Készült: 2024.04.29.12:21:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

172. ülésnap (2016.10.10.), 246. felszólalás
Felszólaló Teleki László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 2:57


Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TELEKI LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Nem szeretném már húzni az időt, csak abszolút egyetértek Rubovszky György elnök úrral, mert lefolytattuk ezt a vitát. Nagyon tisztelem elnök urat, tehát nem is vitatkoznék vele, de az ellenzéknek az a dolga, hogy minél többször mondja el, hogy milyen problémákat lát, mert azt a szűk mezsgyét, amit kap lehetőségként az ellenzék, minden esetben ki kell használni. Én most ezt tettem, és ezt teszem ebben a két percben, mert azt gondolom, hogy az a probléma, ami van Magyarországon, és a jelentés is rámutat, hogy mennyivel növekedett az elmúlt időszakban azoknak a száma, akik különböző dolog miatt az ombudsmanhoz fordulnak, ez azt jelenti, hogy valami nagy probléma van az országban. Ezért az számomra természetes, hogy ilyenkor szót kell emelnem.

Nagyon sajnálom, hogy Farkas Flórián a Fidesz padsoraiból hiányzik és Farkas Félix, a szószóló is, mert azt gondolom, hogy nekik nagyon fontos lenne, hogy itt legyenek, és a legnagyobb kisebbséget képviseljék itt ma, a parlamenten belül, mert ez lenne a dolguk nekik is. De hát lelkük rajta, hogy miért nincsenek itt.

Gyüre Csaba képviselőtársamnak csak egyetlenegy dolgot mondanék. Abban az esetben, amikor a Gandhi Gimnáziumról van szó, nem mondjuk, hogy szegregáció van. Mert a szülők és a gyerekek is azt mondják, hogy nagyon szívesen odajáratják a gyerekeiket, és innentől kezdve azt nem tartja senki szegregált oktatási formának. Viszont abban az esetben, nemcsak romaügyben, de a szegénység kérdése felvetődik, és az egyik szülő el tudja vinni 20-30 kilométerre a gyerekét egy jobb oktatási intézménybe, a szegényebbek pedig, ezek között a romák is ott vannak, ott maradnak, azok, ha tetszik, ha nem, szegregált oktatási rendszerekké növik ki magukat. Nem lesz olyan oktatás, ami további lehetőségeket biztosítana a továbbtanulásra.

Ebből adódóan ezekre gondoltam, amikor indirekt és direkt módon létrejövő szegregált oktatásról beszéltem. Én hiszem azt, hogy a kormányzatnak ebben kell egy olyan koncepciót kialakítani, ami megnyugtatná akár az ombudsmani hivatal intézményét, és megnyugtatja a közvéleményt és a lakosságot is, hogy nincs kódolva az, hogy aki szegénynek születik, az szegény is marad örökké. Ebből adódóan van dolga a kormányzatnak, hogy ezt próbálja meg megoldani úgy, hogy az oktatást olyan szintre emelje, hogy mindenki számára hozzáférhető legyen. A szegények számára, ezen belül a romák számára is. Mindenki számára integrált oktatást biztosítson a kormányzat, mert ez a dolga és ez a felelőssége, hogy tud-e egy ilyen rendszert kialakítani. Azt gondolom, akkor leszünk igazán ebben az országban kellőképpen artikulálva, már a roma kisebbség, ha az oktatási színvonalat minél magasabbra tudja emelni, és nem szegregációban, hanem pont ellenkezőleg, az integrációt próbálja meg erősíteni. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai