Készült: 2024.09.19.14:58:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

309. ülésnap (2013.10.08.),  19-22. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:50


Felszólalások:   15-18   19-22   23-24      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönjük szépen, államtitkár úr. Az utolsó napirend előtti hozzászólásra megadom a szót Staudt Gábor képviselő úrnak, a Jobbik frakciójából, hosszú a cím, de természetesen felolvasom: "Mikor lesz végre mersze a kormánynak szembeszállni a külföldi politikai manipulációval, és mikor kívánják végre átláthatóvá tenni az úgynevezett ügynökszervezeteket?" címmel. Öné a szó, képviselő úr.

DR. STAUDT GÁBOR (Jobbik): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy egy nagyon fontos és sajnos nagyon aktuális témát a Ház elé hozzunk, és itt a napirend előtti felszólalások keretében is felhívjuk a téma fontosságára a figyelmet.

A hidegháború után, jól tudjuk, megszűnt a Kelet és Nyugatnak az a katonai egymás ellen fordulása, az a katonai rivalizálása, ami akár egy háború lehetőségét is magában hordozta, és ezek után megjelentek azok az új eszközök, azok a puha eszközök, amelyeken keresztül a Nyugat és különösen az Egyesült Államok megpróbáltak a posztszocialista térségre valamiféle nyomást gyakorolni. Láthattunk itt színes forradalmakat Ukrajnában, Grúziában vagy Kirgíziában, és láthattuk azokat az alapítványi hálózatokat, kibogozhatatlan alapítványi hálózatokat, amelyeken keresztül megpróbálták a politikai ellenzéket, sokszor a későbbi politikai pártok vezetőit úgymond kiképezni és pénzügyi-anyagi támogatással ellátni.

Sajnos, ez Magyarország esetében is tetten érhető, elég, ha arra emlékeztetek - és ez nemcsak a kilencvenes évek problematikája, hanem sajnos jelen pillanatban is -, ismeretes, hogy Charles Gati amerikai politológus professzor például egy magyarországi hetilapnak 2012 januárjában akként nyilatkozott, hogy "demokratikus és nem demokratikus eszközök bevetése is megengedett a magyar kormány megdöntésére, amennyiben az szembehelyezkedik a nyugati elvárásokkal".

Emlékeztetnék arra is, hogy széles körben ismert Gati professzor szoros kötődése a Clinton családhoz, illetve a Center for American Progress alapítványhoz. És, mit ad Isten - mint ahogy az is széles körben megemlítésre került már -, ez az alapítvány, a Center for American Progress Bajnai Gordon Haza és Haladás nevű alapítványának is támogatója, illetőleg segítője, partnere volt. Ezzel kapcsolatban felmerülhet akár egy nemzetbiztonsági kockázat kérdése is Bajnai Gordon szerepvállalása kapcsán, meg kellene vizsgálni, hogy az ő fellépése kapcsán mily mértékben érhető tetten az Amerikai Egyesült Államoknak adott esetben a nyomásgyakorlása és a befolyáskiterjesztése.

De említhetném azt is, hogy az Európai Bizottság alelnöke, Viviane Reding asszony állítólag úgy nyilatkozott júniusban, hogy a 2014-es parlamenti választások legitimitásának gyengítésén dolgozik, és e célból egyeztet nem kormányzati civil szervezetekkel, konkrétan Bajnai Gordonnal, ami azt vetíti előre, hogy Bajnai Gordon nemcsak Amerikának, hanem akár a brüsszeli érdekeknek a kiszolgálója is lehet.

Ezekre a problémákra valamiféle megoldást kell találni, legalább arra, hogy átláthatók legyenek a különböző támogatási rendszerek. Közismert, hogy Oroszországban 220 ezer civil szervezet működik, Putyin orosz elnök bevezette azt a rendszert, hogy akik külföldről kapnak támogatást, azoknak kelljen feltüntetni ezt a nevükben; ők arra tettek javaslatot, hogy egyfajta ügynökszervezetként kelljen megneveznie magát, aki külföldi támogatást kap. De akár lehetne említeni azt, hogy az izraeli knesszet is elfogadott 2011-ben egy hasonló szabályozást: amely szervezetek külföldről kapnak támogatást - ott másfél millió forint összeg volt meghatározva -, azoknak ezt jelenteniük kell.

