Készült: 2024.09.19.09:25:13 Dinamikus lap

A felszólalás szövege:

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
25 28 2010.07.13. 4:29  21-152

DR. TILKI ATTILA, a külügyi és határon túli magyarok bizottságának előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Ház! A külügyi bizottság a tegnapi ülésén, hétfőn, július 12-én megtárgyalta az előttünk fekvő országgyűlési határozati javaslatot, és 14 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett a parlament számára elfogadásra javasolja.

A bizottsági ülésen szóba kerültek történelmi előzmények, természetesen a gyászos emlékű 2004. december 5-ei népszavazásra világítottunk rá. Ami nagy tanulság volt számunkra, hogy a nemzeti kérdéseket a szocialista ellenpropaganda hatására érdekesen kezeli a lakosság, mindenféleképp tennünk kell valamit, hogy ez a tendencia, ez az irány megváltozzon.

Polgármesterként is nagyon pozitívnak ítéljük meg ezt a határozati javaslatot, hiszen egy meglévő gyakorlatot ültet át a jogrendszerbe, hiszen a magyar önkormányzatok nagy többségének van határon túli testvértelepülése. Én a szatmári térségben Fehérgyarmat polgármestere vagyok, számunkra a határon túli terület a földrajzi közelségből fakadóan sokféleképpen, de mást jelent, mint az ország közepén élők számára, hiszen mi 25 kilométerre vagyunk Beregszásztól, 25 kilométerre vagyunk Szatmárnémetitől, számunkra természetes, hogy határon túli területen legyenek testvérvárosok. És hogyha vannak testvérvárosok, akkor természetesen az oktatási intézményekből a diákok gyakran fordulnak meg ott osztálykirándulásokon.

Mindenféleképpen pozitívum a javaslatban, hogy a meglévő középiskolai testvérkapcsolatokat igyekszik bővíteni azzal, hogy nem korlátozza csak középfokú oktatási intézményekre, hanem lehetőséget ad oktatási intézmények, tehát általános iskolások számára is az ilyen testvériskolai kapcsolatok és osztálykirándulások lebonyolítására.

Szóba jött a korábban elhangzottakban az, hogy esetleg a szocialisták kifogásolják, hogy mennyi pénzbe kerül, hogyan lehet majd ezt ellenőrizni. Én úgy gondolom, hogy az önkormányzatokat a demokratikusan megválasztott jogintézmények megfelelően tudják ellenőrizni, hogy a felhasznált normatív támogatást megfelelően tudják fölhasználni. Tehát nagyon jó az a javaslat, hogy 2013-ig pályázati formában kezeli a határozati javaslat a határon túli utazások támogatását, majd 2013-tól pedig normatív módon, ami azt fogja jelenteni, hogy olyan települések iskolásai is eljuthatnak majd határon túli területekre, ahol ezt egyébként a korábbi anyagi lehetőségek nem engedték meg.

A bizottsági ülésen a Szocialista Párt jelezte, hogy módosító indítványt fog benyújtani, Kovács László alelnök úr jelezte. Én magam megdöbbenéssel olvastam azt a módosító indítványt, amit Lamperth Mónika képviselőtársam adott be, ahol arról beszél, hogy meg kell látogatni Rippl-Rónai Józsefet és Noszlopy Gáspárt is, természetesen a választókörzetére utal. A fehérgyarmati térségben található Szatmárcseke. Szatmárcseke, azt hiszem, mindannyiunk számára ismert, hiszen Kölcsey Ferenc ott írta meg a Himnuszunkat. Eszembe nem jutna, hogy így elbagatellizáljuk ezt a törvényjavaslatot, hogy e szerencsére kultúrkincsekben gazdag ország különböző területeit tennénk be egy országgyűlési határozati javaslatba. S engedje meg, tisztelt képviselőtársam, Lamperth Mónikára gondolok, ha már Kölcseyről beszéltem és Szatmárcsekéről, akkor azért hadd ajánljak a figyelmébe Kölcsey Ferenc Parainesiséből egy sort. Azt írta: "Kinek szívében a haza nem él, az száműzöttnek tekintheti magát mindenhol; s lelkében üresség van, mit semmi tárgy, semmi érzet be nem tölt."

Én arra kérném a szocialista képviselőtársakat, hogy vegyék komolyan ezt a határozati javaslatot, ez egy hiánypótló határozati javaslat, amely azt hiszem, hogy minden magyar és minden magyar iskolás gyermek számára elengedhetetlenül fontos. Kérem, hogy a vita lezárása után önök is támogassák majd ezt a határozati javaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
47 262 2010.11.16. 1:30  119-335

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Úgy gondolom, Veres János szájából hallani az előbb elmondott dolgokat, az tényleg pikáns és érdekes, hiszen én visszaemlékszem arra az időre, amikor pontosan az ön pártja vezetője, a volt miniszterelnök mondta, hogy trükkök százait kellett bevetni, vagy az Európai Unió talán pontosan önöket feddte meg azért, mert bizonyos tényeket elfedtek, és nem a valóságnak megfelelően mutattak be. Ezek után ön azt mondja, hogy pontosan az önök idejében lehetett tudni, hogyan áll az ország.

