Készült: 2024.04.27.04:37:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

11. ülésnap (2002.06.25.), 260. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:11


Felszólalások:  Előző  260  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Azzal kezdem, hogy megkövetem Veres János képviselő urat, való igaz, hogy ő volt a második kormánypárti képviselő, aki a bizottsági ülésen hozzászólt. (Szórványos taps a Fidesz soraiban.) De elnézést kérek, amiért nem tartottam méltónak, hogy a bizottsági véleményben ezt elmondjam, tudniillik, ön a következőt mondta: "Hogy ne alakuljon ki vita délután a plenáris ülésen a bizottsági előadó által elmondott szöveget illetően, szeretném bejelenteni, hogy a kormány képviselőinek szóban elmondott véleményével azonosulok. Időtakarékosság okán a bizottság előtt ezt nem kívánom megismételni." Tehát ez volt az az érdemi hozzászólás (Dr. Veres János: Olvassa tovább!), amit én Veres úrtól elmulasztottam, úgyhogy még egyszer elnézést kérek.

De visszatérve a lényegre, és ténylegesen a dolog tartalmára, a törvényjavaslat tartalmára, én úgy vélem, hogy eléggé struccpolitika az, amit az MSZP és az SZDSZ képviselői tesznek most. Úgy tesznek, mintha még életükben adóemelést nem szavaztak volna meg soha. Nem szavazták meg ellenzékiként, ez talán megbocsátandó bűn, kicsit demagógia, de el kell fogadni. De azért 1994 és 1998 között, bizony, amikor önök kormányoztak, akkor nem egyszer és nem kétszer, pontosan négyszer szavaztak meg jövedéki adótétel-emelést, egyáltalán az üzemanyagok árában megjelenő adóknak az emelését. Tehát most azt mondani, két és fél év után, amikor a törvény hatályba lép, és emelkedne a jövedékiadó-tétel, hogy ezt az előző kormány csinálta, eléggé álságos, eléggé kétszínű és nagyon átlátható érvelés. (Közbeszólás az MSZP soraiból: Miért? Nem így van?) Mondom ezt azért, mert volt olyan időszak - ha egy kicsit visszafelé gondolkodunk -, amikor például az MSZP még elfogadható érvnek tartotta azt, hogy a jövedékiadó-tétel csak júliusban emelkedjen.

Burány Sándor, az MSZP akkori országgyűlési képviselője, ma a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára, az elmúlt év őszén kezdeményezte módosító indítványában, hogy jövő júliusig semmiképpen se lehessen megemelni a jövedéki adót. Tessenek megkeresni az elmúlt évben az adótörvényekhez benyújtott módosító javaslatokat, ott lesz benne Burány Sándoré, Burány Sándor azt javasolja, hogy az adótétel-emelés júliusban következzen be. Akkor a Magyar Szocialista Párt ezt támogatta. De tudniillik akkor volt előttünk egy 2002. január 1-je, és nyilvánvaló, hogy azt óriási eredménynek tekinti egy országgyűlési képviselő, ha nem január 1-jén van a jövedéki adótétel-emelés, akkor még érdemnek tartotta, hogy minden júliusban történjen meg. Persze, közben történt egy választás, és ma már hátrafelé mutogatva egyértelműen ezt a volt kormány nyakába próbálják varrni, mindenféle realitást sutba dobva, és kimondottan csak demagóg politikai érvként használva ezt a dolgot.

Én szeretném hangsúlyozni, hogy nagyon örülünk a kormány javaslatának, mert bár két képviselőtársammal együtt, Fónagy Jánossal és Boros Imrével nyújtottunk be egy törvényjavaslatot, hogy a jövedéki adótétel-emelés július 1-jétől ne következzen be se a benzinre, se a gázolajra vonatkozóan, nem kétséges, hogy ezt a parlament ezek után minden bizonnyal le tudta volna söpörni, és a többség akarata érvényesült volna. De így, a kormány javaslatával egyetértve ezt napirendre tűztük. Én teljes egészében egyetértek azzal, aki azt mondja, hogy itt egyrészről a jövedéki adó csökkentéséről van szó. Így igaz. A gázolaj tekintetében, ha ezt nem tesszük meg, akkor július 1-jétől hatályba lép a 9 forint plusz áfa emelés. Így igaz.

Mi azzal nem értünk egyet, hogy ez hogyan történik, mire terjed ki, a mértékével és a hogyanjával. Nem értünk egyet többek között azzal, hogy miért nem terjed ki ez a benzinre. Gázolaj Magyarországon 2,2 millió liter fogy el, és alapvetően a vállalkozások használják, egyetértünk vele, hogy csökkenjen az adója, erről vitázunk, ugyanakkor benzinből 1,8 millió liter fogy, és több millió család fogyasztja el a személygépkocsijában a benzint. Tehát nem értjük azt, különösen az alapján az érv alapján, hogy a környező országokhoz viszonyítva is a gázolajnak az ára így Magyarországon lenne a legmagasabb; tessenek elővenni és megnézni az üzemanyagárakat, hogy ha a benzin jövedékiadó-tételének emelése megtörténik, akkor Magyarországon a benzin drágább lesz, mint Horvátországban és Ausztriában. Tehát ha a gázolajra igaz az az érv, hogy csökkenteni kell, akkor igaz kell hogy legyen a benzinre is. Itt nem értünk egyet. Nem értünk abban egyet, hogy egyáltalán szükség van-e jövedéki adótétel-emelésre.

