Készült: 2024.04.27.16:45:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

259. ülésnap (2005.11.02.), 411. felszólalás
Felszólaló Kárpáti Zsuzsa (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:04


Felszólalások:  Előző  411  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÁRPÁTI ZSUZSA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Kedves Rádióhallgatók! Ezen a kései órán az ellenzék padsoraiban mindösszesen két képviselőtársam ül, ugyanakkor a szocialista frakciónál, mint ahogy az nyilván a tapsokból is hallatszik a rádióhallgatók számára, meglehetősen kitartóan itt ülünk, és próbálunk a költségvetési vitában részt venni, az érvekre ellenérvekkel válaszolni. (Babák Mihály: Nem maradt időnk.) Ugyanakkor el kell mondani, hogy jó ellenzéki szokás szerint a mai napon is az történt, hogy olyan magyar virtus szerint jól belecsaptak a lecsóba, néhányan elmondták, hogy mi a kifogásuk, hogy itt minden össze fog omlani, az egész költségvetés, és tulajdonképpen ezek után hazavonultak.

Nos, mi még itt igyekszünk kitartani, és elmondani azt, vagy próbálnánk érveket hozni és vitatkozni egy olyan partnerrel, akivel nem lehet vitatkozni, mert ő kinyilatkoztat, aztán fogja magát, és elmegy. No, ez jellemző sajnos a magyar ellenzékre, hogy fanyalog, kinyilatkoztat (Babák Mihály: És ez miért baj?), állandóan azt mondja, hogy minden rossz, semmi nem jó, amit ez a kormány csinál, értelmes, épkézláb javaslatokat nem tud letenni, ugyanakkor, amikor érdemi vitára kerülne sor, meghátrál, megfutamodik, nincs jelen az ülésteremben, itt, ahol pedig a költségvetés vitáját kellene lefolytatnunk. (Babák Mihály: Nem maradt több időnk.)

Tisztelt Képviselőtársaim! Kedves Hallgatók! Ennek ellenére mégis megpróbálok a 2006. évi költségvetés vitájában az egészségügyi ágazattal kapcsolatban néhány dologról szólni. (Babák Mihály közbeszól.) Igen, megmosolyogtató, képviselőtársam, hogy szinte üres ellenzéki padsoroknak mondja el az ember, és vele vitatkozik. (Babák Mihály: Lejárt az időnk, képviselő asszony!)

(21.50)

Ha az egészségügyről beszélünk, akkor meg kell említenünk bizonyos makrogazdasági folyamatokat. A gazdasági fejlődés 2005-ben a GDP 4 százalék körüli növekedését mutatja, az export 11 százalék körüli növekedést, a beruházások 7-8 százalék körüli növekedést mutatnak. Külön megemlíteném, hogy az egészségügyi beruházások dinamikusabban emelkedtek 2002-ben, 2003-ban, 2004-ben, 2005-ben, vagyis ebben a kormányzati ciklusban, mint az ország bruttó állóeszköz-felhalmozásai. Az egészségügyi beruházásokon belül pedig nőtt a magánberuházások volumene, míg ez 2000-ben, a volt Fidesz-kormány idején 0,8 milliárd forintot tett ki, addig ez 2004-ben a szocialista-szabad demokrata kormányzás idején 7,5 milliárd forintra növekedett. Elsősorban nagy értékű diagnosztikai, CT-, MR-, PET-beruházásoknak, új műveseállomásoknak, illetve új épített magánklinikáknak köszönhető mindez. Ezek a növekvő magán- és állami egészségügyi beruházások a minőségi betegellátás, a gyors diagnózis felállítása és a hatékony gyógyítás irányába hatnak. Mindez javítja az egészségügyi ellátást.

2006-ban folytatódik a magyar gazdaság gyors export- és beruházásvezérelt növekedése, 2006-ban a GDP várhatóan az ideinél is gyorsabb ütemben, mintegy 4 százalékkal emelkedik. Ha az egészségügyre fordított kiadásokat nézzük, akkor a növekedés 2005-ről 2006-ra 3,8 százalékot tesz ki, ha 2002-höz viszonyítom, akkor 2002-ről 2006-ra 161,8 százalékkal nőtt az egészségügyre fordítható kiadások összege. Ezt az ellenzék egyébként délelőtt kifogásolta, most itt válaszolok neki: a táppénz, az anyasági vagy ideiglenes rokkantsági juttatások 167,2 százalékra, egyéb társadalombiztosítás ellátások 143,2 százalékra növekedtek 2002-2006-ig, vagyis ebben a kormányzati ciklusban.

Az egészségügyi beruházások és kiadások folyamatos volumennövekedése azért is figyelemre méltó, mert mi, szociáldemokraták olyan országot akarunk, ahol az emberek testi-lelki egészségben megélt életéve növekszik, ahol mindenkinek azonos esélye van a magas szintű egészségügyi ellátásra, és ahol az egészség megőrzéséért egyaránt felelősséget visel az egyén és a közösség.

