Készült: 2024.04.26.08:54:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

182. ülésnap (2008.12.01.), 357. felszólalás
Felszólaló Dr. Csáky András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:50


Felszólalások:  Előző  357  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Az ajánlás 29. pontjában a gyógyszerészi gondozással kapcsolatban tettem a Magyar Demokrata Fórum nevében egy olyan javaslatot, hogy amennyiben komolyan gondoljuk azt, hogy a gyógyszerész-társadalmat bevonjuk az egészségnevelésbe, a prevencióba, a népegészségügyi program megvalósításába, akkor ezt rendszerszerűen és megfelelő díjazás ellenében kell elindítani vagy van értelme egyáltalán magában a törvényben megfogalmazni. Itt tehát arra teszünk javaslatot, hogy akkor, amikor támogatjuk azt, hogy nevesítve legyen a gyógyszerészi gondozás, külön jogszabály határozza meg ennek a feltételeit, illetve az ezzel kapcsolatos juttatásokat.

A 30. szám alatt futó módosításról Béki Gabriella már említést tett. Nagyon sajátságos módosító javaslatról van szó; akkor, amikor magának a törvényjavaslatnak a bizottsági vitája folyt, üdvözöltük a kormánynak azt az elhatározását, hogy a belistázással kapcsolatos határokat tágítja. Ez mind a gyógyszerforgalmazásnak - főleg -, mind a betegeknek jó, hiszen nem kell esetlegesen olyan sűrűn gyógyszert váltani az adott betegnél.

A módosító javaslat a kormány által benyújtott törvényhez képest 40-ről 30, illetve 75-ről 60 százalékra szűkítené, és az indoklásban az szerepel, hogy a fix csoportba tartozó készítmények választéka ezáltal nőne; mint utóbb kiderült, ez az eredeti javaslathoz képest igaz, viszont a kormány eredeti előterjesztéséhez képest visszalépés lenne. Érvként az, hogy a lakossági terhek növekednének, nagyon nem fogadható el, hisz a gyógyszerrendelés egyéb szabályai továbbra is érvényben maradnak, tehát az azonos csoportba tartozók esetében föl kell kínálni az olcsóbb készítményt, és maga a beteg dönti el ebben az esetben, hogy ragaszkodik-e a már megszokott készítményéhez, és esetleg a fix támogatás miatt nagyobb összeget fizet. Sőt, ha szűkítjük, akkor megvan a veszély, hogy azért növekszik a teher, mert kiesik a támogatott körből. Nyilvánvalóan a forgalmazásban vélhetően bent marad, akkor 100 százalékot kell fizetnie, és az jóval nagyobb tehernövekedést jelent. Gondolom, államtitkár asszony majd megindokolja, hogy miért táncol vissza a kormány az eredeti javaslathoz képest, mi indokolja ezt. A benyújtott javaslatnak ezt a részét mi támogatni tudnánk, és ezt a módosítást nem tudjuk támogatni.

Szintén szó volt a gyógyszer forgalombahozatali engedélyével rendelkező vállalkozások befizetéssel kapcsolatos esetleges támogatásáról, ami az Európai Unióban nem egy szokatlan dolog. A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a gyógyszer-gazdaságossági törvény óta eltelt időben az úgynevezett K+F ráfordítások jelentős mértékben csökkentek. A bizottsági vita során a kormány jelen lévő képviselője sem zárkózott el attól, hogy valamilyen formában ezeket az összegeket próbáljuk visszaforgatni nagyon meghatározó célra, nagyon meghatározott programokra. Nagyon nehéz belőni azt, hogy mi ez a mérték. Mi egy kapcsolódó módosító javaslattal 30 százalékban határoznánk meg ennek a mértékét, és tényleg kizárólag csak munkahelyteremtésre, illetve a népegészségügyi programmal kapcsolatos országgyűlési határozati javaslathoz kapcsolódó tevékenység végzésére engednénk ezeknek az összegeknek a felhasználását.

(23.40)

Nyilvánvalóan majd külön rendeletben is kell pontosítani és szabályozni. Azért vagyunk nehéz helyzetben, mert egészen a mostani kezdésig abban a tudatban éltünk, hogy a bizottság által egy csomagban többségi döntéssel túlterjeszkedőnek minősített módosító javaslatokról nem is fogunk tárgyalni. De úgy gondolom, hogy általánosságban, miután elég sok egymáshoz hasonló módosító javaslat született ebben a témában, egyrészt a gyógyszerbiztonságot, a szakmaiságot növelő, a patikaláncok kialakulásának további bővülését megakadályozó módosító javaslatokról van szó, illetve szintén lényeges, hogy a 2010. január 1-jétől hatályba lépő teljes liberalizációt javasoljuk többen is, hogy talán toljuk ki, és előtte a kormánynak kötelező jelleggel egy nagyon alapos vizsgálatot kelljen végezni, hogy az eddigi szabályozás hatása mit eredményezett a gyógyszerforgalmazás kapcsán.

Nem tudjuk (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), hogy ezek egyáltalán bekerülnek-e majd szavazásra jövő héten a parlament elé. Bízom benne, hogy nem lesz szűkkeblű a kormánypárti többség, és nem erőszakkal fogja ezt elutálni (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), hanem lehetőséget ad arra, hogy a szavazás során erről mindenki maga tudjon véleményt nyilvánítani. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  357  Következő    Ülésnap adatai