lerontott, rosszul szolgáltató vasútnak az igénybevétele, amely sem nekünk, sem önnek, sem az országnak nem lehet az érdeke.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Államtitkár úré a szó.

PUCH LÁSZLÓ közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Azt gondolom, képviselő úr, abban egyetértünk, hogy egyszer és mindenkorra végig kellene gondolnunk a vasút szerepét és a vasút jövőjét is, akár kölcsönösen. A négyévenkénti rángatás helyett, azt gondolom, érdemes volna azon gondolkodni, hogy hosszú távon hogyan és mint fogunk ehhez hozzányúlni. Nemcsak azért, mert közel 200 milliárd forintot teszünk oda az adófizetők pénzéből, hogy a vasút menetrend szerinti járatai a tömegközlekedési feltételeknek megfeleljenek, hanem azért is, mert valószínűsítem, hogy az átmeneti időszakot is figyelembe véve Magyarországon jelentős gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztés volt, vasútfejlesztések vannak, ennek az összhangjához is érdemes volna egy hosszú távú koncepciót kialakítani.

Én azt látom, hogy gyakorlatilag a 2009-es menetrendben igaz, hogy vannak átrendeződések, van, ahol többet, van, ahol kevesebbet jelent, és az ütemes menetrendben is általában, ahol megvolt, ott megmaradt kisebb módosításokkal a csúcsidőn kívüli helyzettel, és bevezetésre került más területeken is a menetrend.

Én csak azt szeretném mondani, a munkába járás, az iskolakezdés időszakában 10 percenként is vannak járatok az elővárosból, és persze 30 percenként is. Én kérem önt, hogy arra törekedjünk, hogy gondoljuk együtt végig, hogy mit és hogyan lehet ebben az ügyben közösen tenni, hosszú távon.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

(13.30)




Felszólalások:   103-112   113-120   121-128      Ülésnap adatai