Most nézzük, mit mond az ÁSZ és az ellenzék! Az ellenzék az egészségügyi ellátórendszer összeomlásával riogat ismételten. Az ÁSZ tervezési javulással dicséri meg a kormányt. A legfontosabb és legdicsérőbb megállapítása az Állami Számvevőszéknek - idézem -: magas kockázatú előirányzatot nem találtak. A bevételi oldalt is megdicséri, pozitívan említi, hogy korrekt javaslat készült, megalapozott előirányzatokkal találkozunk - mondja az ÁSZ. Nem igaz tehát az ellenzék állítása. A kiadási oldalt is pozitívumként említi, és azt mondja, hogy pozitív, hogy szolidaritási elv jelenik meg, és a biztosítási rendszereket fent kívánja tartani a szocialista-szabad demokrata kormányzat.

Emlékeztetnék arra, hogy az Orbán-kormány kétéves költségvetéséről az Állami Számvevőszék kifogásként hozta fel, hogy sem az államháztartási törvénynek, sem a jogalkotásról szóló törvénynek nem felelt meg. Vajon fontos-e a hiány csökkentése? Ellenzék is, mi is és az ÁSZ is igennel válaszolt. A mi számunkra úgy fontos, hogy közben adót és járulékot csökkentünk, mindeközben biztosítjuk az egészségügyi ellátórendszer működését, sőt a megkezdett átalakításokat is folytatjuk.

Elindult az intézményrendszer korszerűsítésének folyamata a célszerűbb szerkezet irányába, és megindult és folytatódik a szakmapolitikai döntéshozatal is ebbe az irányba. A háziorvosi, védőnői rendszer további erősítése történik meg 2006-ban. Már a térségi szinten megkezdődik az egészséges életmód preferálása. Megalakultak a regionális egészségügyi tanácsok, ez a struktúra a szükségletek és a kapacitások összehangolásának irányába hat. Általában a források racionális felhasználásának irányába hatott a vérellátás, az Országos Mentőszolgálat és az Országos Tisztiorvosi Hivatal átalakítása. Bevezettük az európai egészségbiztosítási kártyát, az E-111-es nyomtatvány helyett november 1-jétől ezt igényelni lehet. A 21 lépés keretében megindult és 2006-ban folytatjuk tovább az altatógépek cseréjét, a népegészségügyi program keretében a nemzeti rákellenes program kiterjesztését, diagnosztikai centrumok fejlesztését, az egészségügyi informatika fejlesztését, mint ahogy azt Márfai képviselőtársam elmondta, a sürgősségi betegellátás fejlesztése pedig kiemelt prioritásként szerepel.

Kedves Ellenzék! Noha csak egy ellenzéki képviselőtársam ül itt: ahol nincs, ott tehát ne keressenek! Mi itt tehát a casus belli? Csak nem az, hogy a 2006. éves költségvetés végre megteremti a nemzeti kockázat közösségét? Bátor lépéssel a kormány 303 milliárd forintot járulékként átcsoportosít az E-alapba, a nyugdíjasok, gyermekek, munkanélküliek, rendszeres szociális segélyen élők, járadékosok után, és sorolhatnám, hogy még ki mindenki után. Nem értjük, hogy mi az ellenzék problémája. Vajon az, hogy a biztosító végre valódi nemzeti biztosítóként működik? Vagy a 11 százalékos vetítési alap a gond? Egyszerűen nem értjük.

Mi meghatároztuk a prioritásokat az egészségügyben, és ez a költségvetés teljesíti ezeket a meghatározott politikai célokat. Nevezetesen: a sürgősségi betegellátás fejlesztésére 4 milliárd forint van előirányozva. Mentőellátás fejlesztésére a gyógyító-megelőző kasszán belül 1-1 milliárd forint fejlesztésre elő van irányozva. A prevenciós programokra szintén megtörténtek az előirányzat-átcsoportosítások, a programhoz szintén odarendeltük a megfelelő forrásokat. A nemzeti rákellenes program tovább folytatódik, és 150 millió forintot a minőségbiztosítási rendszer fejlesztésére fogunk 2006-ban fordítani, amely standardok, protokollok leírása formájában garantálja és egységesíti az egészségügyi ellátás mikéntjét.

Tisztelt ellenzéki Képviselőtársaim! Bátorság! Mi megcsináljuk azt, amit önök nem csináltak meg az egészségügyben. Mi három T-t kérünk önöktől: türelmet, toleranciát, támogatást is várunk önöktől, és kérjük, hogy legalább hagyják, hogy megcsináljuk az egészségügyi reform- és finanszírozási elképzeléseinket.

Köszönjük szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  411  Következő    Ülésnap adatai