Készült: 2024.04.28.16:58:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

173. ülésnap (2000.11.10.), 314. felszólalás
Felszólaló Dr. Schvarcz Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:13


Felszólalások:  Előző  314  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SCHVARCZ TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! A részletes vitában a 357. számon jegyzett módosító javaslathoz szeretnék hozzászólni, ami része az MSZP egy nagyobb módosítójavaslat-csomagjának. Tételesen ez az önkormányzati egészségügyi normatíváról szóló törvényjavaslat.

Meg szeretném részletesebben indokolni, hogy miért nyújtottuk be ezt a javaslatot. Nem először próbálkozunk már ennek az önkormányzati normatívának a bevezetésével, hiszen közismert, hogy az egészségügy finanszírozása több csatornán keresztül történik, és a tulajdonos önkormányzatok jelentős része - főleg anyagi okok miatt - nem tud megbirkózni a tulajdonlásából eredő feladatokkal.

Milyen feladatok hárulnak az önkormányzatokra az egészségügy finanszírozásában? Először is biztosítani kell nekik a kórházak, tehát a tulajdonuk állagmegóvását, a beruházásokat, a műszerbeszerzést, az amortizációt. Nagyon sok esetben, mivel a kórházak nehéz anyagi helyzetben vannak, és a finanszírozás köztudottan elégtelen, alacsony, ezért az önkormányzatok számos esetben különféle kölcsönökkel segítik a tulajdonukban levő kórházakat.

Ha megnézzük, hogy milyen állapotban és milyen szinten vannak az önkormányzati kórházak - és csak vissza szeretnék utalni az ÁSZ-jelentésre -, akkor az ÁSZ által megvizsgált kórházak átlagban 4,5 telephelyen vannak, és több mint 30 éves az épületek jelentős része, de főleg Budapesten száz évnél idősebb épületekben is helyezkednek el kórházak. Ezeknek az állagmegóvására az önkormányzatoknak kell kigazdálkodniuk a forrásokat. Nagyon sok önkormányzat - mint itt elhangzott - önhikis, tehát nincs forrása arra, hogy ezeket a felújításokat elvégezze.

A másik pedig: a műszerbeszerzések, illetve a műszer-visszapótlások is a tulajdonost terhelik. Több száz milliárd forint az a vagyon, ami műszerekben jelenleg a magyar kórházakban van, és a műszerek jelentős része '91 előtt került beszerzésre. Nagyon kevés az új műszer, amit az önkormányzatok segítségével, pályázati önrészek igénybevételével a kórházak meg tudnak vásárolni. A kórházak eladósodásának egyik döntő momentuma az ÁSZ-jelentés szerint is az, hogy a kórházak, mivel a tulajdonos önkormányzat képtelen a műszerbeszerzés önrészét pótolni, saját forrásokból, az OEP-től kapott bevételekből gazdálkodják ki ezeket a pénzeket.

A következő dolog, amire a kórházaknak, illetve az önkormányzatoknak fordítaniuk kell, az amortizáció. A Fidesz-kormány a programjában megígérte, hogy megjeleníti az egészségügy finanszírozásában az amortizációt. Úgy látszik, az egészségügyben minden csak az ígéret szintjén maradt a kormányprogramból, hiszen az amortizáció még csírájában sem került be a most előttünk álló kétéves költségvetésbe.

A másik olyan rész, amit az önkormányzatoknak még állni kell a kórházak vonatkozásában, a most fellépő normatíva biztosítása. A normatíva biztosítására, tehát arra, hogy a kórházak megkapják a működési engedélyüket, több milliárd forintra lenne szükségük a kórházaknak. Ezt nem tudják előteremteni, főleg a kis kórházak, de a nagy kórházak zöme sem felel meg a jelenlegi normatíva előírásainak sem létszámban, sem műszerezettségben.

A miniszter úr néhány hozzászólásában elismerte, hogy az egészségügyi önkormányzati normatíva egy jó dolog, egy progresszív dolog, és mindenképpen foglalkozni kellene vele. Megszívlelendőnek tartotta ezt a korábban már többször beterjesztett szocialista javaslatot, mégsem került rá sor, mégsem fogadja be a kormányzat ezt a javaslatot. Mi 2000 forint/fő/éves nagyságrendben terjesztettük volna be ezt a javaslatot. Jellemző a Fidesz törvényhozási módjára, hogy az egész törvénykezés csak píáralapokon nyugszik, ennek a javaslatnak ellentételezéseként fideszes képviselők benyújtottak egy olyan önkormányzati egészségügyi normatíváról szóló javaslatot, amelyben semmilyen forrást nem jelölnek meg, csak az önkormányzatokat kötelezik arra, hogy 250 forint/fő nagyságrendben az önkormányzatok kötelesek egészségügyi normatívát létrehozni. Ez hasonló ahhoz a törvényjavaslathoz, amelyet a kiegészítő családi pótlék kapcsán benyújtott fideszes javaslat tartalmaz, ahol a rendszeres gyermeknevelési támogatást alakították volna át, néhány száz forinttal megemelve kiegészítő családi pótlék formájában.

Visszatérve a javaslat indokolására, azt szeretném elmondani, hogy számos esetben, mikor erről az önkormányzati egészségügyi normatíváról vitatkoztunk, az volt az egyik ellenérv, hogy az önkormányzatok nem tudnának mit kezdeni ezzel a pénzzel. Ez nem igaz; itt elhangzott, hogy számos esetben a kórházak a kistelepülési önkormányzatoktól kérnek, illetve számon kérik, hogy szálljanak be különféle műszerfejlesztési programokba, és ha van pénzük az önkormányzatoknak, akkor félre tudnak tenni regionális, települési érdekeket, és össze tudnak fogni. Jó példa volt erre a világbanki program, ahol több régió keretében összefogtak önkormányzatok, és egy azonos cél érdekében összeadták a pénzüket.

Még egyszer kérem a kormányzatot, hogy ezt az egészségügyi önkormányzati normatíváról szóló törvényjavaslatot támogassa, hiszen nagyon komoly forrást jelentene azoknak az önkormányzatoknak, amelyek kórházat tartanak fenn.

Köszönöm szépen. (Keller László tapsol.)

 




Felszólalások:  Előző  314  Következő    Ülésnap adatai