Felszólalás adatai
240. ülésnap (2009.11.09.), 56-58. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Hónig Péter |
Beosztás | közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 4:12 |
Felszólalások: Előző 56 - 58 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Először szeretném elmondani azt a mondatot, amit már legalább tizenötször itt elmondtam, de nem vagyok fáradt újra elismételni: ahol megszűnik a személyszállítás a vasúton, ott még a vasútvonal nem szűnik meg, tehát a vidékfejlesztésnek, iparfejlesztésnek semmi akadálya nincs abban az esetben, ha a vasútra van szüksége.
(Az elnöki széket Pelczné dr. Gáll Ildikó, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)
Magyarországon átlagosan - és nem a tavaszi szünetben, hanem normál munkanapon - 340 ezer utas van a vasúton, ennek fele, 170 ezer elővárosban van. Tehát az előbb említett Karcag-Tiszafüred környéki 100 ezer utas és az ön által említett 30 ezer utas kiteszi a magyar vasúti forgalom döntő hányadát, már csak 40 ezer ember marad az ország többi részén.
A közösségi közlekedés átalakítási folyamatának tervezett intézkedései között szerintem nincs szó falurombolásról, sem az emberek jogainak korlátozásáról, sem a mindennapi életvitelük ellehetetlenítéséről, hiszen alapelvünk az, hogy ellátatlan területek nem maradhatnak. A közlekedési alapszolgáltatáshoz való hozzájutás lehetőségét minden esetben biztosítjuk. E tekintetben azt tartjuk meghatározónak, hogy mely közlekedési mód tudja hatékonyabban szolgálni a közösségi célokat.
Több szakmai tanulmányban cáfolták azt, hogy a mai infrastrukturális és mobilitási adottságok mellett egy település fejlettsége, fejlődése, az ott lakók életszínvonala alapvetően a vasúti csatlakozás meglététől függne. A hazai települések döntő többségében, kétharmadában a helyközi személyszállítási szolgáltatást eddig is kizárólag az autóbuszos forgalom biztosította. A vizsgálat keretében pedig azokon a vonalakon, illetve vonalszakaszokon elemeztük a szolgáltatóváltás lehetőségét, ahol a vasúti utasforgalom alacsony, és a közúti helyettesíthetőség megfelelően biztosított.
Az ön által említett 98. számú Szerencs-Hidasnémeti vonal szolgáltatóváltással... (Hangosítási hiba miatt pillanatnyi szünet.)
ELNÖK: Parancsoljon, miniszter úr!
HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tehát ezen a szakaszon a napi átlagos utasszám vonatonként 15 fő, nem tavaszi szünetben, hanem normál iskolaidőben. A jelenlegi utasmennyiség buszokkal történő elszállítása biztosítani tudja a menetrend szerinti személyszállítást az érintett településeken.
A vasútvonalon valóban volt pályafelújítás, nem 7 éve, hanem 9 évvel ezelőtt, de ez a pálya jelenlegi állapotán sajnos már nem érzékelhető. A gyakori 40 kilométer/órás lassújelek miatt a vonatok átlagsebessége épphogy megközelíti az 50 kilométer/órát. Mivel az árufuvarozás nem szűnik meg, így az indokolt karbantartásokat ezután is el kell végezni.
Ugyanakkor szeretném megnyugtatni képviselő urat, hogy a vasúti közlekedés szüneteltetésével sem maradnak ellátatlanul a szerencsiek, a gönciek, az Abaújszántón élők és a hidasnémetiek. A vonatokat autóbuszjáratokkal kívánjuk pótolni.
Az utasforgalmi adatok alapján és a valós utazási igények figyelembevételével a jelenleg is meglévő járatokon túlmenően 2009. december 13-ától új autóbuszjáratok beállítására kerül sor.
A szolgáltatóváltást követően Abaújszántónak Szerencs felől megmaradna a vasúti összeköttetése, Hidasnémeti felől pedig az autóbuszos pótlással lenne megoldott a közlekedés. Így az Abaújszántói Mezőgazdasági Szakképző Iskolába járó diákok számára továbbra is biztosított maradna az eljutás lehetősége. Az abaújkéri önkormányzat adatszolgáltatása szerint a Wesley János Általános, Szakközépiskola és Kollégiumba 480 tanuló jár. A diákoknak jelenleg is 79 százaléka az autóbuszokat használja bejárására. A vasutat eddig igénybe vevő 60 diák utaztatását többlet-autóbuszjáratok révén tudjuk biztosítani.
Végül tájékoztatom képviselő urat, hogy az autóbuszjáratok forgalmát folyamatosan figyelemmel kísérjük annak érdekében, hogy a szükséges módosítások végrehajtásával a későbbiekben az utazók igényeinek még jobban meg tudjunk felelni. (Taps az MSZP soraiban.)
Felszólalások: Előző 56 - 58 Következő Ülésnap adatai