Készült: 2024.04.28.08:28:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

173. ülésnap (2000.11.10.), 208-216. felszólalás
Felszólaló Dr. Szentgyörgyvölgyi Péter (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:35


Felszólalások:  Előző  208 - 216  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZENTGYÖRGYVÖLGYI PÉTER (FKGP): Tisztelt Elnök Úr! Miniszter Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! A költségvetés 60 órás általános vitájában sok szó esett magáról a kétéves költségvetésről, amelynek jogi alapját megteremtette az államháztartási törvény módosítása, és nagyon sok gazdasági szervezet régi vágya is megvalósult, mivel ezáltal saját tervezésük is biztosabb, körültekintőbb, hosszabb időre nyúló lett és a gazdasági kiszámíthatóság ezzel erősödött.

A kétéves költségvetési tervezethez eredetileg összesen 946 módosító indítvány érkezett be, amely véleményem szerint természetes, mert hisz természetes az, hogy az egyes pártok, az egyes frakciók a saját elképzelésük és programjuk mentén szeretnék a pénzt adni azoknak a szféráknak, amelyek a programjaikban szerepelnek. Ezeknél a módosító indítványoknál azért bizonyos ellentmondás észlelhető - tán azt is mondhatnám, hogy látszólagos ellentmondás, bár igazi ellentmondásnak tűnik -, nevezetesen az, hogy a jelenlegi ellenzék olyan kérdések megoldásáért tör lándzsát, mely kérdéseket bőven megoldhatta volna abban az időben, amikor kormányzott. De nemhogy megoldotta volna, hanem egyes területeket teljesen lepusztított, elhanyagolt, így az önkormányzatokat is. Az önkormányzatok pénzügyi finanszírozása 1995-96-ban rettenetes volt, nagyon visszaestek, ebben az időben kényszerültek vagyonuk felélésére; mondhatni azt is, hogy levágták és megfőzték nem az aranytojást tojó tyúkot, hanem csak azt a tyúkot, amelyik a normális működésüket, a megélhetésüket biztosította volna. De rákényszerültek erre, pontosan az 1995-96-os időben. De én még ezt a látszólagos ellentmondást is elfogadom, érthetőnek tartom, mert hisz ez is politika. (Közbeszólások.)

 

ELNÖK: Képviselő úr...

 

DR. SZENTGYÖRGYVÖLGYI PÉTER (FKGP): A különböző bizottságok hosszú tárgyalások során vitatták meg ezt az igen sok módosító javaslatot, amelyek egy részét maga a kormány is elfogadta, mégpedig a beterjesztett tervezeteknek, a korrigálásoknak olyan szempontból való vizsgálata során, hogy ez a gyors és kiegyensúlyozott növekedés mellett az életszínvonal növekedését is eredményezhesse.

A részletes vitára adott 20 óra keretben - rám mintegy 10 perc jut - az önkormányzatok finanszírozásával szeretnék foglalkozni. Igen tekintélyes pénzösszeget kapnak az önkormányzatok, 1670 milliárdot, amely az egész költségvetésnek igen nagy hányada...

 

ELNÖK: Képviselő úr, az lenne a kérésem, hogy az ajánlási pontokról beszéljen, mert az ellenzék részéről támadást kapok, és...

 

DR. SZENTGYÖRGYVÖLGYI PÉTER (FKGP): Rá fogok térni...

 

ELNÖK: ...nem szeretném az ülést részrehajlóan vezetni. Tehát kérem, hogy térjen rá az önkormányzati támogatásokkal kapcsolatos ajánlási pontokra...

 

DR. SZENTGYÖRGYVÖLGYI PÉTER (FKGP): Tisztelt elnök úr, eddig is hangzottak el általánosságok...

 

ELNÖK: Őket is figyelmeztettem képviselő úr, és nem tehetek kivételt. Kérem, hogy értse meg a helyzetet.

 

DR. SZENTGYÖRGYVÖLGYI PÉTER (FKGP): Nem vagyok köteles szám szerint megjelölni, de részletesen fogok szólni azokról a módosító indítványokról, amelyek az önkormányzatokat érintik. Tehát 151-ből 35 módosító indítványt fogadott el a kormány, és ezek közül is kiemelten szeretnék szólni arról, amelyik a főváros forrásmegosztásáról szól.

Ismeretes - és mindenki által köztudottnak kell lenni, de hát el kell hogy mondjam, mert hozzátartozik a témámhoz -, hogy igenis, egy rendkívül sajátos önkormányzati szerkezete van a fővárosnak, amely áll 23 kerületi önkormányzatból és egy fővárosi önkormányzatból. A forrásmegosztás során a forrást 1994-ig a fővárosi önkormányzat rendeletben határozta meg, de az összes kerület egyetértésével, majd 1994-ben változott ez arra a képtelen formára, hogy a kerületi önkormányzatoknak csak a véleménye volt szükséges a forrásmegosztáshoz. Ezt módosítja most a költségvetés úgy - tehát az önkormányzati törvényt módosítja maga a költségvetési törvény tervezete -, hogy 50-50 százalékban változna ez a rendszer, úgy, hogy 50 százalék jutna a kerületi önkormányzatoknak, 23 kerületnek, és az egy fővárosi önkormányzatnak ugyancsak 50 százalék. Ezt az arányt is egy módosító indítvány úgy változtatná meg - és ezt az önkormányzati bizottság is támogatta -, hogy 70 százalék jutna a 23 kerületi önkormányzatnak, és 30 százalék jutna a fővárosi önkormányzatnak, ami azért is lényeges, mert ezek a kerületi önkormányzatok oly nagyságrendűek, hogy ha önálló városok volnának, Magyarország legnagyobb városai lennének.

Ugyancsak az önkormányzati szférához tartozik az a módosítás, amely az önkormányzatok pénzügyi ellenőrzésével foglalkozik, ami jelenleg nem teljességgel megoldott. Ezen segít az a módosító indítvány, amely lehetővé teszi, hogy a közigazgatási hivatal - amely egyébként is ellenőrzi az önkormányzatok törvényességét - a közoktatási feladatokra fordítandó normatív támogatás igénylésének és felhasználásának a jogszerűségét ellenőrizhesse. Ugyancsak ide sorolható az államháztartási törvény részbeni módosítása, mely szerint ha a könyvvizsgáló hiányosságot észlel az önkormányzatnál a saját hatáskörében, úgy arról értesíti az illetékes közigazgatási hivatalt.

Több olyan módosító javaslat is van, amely egyéb állami támogatást állapít meg társadalmi szervezeteknek, alapítványoknak, egyházi szervezeteknek kulturális, egészségügyi, karitatív tevékenység végzéséért. E módosító javaslatok nagy részét is támogatja a kormány, mindabból kiindulva, hogy ez is hozzájárul a polgári társadalom kialakulásához, vagyis hogy a közfeladatok végzésében a civil és egyházi szervezetek egyre nagyobb feladatot kapnak, vagyis nő a társadalmi szerepvállalás.

Külön kell szólni egy, a miniszterelnökség fejezetében való átcsoportosításról, amely azt célozza, hogy egy huszár díszegység jöjjön létre, s ennek legyen meg az anyagi fedezete, az egész költségvetésnek egy minimálisan kis része.

 

 

(14.40)

 

Országimázs-építés szempontjából ez fontos, de egyben hagyománytiszteletről, ennek a továbbviteléről van itt szó, aminek egyébként rendkívüli jelentősége van, és az idegenforgalmi vonzata sem elhanyagolható. Gondoljunk arra, hogy amikor Londonban a Buckingham-palota előtti díszőrség felvonul, ezrek követik ezt az attrakciót, van, aki direkt ezért utazik Londonba. Ilyen Magyarországon is volt a két háború között, a Rákosi-érában szüntették meg. A világon mindenütt van, csak nálunk nincs. Ezt most, 2000-ben igenis ésszerű lenne újólag bevezetni.

Összességében: változatlanul csak arra hivatkozhatom, hogy az 1670 milliárd, ami az önkormányzatok finanszírozását célozza, 2001-ben 12,6 százalékos, 2002-ben 10,3 százalékos növekedést jelent. Ennyi pénzt az önkormányzatok Magyarországon az elmúlt tíz évben még soha nem kaptak. És ezt azért érdemes különösképpen kiemelni, mert tízévesek az önkormányzatok, és az önkormányzatok a rendszerváltás óta valóban sikerágazatnak tekinthetők, leszámítva azt a '95-96-os időszakot, amelynek a lemaradása még ilyen magas emelkedéssel is csak igen-igen nehezen hozható be.

Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  208 - 216  Következő    Ülésnap adatai