Úgy gondoljuk, hogy magyar viszonylatban is illene tiszta vizet önteni a pohárba, ezért a Jobbik javaslatot tesz arra, hogy a jövőben azok a civil szervezetek, amelyek egymillió forint feletti támogatást kapnak külföldről, külföldi magánszemélyektől vagy külföldi alapítványoktól, azok kötelesek legyenek ezt nyilvántartásba vetetni és nyilvánosságra hozni, mindenki számára tudtul adni, és ameddig ez az állapot fennáll, tehát amelyik évben egymillió forint fölött kaptak, akkor ezt az elnevezésükben is feltüntetni. Itt akár lehet ügynökszervezetként ezt a feltüntetést megjelölni, de bármilyen elnevezésre nyitottak vagyunk.

A lényeg az, hogy kezdjük el a vitát, kezdje meg az Országgyűlés az erről való közös gondolkodást. Úgy gondoljuk, hogy a részletek tekintetében rugalmasak tudunk lenni, de azt a határozati javaslatot, amit a Jobbik beterjesztett, kérem, hogy az Országgyűlés majd vegye napirendre, és kérem a kormányzatot, hogy a Jobbik határozati javaslatának a támogatásával, illetve saját javaslatokkal öntsünk tiszta vizet a pohárba, és teremtsük meg azt, hogy átláthatatlan alapítványi struktúrákkal és külföldi nyomásgyakorlással ne lehessen Magyarországot semmilyen irányban a szuverenitásában korlátozni.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiból.)

ELNÖK: A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr jelzi, hogy válaszolni kíván. Öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Az Állami Számvevőszéknek a pártok gazdálkodásáról szóló 2010. évi beszámolója szerint a Jobbik 3 millió 860 ezer forint olyan támogatást kapott, amely külföldről érkezett; és ezen túlmenően is talált az ÁSZ még a beszámolóban nem szereplő külföldi támogatásokat. Így tehát az ön által előbb említettek szerint (Dr. Staudt Gábor: Civil.) a Jobbik ügynökszervezetnek mondható Magyarországon. Nyilván amögé tudnak bújni, hogy nem civil szervezet, hanem párt. De ettől függetlenül, tisztelt képviselő úr, vigyázzunk a szavakkal, mert könnyen lehet hogy visszafelé sülnek el. Sőt, ha ön ezt az egymilliós, másfél milliós határt mondja, akkor kétszeresen vagy háromszorosan mondható ügynökszervezetnek a Jobbik.

(9.50)

Tudja, sose vitte előre Magyarország történelmét az, ha cirill betűs jogszabályokat fordítottunk le szó szerint és ültettünk át a magyar jogba. Úgy gondolom, hogy itt sem lenne az üdvös és célravezető, ha orosz jogszabályokat próbálnánk Magyarországon átültetni. Az antikommunista Jobbiktól egy kicsit furcsa is nekem, hogy a cirill betűket ennyire megszerették, hogy egy az egyben átvennék. (Dr. Gyüre Csaba közbeszól.)

Másrészről pedig rendkívül kijátszható. Nem kell túl rafkós ügyvédnek lenni ahhoz, hogy az ember kitalálja: van egy szervezet, egy egyesület, amelyik a külföldi pénzt fogadja, majd átadja egy másik szervezetnek, így a célszervezet már magyar szervezettől kapta ezt a támogatást. Tehát nemcsak hogy az eredete kicsit kétes a javaslatnak (Dr. Staudt Gábor közbeszól.), hanem nagyon könnyen kijátszható is, ha egy honi, ilyesfajta szervezetet vesznek igénybe a pénzek továbbosztására.