Ne tessék elfelejteni, hogy a polgári kormány azt mondta, meg fogja vizsgálni, hogy július 1-jétől szükséges-e a jövedéki adótétel-emelés vagy nem. És úgy, ahogy most önök a parlament elé terjesztették öt nappal a hatálybalépés előtt ezt a törvényjavaslatot, természetesen ezt ugyanúgy megtette volna a gazdaságpolitikai értékelés alapján a polgári kormány is. Miért mondjuk mi azt, hogy nem szükséges a 6 százalékos jövedéki adótétel-emelés sem a gázolaj tekintetében, sem pedig a benzin tekintetében? Azért, mert meg kell hogy történjen a vizsgálata egyrészt a költségvetés helyzetének, ez megtörtént a kormányzat részéről, meg kell hogy történjen egyáltalán a gazdaságpolitika általános felülvizsgálata. Meg kell nézni azt, hogy ez milyen hatással lesz az inflációra, összhangban van-e azokkal a gazdaságpolitikai célokkal, amiket a kormányzat akar. Meggyőződésem, hogy nincs összhangban. Meg kell nézni azt, hogy nemzetközi szinten az olajnak az ára most milyen szinten van, 24 és 25 dollár között van.

 

(16.10)

 

A 2001-2002. évi költségvetés maga 18 és 20 dollár összegre lett megtervezve 2000 őszén; ilyen olajár lett figyelembe véve. Ha ezeket figyelembe vesszük - a költségvetés helyzetét, az inflációs folyamatokat és a nemzetközi gazdasági folyamatokat, tehát az olaj hordónkénti árát -, akkor azt kell hogy mondjuk, hogy ma nem aktuális Magyarországon az üzemanyagok jövedékiadó-tételének az emelése. Ez egyébként 20 milliárd forintnyi bevételkiesést jelent a második félévben a költségvetésben.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tessenek elővenni a költségvetési törvényjavaslatot, és érdekes módon azt látjuk benne, hogy a jövedéki adó többletforrásaként mintegy 18,4 milliárd forint van betervezve. Akkor nekem a következő javaslatom lenne: maradjon el július 1-jétől teljes egészében a jövedéki adó emelése, ez 20 milliárd forintnyi forráskiesést jelent, a költségvetési törvényt módosítsuk úgy, hogy ez, amit önök terveztek - 18,4 milliárd forint jövedékiadó-többletbevétel - természetesen nem fog rendelkezésre állni, és vele szemben, mondjuk, a 70 milliárdos általános tartalék mértékét lehetne csökkenteni.

Így Magyarországon mindenki jól jár; jól jár a lakosság, jól járnak a vállalkozók, jól jár a kormány és az MSZP, hiszen lehet mondani, hogy kérem, amit a Fidesz emelni akart, mi nem emeljük. Egyébként tessenek megnézni, hogy más tekintetben igen nagyvonalúak, hiszen 320 milliárd forint bevételéről fognak majd dönteni a költségvetési törvényjavaslatban, és nem számít egy-két milliárd forint, mondjuk, a tévé-előfizetési díjat vagy bármilyen más javaslatot tekintve. Elég érthetetlen, hogy miért pont a jövedéki adó tekintetében ilyen csökönyösek, ami Magyarországon lényegében minden családot érint, mert az infláció hatásaként előbb-utóbb sajnos minden családhoz el fog jutni.

Egyetértünk abban, hogy abban az országban, ahol 5 százalék alatti inflációt szeretnénk elérni, valóban ne legyen 11 százalékos jövedéki adótétel-emelés, és ebben mi partnerek vagyunk. Még egyszer mondom, ezért szavaztuk meg azt, hogy ezt ma Házszabálytól való eltéréssel tárgyalja a Magyar Országgyűlés.

Ami pedig a dohánytermékek adójának növelését illeti, tisztelt képviselőtársaink, a külügyminiszter úr június 11-én elmondta, hogy kezdeményezni fogják ezen fejezet megnyitását, pontosan ebből a célból; abból a célból, hogy az uniós csatlakozásunkra, a belépésre ne legyen olyan magas adótartalma a dohánytermékeknek. Ezt Kovács László kezdeményezte. Azt javasolnám önöknek, hogy meg kell várni a tárgyalások eredményét, meg kell várni, míg újra megnyitásra és lezárásra kerül ez a fejezet - ha minden igaz, ez év végére megtörténik -, és a következő évi jövedékiadó-törvény módosításánál kell ezt bekalkulálni; nem pedig itt kapkodva év közben, csak azért, mert az egyik oldalon engedek, a másik oldalon azt azonnal vissza kell venni. A költségvetési törvényjavaslatban nincsen ilyen, most miért van a jövedékiadó-törvényben?

Tehát feltétlenül az a javaslatom - és kérem, mérlegeljék -: vagy egyáltalán ne történjen július 1-jétől jövedéki adótétel-emelés - ezt egyébként módosító javaslatban beterjesztettük a törvényjavaslathoz -, vagy ha feltétlenül szükséges és ragaszkodnak hozzá, hogy legyen emelés, akkor pedig úgy, ahogy a gázolajra csak a 6 százalékos emelés fog bekövetkezni, feltétlenül ki kell terjeszteni ezt a benzinre vonatkozóan is, és higgyék el, hogy az a néhány milliárd forint ér annyit, amit a magyar lakosságnak otthagyunk így a zsebében (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), mint az a politikai akarat és a csökönyösség, amit most önök itt kifejeznek a parlamentben.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  260  Következő    Ülésnap adatai