Nem jó, ha vannak a parlamentben olyan politikusok, akik Brüsszelt kívánják másolni egy az egyben, de legalább ilyen veszélyes, ha valakik Oroszországban vagy Iránban keresnek támogatást, támogatót, legyen az anyagi vagy ideológiai támogatás. Számunkra, Fidesz-KDNP-politikusok számára ahogy a Brüsszel-majmolás vagy a Washington-majmolás, -kiszolgálás elfogadhatatlan, az Oroszország vagy Irán felé kacsintás ugyanígy.

Ettől függetlenül maga az alapkérdés, amit a képviselő úr felvetett, jogos kérdés, hiszen Magyarországon nem engedhető meg, hogy jelentős politikai befolyással bírjanak külföldi erők. Maga a büntető törvénykönyvünk is védi, hogy külföldi érdeket ne lehessen szolgálni a közhatalmi döntések meghozatala során, és a józan emberi ész is azt mondja, hogy nem lehet senki külföldi hatalom szolgálója. Éppen ezért fogadtuk el az új kampányfinanszírozási törvényt, amely tiszta helyzetet teremt, sokkal tisztábbat, mint amit a Jobbik beterjesztett javaslata sugall. Nevezetesen: mi megtiltottuk azt, hogy bármilyen külföldi magánszemélytől, külföldi cégtől, külföldi egyesülettől, bármilyen jogi személyiségtől valaki itt pártként Magyarországon támogatást fogadjon el.

Tehát nincs arra mód és lehetőség, hogy bármifajta külföldi támogatást a pártok elfogadjanak. Nemcsak az, hogy fel kell tüntessék, nemcsak az, hogy nyilvántartásba kell hogy vetessék - amit a Jobbik javasolt ezen a téren -, hanem a pártok tekintetében, ami természetesen egy szűkebb rész a teljes jogi személyeken belül, teljes mértékű tiltás szerepel most már a következő választástól hatályos törvényekben, és semmifajta ilyen támogatás nem fogadható el. Sőt, mint önök is tudják, csak belföldi magánszemélytől fogadható el támogatás, azt is bizonyos mérték felett fel kell tüntetni külön a beszámolóban, tehát így a belföldi céges támogatásoktól is elesnek a pártok, arra kell hogy szorítkozzanak - nagyon helyesen -, hogy az aktivistáiktól és a hétköznapi támogatóknak, tehát a kis összegű támogatóknak a sok-sok számából szerezzék meg azokat a támogatásokat, amiből kampányolni kívánnak. Emellett pedig nyilván egy sokkal erősebb elszámolást is - a Magyar Közlönyben való közzététellel - tettünk kötelezővé a képviselőjelöltek számára a megemelt 5 milliós keret tekintetében, valamint bevezettük a kampányra azt a különleges államkincstári kártyát, amiről költéseket kell hogy eszközöljenek 3 millió forint erejéig, tehát csak a kincstári kártyáról tudnak fizetni, készpénzzel nem is.

Ettől függetlenül fontos kérdés, hogy valóban egyes politikai erők, főleg a Bajnai Gordon környékén levő Haza és Haladás egyesületi formában tevékenykedett, és az ő politikáját támogató szervezetek és ő maga is jelentős külföldi támogatást kapott, a támogatásának jelentős része külföldről származott. Nyilvánvaló, ki-ki tudja maga is a hétköznapi életben, ahonnan kapja a bérét, a fizetését, azt fogja szolgálni. Ha külföldről származik a támogatás, külföldi érdeket fog szolgálni, ha sok ember kis támogatásából működik egy párt, akkor nyilván a sok ember érdekét fogja szolgálni.

Amikor itt ilyesfajta európai kritikákat kapunk, akkor az európai értékek és az európai igények nem mindig esnek egybe, éppen ezért úgy gondolom, hogy a sajtónak, a nyilvánosságnak és a politikusoknak is feladatuk, hogy leleplezzék (Az elnök csenget.) ezeknek a szervezeteknek a gazdálkodását, és nyilvánosságra hozzuk, hogy milyen arányban működnek külföldi pénzből, mert ugyanolyan arányban fognak külföldi érdekeket is szolgálni.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   15-18   19-22   23-24      Ülésnap adatai