Gelencsér képviselő úr azt kérdezte, mennyit vettek el az önkormányzatoktól. Önnek ezt pontosan tudnia kell, hiszen a megyében ön a Szocialista Párt elnöke. Nagyon jól tudja, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg megye települései közül szinte mindegyik rászorul az önhikire, és szinte mindegyik rászorul a 6/3-as támogatásra. Ön pontosan tudja azt, hiszen az előbb az ÁSZ-jelentéssel példálózott, hogy a tavalyi ÁSZ-jelentés mit ír le: azt, hogy általában egyszer célszerű 6/3-ast adni az önkormányzatoknak. A megyében egy kivétel volt, és országos szinten is egy kivétel volt, ez pedig Győrtelek önkormányzata, annak a Győrteleknek az önkormányzata, ami négyszer kapott, és éppenséggel a megyei Szocialista Párt alelnöke egyébként ott a polgármester.

Megszenvedtük a nyolc évet, mi erről beszéltünk, és arról beszélünk, hogy a következő költségvetés kedvezőbb lesz a számunkra. (Közbeszólás a kormánypártok soraiból: Úgy van!)

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
60 280 2010.12.14. 3:50  21-346

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A Külügyminisztériumot érintő fejezetről szeretnék beszélni, de nem hagyhatom figyelmen kívül a Schiffer András által elmondottakat. Számomra különösen pikáns, ha ő aggódik a demokráciáért. Én egy kistelepülés polgármestere vagyok, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, és higgye el, Schiffer képviselő úr, hogy az ott élő emberek nem aggódnak a demokráciáért. Ez a hozzászólalása beleilleszkedett abba a sorban, amikor nagyon komolyan mondott komolytalan dolgokat.

És akkor visszatérve a külügyi részre. A törvényjavaslat általános vitájában már volt szó a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetésének XVIII., a Külügyminisztériumot érintő fejezetéről. Akkor elhangzott, hogy a Külügyminisztérium sok év alultervezett költségvetése után végre megkapja a működéséhez elengedhetetlenül szükséges forrásokat. A 2011-es költségvetésben több pénz jut majd a külképviseletek működtetésére, valamint biztosítva lesz az egyszerűsített, kedvezményes magyar állampolgárság megadásával kapcsolatos többletfeladatok fedezete is. 1,3 milliárd forinttal több forrás jut a határon túli magyarok támogatására, és természetesen a soros magyar EU-elnökség költségeit is, a szocialista elődtől eltérően, teljeskörűen fedezni kívánja a kormány.

Azzal a szocialista kormányok által közkedvelt gyakorlattal, hogy a költségvetés devizakiadásait minden gazdasági racionalitást nélkülözően alacsony euróárfolyamon tervezi a minisztérium, szakít az új kormány. A 2011-es év költségvetésében a Nemzetgazdasági Minisztérium által meghatározott 280 forint/euró árfolyamon történt a tervezés.

Tisztelt Képviselőtársaim! A korábbiakban felsorolt intézkedések, valamint az a tény, hogy a nemzetközi tagdíjak külön soron szerepelnek a költségvetésben, azt a célt szolgálják, hogy a Külügyminisztérium működése kiszámíthatóvá válik. Az előző szocialista kormányok a hatályos nemzetközi szerződésekből eredő fizetési kötelezettségeinket figyelmen kívül hagyva, jelentős adósságot halmoztak fel nemzetközi tagdíjak tekintetében. A 2011-es törvényjavaslatban 4,1 milliárd forint lett elkülönítve erre a célra, azonban az előző szocialista kormányok felelőtlensége miatt ez az összeg sem elegendő a fennálló kötelezettségeink teljes körű teljesítésére, felhalmozott tartozásaink maradéktalan kiegyenlítésére. Balla Mihály képviselőtársamnak a külügyi és határon túli magyarok bizottságának támogatását élvező módosító javaslata a nemzetközi tagdíjak előirányzatát 7,1 milliárd forintra növeli.

Az Országgyűlés kormánypárti frakciója a nemzeti együttműködés rendszerének jegyében ellenzéki módosító indítványokat is elfogadott a határon túli magyarság felsőoktatási intézményeinek, ifjúsági szervezeteinek, valamint oktatási programjainak támogatására vonatkozóan. A 2011. évi költségvetés, valamint a korábban említett módosító javaslatok hozzájárulnak a magyar nemzet érdekeit szem előtt tartó, ugyanakkor kiszámítható új külpolitika megalapozásához. Ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy igen szavazatukkal támogassák a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
60 286 2010.12.14. 0:39  21-346

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Képviselő úr, higgye el, hogy a vidéken, kisvárosban és faluban élő ember demokráciafelfogását nem fogja az megingatni, hogy az NCA-tól a kormány pénzt kíván elvonni. Mi annak is örülni tudunk, hogy újból utazhatunk olyan vasútvonalon, amit a szociálliberális kormány bezárt.

A másik kérdésére válaszolva: pontosan az ön által is szeretett média cikkezett talán a választások környékén arról, hogy a kampányelszámolás az LMP-nél nem történt meg sikeresen. Én ezt válaszolom a felvetésére.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
79 116 2011.03.25. 4:16  1-139

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! "Minden nemzedéknek szüksége lenne egy kis forradalomra a szabadság áldásainak megőrzése érdekében." Thomas Jefferson mondta ezt a mondatot, és mennyire igaz ez most, amikor alaptörvényt alkotunk, amikor az alaptörvény általános vitájában veszünk részt. Hiszen ez a közös alapvetés jelenti az egész közösséget összefogó, összetartó értékközösséget, amely mentén meghatározzuk magunkat és meghatározzuk a másokhoz való viszonyunkat. Az alaptörvény tehát egyszerre lát el belső és külső feladatokat, nemzetközi kapcsolatainkban is meghatározó rendelkezéseket tartalmaz a javaslat. Így van ez a Nemzeti hitvallás esetében, amely rögzíti Magyarország elkötelezettségét az egyszerre sokszínű és egységes Európához.

Megjelenik a nemzetközi dimenzió az Alapvetés E. és P. cikkelyében is, amelyek az Európai Unióban és a nemzetközi viszonyokban is meghatározzák hazánk viszonyait, alapvető kapcsolatrendszereit, értékeit. A javaslat Szabadság és felelősség címet viselő része azzal, hogy az Európai Unió alapjogi chartájára támaszkodik, egészében közvetíti azt a tényt, hogy Magyarország része annak a nemzetközi európai értékközösségnek, amely elsődlegesnek tekinti az emberi életet és méltóságot. Az állam működését leíró részt is átszövik azon rendelkezések, amelyek a nemzetközi és európai kapcsolatainkhoz szükséges intézményi struktúrát hozzák létre, és gondoskodnak annak működéséről.

Az állam intézményei közül elsőként az Országgyűlésre, a legfőbb népképviseleti szervre vonatkozó szabályokat fekteti le a javaslat. A külkapcsolatok szempontjából kiemelkedő jelentősége van annak, hogy a tervezet értelmében továbbra is meghatározó szerepe van a hatáskörébe tartozó tárgyú, tehát a legfontosabb nemzetközi szerződések kötelező hatályának elismerésében az Országgyűlésnek. Bár sokan csak szimbolikusnak tekintik a köztársasági elnök szerepét az állam működésében, de a külpolitikában, külkapcsolatokban továbbra is képviseli Magyarországot mint az ország legfőbb közjogi méltósága, hiszen személye nemcsak a nemzet egységét fejezi ki, de külső viszonyainkban ő maga jelenti az országot partnereink felé.

A külkapcsolatok igen sajátos területe az Európai Unió, amely egyszerre tartozik a kül-, de legalább ennyire a belpolitikánkhoz. Európában, az Unióban otthon vagyunk, saját magunk határozunk saját és egyben közös sorsunkról. Annak érdekében, hogy az Európai Unió működési struktúráiból fakadó sajátosságok mellett is megmaradjon a törvényhozó és végrehajtó hatalom közötti nemzeti szintű egyensúly uniós szinten is, a javaslat rendelkezik a kormány és az Országgyűlés együttműködéséről európai uniós ügyekben. Ugyanis az Európai Unió kormányzati részvétellel működő intézményeiben a tagállami kormányok képviselői számos olyan kérdésben foglalnak állást, amely tagállami szinten törvényhozási hatáskörbe tartozik. Ezen ellentmondás feloldására, feloldása érdekében kerül sor arra, hogy az Országgyűlés az Európai Unió kormányzati részvétellel működő intézményeinek döntéshozatali eljárásában napirenden szereplő tervezetekkel kapcsolatos kormányálláspontról tájékoztatást kérhet, illetve a kormány által figyelembe veendő állásfoglalást fogadhat el. Természetesen a részletes szabályokat továbbra is törvényi és nem alkotmányi, alaptörvényi szinten kell rendezni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! 1823. január 21-én Szatmárcsekén írta meg Kölcsey Ferenc a Himnuszt. Szatmárcseke a fehérgyarmati térségben található, és ebben a térségben volt a szatmári térség országgyűlési követe 1832 és '35 között Kölcsey Ferenc. Mi, szatmáriak rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy az új alaptörvény a Himnusz első sorával kezdődik: "Isten, áldd meg a magyart!"

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
85 203 2011.04.26. 0:16  200-204

DR. TILKI ATTILA, a külügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A külügyi bizottság a mai nap megtárgyalta az előttünk fekvő törvényjavaslatot, és vita nélkül, egyhangúlag támogatásra javasolja. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
109 227 2011.09.12. 0:15  224-228

DR. TILKI ATTILA, a külügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A külügyi bizottság a mai napon megtárgyalta az előttünk fekvő törvényjavaslatot, és egyhangúlag, tartózkodás nélkül elfogadásra, általános vitára alkalmasnak találta. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
151 298 2011.12.09. 9:51  179-337

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Nagy érdeklődéssel hallgattam a vitát, különösen a szocialista képviselőtársaim mondatai váltottak ki érdekes hatásokat bennem. Azt hiszem, abban mindannyian megegyezhetünk, hogy az utóbbi időben a területfejlesztés a párhuzamosságtól volt zsúfolt, illetve alacsony hatásfokkal működött.

(17.40)

Többen vagyunk itt az ülésteremben is olyanok, és a Fidesz-frakcióban is többen vagyunk olyanok, akiket persze a Jobbik szeret álláshalmozóknak nevezni, de valójában mint politikai szereplők, részesei vagyunk a területfejlesztés rendszerének, ezért saját személyes élményünkből van rálátásunk. Én nemcsak képviselő vagyok, hanem polgármester is, sőt kistérségi elnök is. Az első párhuzamossági szint már a kistérségi szintnél jelentkezik, hiszen az 1996-os területfejlesztésről szóló törvény alapján működnek meg működtek a kistérségekben a területfejlesztési tanácsok, majd a 2004-es törvény alapján az önök által, Lamperth Mónika által kikényszerített kötelező önkormányzati társulásokról hozott törvény, a 2004-es többcélú kistérségi társulásokról szóló törvény alapján működtek a településeken, a kistérségekben a fejlesztési tanácsok.

Ezek a fejlesztési tanácsok és a többcélú kistérségi tanácsok az üléseiket egyszerre tartották, hiszen ugyanazok voltak a résztvevők, maximum a fejlesztési tanácsnál még volt a térségekre jellemző számban egy-két civil szervezet, amelyik elmondhatta a véleményét, de míg működött közighivatal, még a közighivatalnak volt törvényességi ellenőrzési joga, akkor nem győzött többoldalas irományt kiküldeni, hogy hogyan kell választani az egyik fórum résztvevőit, meg a másik fórum résztvevőit, és meggyőződésem, hogy minden megyében másféle instrukciót adtak a többcélú kistérségi társulások elnökeinek. De ugyanilyen párhuzamosság működött a megyék szintjén a nemzeti és az EU-s források kezelésénél és a régiónál is, ezért mi, képviselők visszaemlékszünk arra a Lamperth Mónika-mondatra, hogy "tudjuk, hogy mit kell tenni". Ezt a rendszert, a régiós rendszert, a megyék kiüresítését pontos politikai érdek- és törésvonalak mentén hozták önök létre.

Pál képviselőtársamnak szeretném mondani, hogy higgye el, a megyei identitás nem kórházaktól függ, a megyei identitás érzelmi kérdés. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében vagyok országgyűlési képviselő, a szatmári térség országgyűlési képviselője. Mi a történelmi Szatmárt tekintjük a saját megyénknek, most is, annak ellenére, hogy Trianon után meghúzták a határokat, mert azokat az ott élő embereket tartjuk olyanoknak, mint amilyenek mi vagyunk. A Nagykárolyban, a Szatmárnémetiben és a térségben élő emberek megyei identitása nem kórháztól és különböző intézményektől függ; viszont a regionális identitás nem jellemző az országban szerintem sehol sem. Én Fehérgyarmat polgármestere vagyok, 80 kilométerre Nyíregyházától és 100 kilométerre Debrecentől. A térségemben lakó választópolgárok általában az ügyeket intézni Debrecenbe járnak, nem Nyíregyházára, nem a megyeszékhelyre, hanem a régiós székhelyre, mégsem érzik magukat észak-alföldi régióbelinek, mégsem alakult ki Hajdú megyei identitásuk, hiszen mi más megyéről beszélünk. Ez is világosan látszik ebből a törvényjavaslatból is.

Seszták Oszkár, aki egyébként a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei közgyűlés elnöke, nem más törvényt olvas, mint ön, tisztelt Pál képviselőtársam, akárhányszor fogja elmondani, hogy más törvényjavaslatot olvas, ugyanazt olvassák mind a ketten. Igenis, ki kell mondani, önök a régiót erősítették, elmondták, ez mennyire fontos az Uniónál, ezt ismerjük, hogy csak egy út van, a szocialisták mindig szerették ezt mondani, nincs más alternatíva, nincs más lehetőség. Az Unió sosem mondta ki, hogy az a régió a megfelelő területi egység, amit önök régiónak neveztek.

Úgy gondolom, inkább arról kellene beszélniük, tisztelt szocialista képviselők, hogy hogyan működött a területfejlesztés az előző 8 évben vagy az előző 4 évben. A képviselő úr, aki volt miniszter, Varga képviselő úr az ÁSZ-jelentésekből idézett, hogy mennyi EU-s forrást hívtunk le. Én felhívom a figyelmét egy másik ÁSZ-jelentésre, ami szintén ott van egyébként az ÁSZ honlapján, és a következőről szól: 2004 és 2008 között a felhasznált 2100 milliárd forint támogatás ellenére növekedett az EU-hoz viszonyított lemaradásunk, és növekedtek az országon belüli fejlettségbeli különbségek. Tehát nemhogy az olló szűkült volna, a leghátrányosabb helyzetű térségek még távolabb kerültek Budapesttől és a közép-magyarországi régiótól.

De hogy egy másik példát is mondjak, ami szintén az önök nevéhez fűződik, bár elment már a függetlenek képviselője, aki szintén miniszter volt, és az akkori kormánybiztos, Varju úr, aki most szintén a függetlenek csapatát erősíti, aki az lhh-program kormánymegbízottja volt annak idején, amit nagybecsű miniszterelnökük, Gyurcsány Ferenc nagy szavakkal az egész ország előtt ismertetett, 97 milliárd forintot szántak a leghátrányosabb helyzetű kistérségekre. Persze érdekes módon a 47 kistérséget csökkentették 33-ra, és érdekes módon az a nyíradonyi térség kiesett, amely Hajdú megyében található, de benne maradt a nyírbátori térség, hiszen akkor az ország pénzügyminisztere a nyírbátori térségben volt; mind a két térségnek hasonló a mutatója. Annak idején megfogalmaztam önöknek többször a bizottsági ülésen is és itt a parlamentben is, hogy számolatlanul sok pénzt kapott Nyírbátor az előző ciklusban, csak azért, mert az ország pénzügyminisztere abból a városból került ki. Akkor, ha a túrós csusza indult volna Nyírbátorban, az is kapott volna pályázati támogatást. Tehát igenis, keményen politikai törések mentén osztották szét a pénzt.

Az lhh-s programnál kíváncsi lennék egyébként Pál képviselő úr vagy Varga képviselő úr, de akár Józsa képviselő úr véleményére, hogy ez a 97 milliárd, amit elvileg megkaptak ezek a térségek, beváltotta-e a hozzáfűzött reményt. Elérték-e ezek a térségek azt, hogy közelebb kerülhetnek? Történt-e ott valami gazdaságélénkítés? Az égvilágon semmi nem történt! Tehát gyűjtöttünk projekteket, generáltunk projekteken, volt olyan, a koalíciós társuk, az SZDSZ által kiküldött szakértő, aki a leghátrányosabb helyzetű kistérségeket taxival járta végig, de valójában a térségek nem kerültek közelebb Budapesthez. Katasztrófa volt az előző 8 évben, úgy gondolom, a területfejlesztés rendszere. Igenis, megyei szintre kell áttenni. Nem kell, hogy túl sok szereplős legyen. Itt aggódott egy kicsit az LMP-s képviselő asszony az aprófalvas településekért. Én ilyen kistérségben vagyok kistérségi elnök, ahol 49 település van. Nagyon nehéz munkával lehet egyfajta kompromisszumot hozni a települési polgármesterek között, de azt hiszem, abban egyetértünk, itt az MSZP-s képviselők is biztosan egyetértenek velem, ha túl sok szereplős a történet, akkor valójában nem lesz megegyezés, hiszen mindenki az egyéni érdekeit kezdi majd érvényesíteni. Én így vagyok egyébként a civilekkel is. Tehát a területfejlesztés azért igenis, legyen a megválasztott képviselők, legyen a politikai szereplők dolga, és a civil szereplők maximum véleménynyilvánításban vegyenek részt.

Nekem a legtöbb bajom, a térségekben a legtöbb baj az igen agresszív, vagy lehet azt mondani, nagyon agresszív zöld civil szervezetek képviselőivel van. Ha még itt lett volna Szilágyi képviselő úr az LMP-ből, akkor ezt kifejezetten neki céloztam volna.

Változott a rendszer, volt egy választás 2010-ben. Én arra kérem MSZP-s képviselőtársaimat, hogy ne aggódjanak, higgyék el, a frakcióban, önök is pontosan tudják, a Jobbik is pontosan tudja, hány olyan képviselő van, aki a területfejlesztés valamilyen szegmensében, a legkisebbtől a legnagyobbig részt vesz, és hányan vagyunk olyanok, akik az eltelt 20 év távlatából tényleg igyekeznek egy olyan törvényt alkotni, ami megfelelő.

Egy példával szeretném zárni. Nagyon sokan vagyunk polgármesterek, akik, ha beadunk egy európai uniós pályázatot, akkor lehet, hogy ezerszer, de lehet, hogy kétezerszer kell aláírni, szignálni minden oldalt. Sokszor nem is értjük, igazából mennyi mindent kell nekünk aláírnunk. És ha egy nemzetközi pályázatban vesz részt a kistérségünk, akkor mindössze két darab aláírás kell. Tehát van más út, ezt főleg Varga képviselőtársamnak címzem, nemcsak az az út van a területfejlesztéshez, amit önök megalkottak. Higgye el, egy jobb, a leszakadó térségeket jobban figyelembe vevő jogszabály az, ami előttünk van.

Természetesen arra kérjük, bár tudjuk, úgysem fogják támogatni, de arra kérjük, támogassák majd önök is ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
151 306 2011.12.09. 2:16  179-337

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. A Szilágyi képviselőtársam által elmondottakra szeretnék reagálni. Értem azt, hogy ilyenkor el kell mondani a kötelező politikai paneleket - centralizáció, a Fidesz itt mindenkit ledózerol a pályáról -, de higgye el, ilyenkor célszerűbb lett volna önnek is és a Jobbiknak is akár a gyöngyöspatai polgármestert megkérdezni, vagy akár a másik polgármesterüket, a tiszavasvári polgármestert megkérdezni, hogy mi is a területfejlesztés, mi is az a kistérségi fejlesztési tanács. A kistérségi fejlesztési tanács, amiről a területfejlesztésről szóló törvény rendelkezik, áll a települési vezetőkből, a polgármesterekből, és a törvény előírja, hogy kötelezően kiket kell meghívni, a kamarát és egypár civil szervezet képviselőjét.

Egy olyan térségben, ahol sok település van, mondjuk, a tiszavasvári is ilyen, még ha ott vannak a civilek és ott vannak mások, akkor is az a szervezet van többségben, amelyik polgármesterekből áll. Egy polgármester, egy közéleti szereplő már azzal, hogy közéleti szereplő, mert gondolom, önök sem hisznek a független polgármester klasszikus kategóriájában, már egy politikai testület. Nem lehet azt mondani, hogy ez független fórum, az egy hiú ábránd. A területfejlesztésben politikai szereplők vannak, közéleti szereplők vannak, de nem pártkatonák.

Én értem, hogy a paneleket el kell mondani, de higgye el, hogy nem erről szól ez a jogszabály. Kérdezze meg Tiszavasvárit. Tiszavasváriban van a központ, és az elnöke egy fideszes polgármester, a rakamazi fideszes polgármester. Most fogadták el, mert minden kistérségben most kell elfogadni a költségvetési koncepciót, most kell elfogadni rendeletben a belső ellenőrzésről szóló tervet, és egyéb operatív dolgok vannak, ahol a települési szereplők nem vitáznak, nem politikáról beszélnek, hanem a közös térségi fejlesztési érdekekről. Tehát itt kívülről nézve más. Ha a rendszerben benne lenne - és ezért mondtam, hogy ilyenkor jobb, ha benne vannak (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), és higgye el, ilyenkor előny az álláshalmozás -, akkor másként fogalmazott volna.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
151 324 2011.12.09. 2:03  179-337

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr, a szót. Tisztelt Ház! Ha most jobbikos képviselő lennék, akkor a felszólalásom a következőképp hangzana: a Fidesz az a párt, amelyiknek a programja nem új keletű. A 2007-es Erős Magyarország programot el kell olvasni, és a 2007-es Erős Magyarország programban, mondom az oldalszámot is: a 10. oldalon a következőket írjuk. "A növekedés, a munkahelyteremtés, az infláció leszorítása, a területfejlesztés egymással gyakran ellentétes szempontjait össze lehet és össze kell egyeztetni." Mit jelent ez, Volner képviselő úr? Mi mindig is azt mondtuk, hogy igenis, városközpont-rehabilitációra nem feltétlenül van szükség, bár tetszhet a helyieknek, és akár Fehérgyarmaton is megvalósult, tetszett az embereknek, hanem gazdaságélénkítési beruházásokra.

Józsa képviselő úr, annak idején a koalíciós társai, az SZDSZ lhh-program keretében azzal keresett meg, mint kistérségi elnököt, hogy tisztelt elnök úr, tudunk egy nagyon jó programot, ami képzést jelent. Kérdeztem, hogy oké, rendben van, mi az a képzés. Hogy voltam-e már a Szigeten? Mondtam, hogy én még nem voltam. Mert ott lehet venni szemétből készített ékszereket, és ez nagyon jó program lehet az ön elmaradott kistérségében, hogy szemétből fogunk majd ékszereket készíteni, és ahhoz az önök koalíciós társai küldenek majd képző embereket, akik majd megmutatják, hogy bipes flakonokból meg palackokból hogyan lehet majd a szegény sorban élő embereknek ékszereket készíteni.

(18.40)

Higgye el, hogy ott vagyunk a választók között, értékelik azt, hogy érkezett a térségbe több pénz, de azt is megfogalmazzák, hogy inkább gazdaságélénkítésre kellett volna azt a pénzt fordítani, amit nemcsak a választópolgárok, hanem a települési vezetők, a közéleti szereplők is mondanak.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
210 107 2012.06.29. 1:24  1-270

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Sajnálom, hogy Dorosz Dávid képviselőtársam, az LMP képviselője elhagyta a termet, de megszokhattuk ezt az LMP-s képviselőktől, hiszen csak bejönnek ide, elmondják azt az 5-8 percet, és amilyen lendülettel megérkeznek, azzal a lendülettel távoznak is.

Idézek: Népszabadság 2010. december 22., Szabó Timea - cinikus mondatok következnek -: "Legvégül csak a történeti hűség kedvéért: az LMP egy kivétellel tartózkodott a Trianonról szóló szavazásnál, a kettős állampolgárságról pedig Dorosz képviselőtársammal szintén tartózkodtunk." Jogalapja nincs az LMP-nek, hogy határon túli magyar politikáról beszéljen. Az igaz, hogy lehetne talán egy picit dinamikusabban és jobban támogatni a különböző szervezeteket és intézményeket, de azt kérem majd az LMP-s képviselőktől, hogy jöjjenek el egyszer egy olyan határ menti településre, amelynek például én vagyok a polgármestere, 20 kilométerre Szatmárnémetitől, 30 kilométerre Beregszásztól, és nézzék meg, hogy milyen ünnepélyes pillanat egy honosítási és egy visszahonosítási eljárás.

Tehát úgy gondolom, hogy az LMP határon túli magyar kérdésekben ne mondjon semmit.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok és a Jobbik soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
210 176 2012.06.29. 6:32  1-270

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Itt a költségvetési törvény általános vitája a vége felé közeledve, ha lehámozzuk a pártok által elmondottak politikai üzenetét, akkor abban valószínűleg mindannyian egyetérthetünk, hogy ez a költségvetési törvénytervezet folytonos a korábbi kormányzati intézkedésekkel, és talán abban is egyetérthetünk, hogy az elhúzódó válság idején kiemelten fókuszált terület a foglalkoztatás növelése és az adósság csökkentése.

A vita során különböző érveket hallottunk. Egy Stendhal-idézet jut az eszembe, hogyha a szocialistákra nézek. Stendhal ezt mondta: bosszant, ha a ló helyett paripát írnak, mert az képmutatás. Én úgy érzem, a szocialista felszólalásokból úgy tűnik, ha mi arra hivatkoztunk, hogy egy nagyon súlyos örökséget örököltünk, akkor ők mindig azzal igyekeztek ezt cáfolni, hogy az utóbbi két évben mi kormányzunk, mintegy elhitetve esetlegesen a televíziót nézőkkel, hogy milyen jó örökséget hagytak itt maguk után, minthogyha Overdose-ok szaladgáltak volna annak idején a Bajnai-kormány alatt, holott Overdose-ok helyett sovány gebékkel szembesültünk, amikor átvettük a kormányzást, és olyan helyzetben voltunk, mint Görögország.

De hogyha a Jobbik politikai üzenetét nézzük, ők többször elmondták azt, hogy ez a költségvetési törvénytervezet gyakorlatilag egy nemzetközi diktátumnak megfelelő, az IMF és az egyéb nemzetközi szervek kényszerítik ránk azt, hogy egy ilyen típusú költségvetést fogadjunk el.

Az LMP-nek most a kulcsmondata a sámán. Korábban a vudu költségvetést használta, most már valószínűleg a romkocsmákban kellő idő telt el ahhoz, hogy a sámán kifejezést találják meg. Én felhívom a figyelmüket, hogy érdemes a sámán szó után talán ellátogatni a Vágtázó Csodaszarvas zenekar egy koncertjére, ahol a magyar életerőt igazából megérezhetik, hogy milyen, és talán a tárnokvölgyi csatáról is lehet fogalmuk, és ha a tárnokvölgyi csatát a mai európai viszonyokkal összehasonlítjuk, akkor megérthetjük, micsoda nagy harc volt annak idején, amikor a hunok a rómaiakkal szemben Pannóniáért harcoltak.

(13.20)

Engedjék meg, hogy a külügyi bizottság tagjaként inkább a 2013. évi költségvetési javaslat külügyi vonatkozásairól beszéljek. A jelenlegi kiszámíthatatlan és bizonytalan gazdasági helyzetben, amikor olyan, az európai gazdaságot meghatározó országok, mint Spanyolország szorulnak pénzügyi támogatásra és az eurózóna tagállamai közül többen csak a Közösség szolidaritásában bíznak - lásd Portugália vagy Ciprus -, Magyarország teljesítménye kiemelkedő, és ezt az Európai Unió is elismeri. Bár az elért eredmények is büszkeségre adhatnak okot, azonban a kormány nem dőlhet hátra, a munkának még keményen kell folytatódnia azért, hogy 2013 az emelkedés éve legyen. Erre a jelenleg benyújtott költségvetés alapján minden esély megvan.

2013-ban több kiemelt külügyi feladat vár az országra, például jövőre mi leszünk a visegrádi csoport soros elnöke, valamint a Közép-európai Kezdeményezésben is rajtunk lesz az elnökség felelőssége. E két kiemelt közép-európai esemény azonban egyben egy lehetőség is. Ezt a kormány is látja, így a költségvetésben az elnökségi feladatok ellátására 110 millió forintot különítettünk el. A sikeres lebonyolításban nagyban támaszkodhatunk a 2011-es soros elnökségünk tapasztalataira, amely során nemzetközi összehasonlításban is az átlag feletti színvonalú és rendkívül takarékos elnökségünk volt. Az elnökségi felelősség mellett ez hatalmas lehetőség Magyarország számára. A kiemelt szerep miatt esélyünk nyílik közép-európai politikánk hiteles bemutatására, ami egyrészt a hozzánk legközelebb fekvő országokkal való kapcsolatok elmélyítésére, másrészt a külső, harmadik országok számára a régiót - mint Európa dinamikusan fejlődő részét - hivatott jellemezni.

A fejlődő országok iránti szolidaritásunkat bizonyítva arányosan vállalunk részt a közösségi tehermegosztásból. A nemzetközi fejlesztési együttműködés keretében még ebben a nehéz gazdasági helyzetben is nő a magyar hozzájárulás. 2012-ben 25 százalékos volt, 2013-ban 30 százalékos lesz a korábbi évhez viszonyított hozzájárulás emelkedése, így két év alatt jelentős mértékben nő a támogatás összege.

Miniszterelnök úr a politikai, gazdasági és kulturális együttműködésünk diverzifikálása érdekében meghirdette a keleti nyitás politikáját, amelynek keretében Ázsia két meghatározó nagyhatalmával, Kínával és Oroszországgal is mind szorosabb kapcsolatot kívánunk kialakítani. Ezzel együtt a szövetségi rendszerekben való elkötelezettségünk töretlen, ami az atlanti gondolat terjesztésére hivatott civil szervezetek, mint például a Magyar Atlanti Tanács támogatásában is látszik. Az erre fordított összeg 2013-ban több mint 50 százalékkal, 25 millió forintra nő.

A költségvetésre jellemző a kiszámíthatóság és a stabilitás, s ez a Külügyminisztérium keretszámaiban is megmutatkozik. A korábbi évekhez képest nem csökken a minisztérium számára a költségvetésben biztosított források összege, így biztosítva lesz a megfelelő keret a külügyi területhez tartozó intézmények fennakadásmentes működéséhez. Mi több, a 2012-es költségvetéshez képest a tárca közel 7 százalékkal nagyobb összegből gazdálkodhat, ami a külképviseletek dologi kiadásainak az árfolyammozgásból adódó kockázata ellen nyújt biztosítékot.

Tényleg őszintén javaslom ellenzéki képviselőtársaimnak is, hogy nyugodt szívvel szavazzák majd meg a költségvetési törvényt. Köszönöm szépen a figyelmet, elnök úr. (Taps a Fidesz soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
210 184 2012.06.29. 2:05  1-270

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Botka képviselőtársam szavaira, illetve hozzászólására reagálva először is engedje meg, hogy hadd tisztázzunk egy történelmi fogalmat. Az államosítást talán pontosan önnek kellene legjobban tudnia mint Szeged polgármesterének, hogy az 1919, a Tanácsköztársaság nagy érdeme, tehát ne használjuk jobboldali összefüggésben. Nem államosításról van szó, bárhogy szeretnék ezt sulykolni.

A következő: nagyon örülök és érdekes, ha egy megyei jogú város, egy nagyváros vizionálja a nemzetpusztulást, az önkormányzati pusztulást, hogy mi lesz itt az önkormányzatokkal a következő évi költségvetésben, és arról beszél ön, aki az előző négy évben egy költségvetési vita során sem emelt ilyen harcias szót arról, hogy folyamatosan csökkentek a normatívák, folyamatosan kerültek a kistelepülések, a kisvárosok nehéz helyzetbe, egyszer sem hallottuk az ön féltő és aggódó gondolatait, hogy mi lesz velünk, magyar vidék, mi lesz velünk, magyar falu és mi lesz velünk, magyar város, és most érdekes öntől ezeket hallani.

Csak hogy emlékeztessem és tájékoztassam a politikai pénzosztással kapcsolatban, hogyan történt az előző nyolc évben. Mi, fideszes települési polgármesterek szinte egy fillért sem kaptunk a korábbi önhikiből és 6/3-as támogatásból, szinte egy fillért sem. Az önök elvtársai, az akkor még egy kicsit jóval nagyobb számban lévő szocialista polgármesterek viszont dúskáltak a pénzben. A választókörzetemben, ami egy aprófalvas településszerkezet, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye legkeletibb választókörzete, ott érdekes módon az a 300 lelkes Tiszacsécse kapta az egyik legtöbb támogatást, ahol érdekes módon 2010-ben a szocialista ellenfelem indult polgármesterként.

Tehát önök arról ne beszéljenek, mert alapjuk nincs, hogy itt politikai alapon akar (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) majd önkormányzatoknak a Fidesz pénzt osztani. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
210 194 2012.06.29. 1:56  1-270

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Megkövetem önt, Botka úr, elképzelhető, hogy a nagyvárosok költségvetéssel kapcsolatos, korábbi ciklusban beadott módosító indítványait nem követtem a kellő figyelemmel, de azért azt hiszem, abban azért nem tud megcáfolni, hogy egyszer sem hallatta a hangját, amikor párttársa, aki önkormányzati ügyekben egyáltalán nem volt jártas, kimondta azt az ominózus mondatát, hogy tudjuk, hogy mit kell tenni. Lamperth Mónika miniszter asszony volt, aki következetesen végigvitte a négy év alatt, hogy a jobboldali polgármestereknek semmilyen támogatást nem adott. Úgy gondolom, hogy a megyékkel kapcsolatos pejoratív megjegyzése is talán nem a mostani költségvetési vitához illő volt, viszont amikor az illetékbevételek elvétele történt, akkor sem emlékszem, hogy ön felemelte volna szavát.

Egyetérthetünk abban, hogy az önkormányzatok költségvetését át kell gondolni. Ha most megkérdezném öntől, hogy az ön városában az okmányirodához a korábban a szocialisták alatt adott normatívához, a normatívából fenntartott álláshelyekhez ön még hány állást fizetett, hogy a szegedi ügyfeleket ki tudja szolgálni, akkor biztos, hogy két számjegyű számot fog mondani. Hiszen abból a normatívából egy okmányirodát nem lehetett működtetni. Tehát nagyon sok olyan dolog volt ebben a rendszerben, amit át kell gondolni. És azt, hogy jó úton járunk, mindenféleképp jelzi az, hogy míg 2011-ben Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, ugye, a legkeletibb és a legszegényebb megyék egyikében 8,5 milliárd forintos igény volt a 6/2-es támogatásra, 2012-ben ez 6 milliárdra csökkent. Ez azt jelzi, hogy a településeken megindult a takarékos gazdálkodás, hiszen csak ez a biztosítéka a túlélésünknek.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
210 218 2012.06.29. 2:11  1-270

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Harangozó képviselő úr mondott olyan, általa tényeknek tartott dolgokat, amiket - úgy érzem - települési vezetőként is cáfolnom kell. Szeretném tájékoztatni, hogy a rendőrség nehéz anyagi helyzete nem új keletű dolog. 2003-tól szinte minden egyes Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei település támogatta a rendőrséget, mert még benzinre sem volt pénzük az önök kormányzása idején. Sőt a rendőrség 2008-ban utasításba kapta, hogy lehetőleg minél többet büntessenek (Dr. Harangozó Tamás: Most nem?) - most nem -, mert a büntetésből befolyt összeget kellett dologi kiadásra fordítani. (Dr. Harangozó Tamás: Most is így van!) Képviselő úr, ön listás képviselőként jutott be, ismer esetleg egy-két kapitányt. Mi pedig az életből ismerjük a rendőröket is, ismerjük a kapitányokat is. Tehát pontosan tudom, hogy mit mondok, higgye el, hogy most nem erre kell fordítani. A szocialista időszakban kellett erre fordítani.

A katasztrófavédelmi kirendeltségekről és a tűzoltóságokról is beszélt. Szeretném tájékoztatni, hogy én az ország legveszélyeztetettebb térségének vagyok országgyűlési képviselője, ami a korábbi szocialista ciklusban, talán politikai okokból, még véletlenül sem volt elismerve. A Felső-Tisza vidékéről van szó, amely az ország legárvízveszélyeztetettebb területe, gondoljon például a 2001-es beregi tiszai árvízre vagy a '98-as nagyon veszélyes helyzetre. Ez a kormány végre elismerte, hogy a veszélyeztetettség alapján kell kiszámítani a katasztrófavédelmi kirendeltségeknek járó normatív mutatót. Tehát nem igazából értem, hogy ön miről beszél. És nem hiteles, ne haragudjon, a rendőrségről beszélni - hát, azért 2006-ra mindannyian emlékszünk. Szóval, ne beszéljünk már erről, jó? Önök tették hiteltelenné a rendőrséget.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
213 108 2012.07.06. 0:00  69-321

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Göndör képviselő úr hiányolt az előbb (Kovács Tibor: Én!)- akkor Kovács képviselő úr hiányolt az előbb. Szeretném tájékoztatni: először is ne minősítsen engem, mármint a kormány magyar hangjaként nem szorulunk az MSZP minősítésére. Az, hogy éppen nem voltam az ülésteremben, nem azt jelenti, hogy nem voltam itt a Házban. Annak ellenére, hogy nem voltam itt, higgye el, a költségvetés teljes mértékben megalapozott. Szeretnék látni az önök soraiban olyat, aki gyakorolta már az önkormányzati hivatást, volt már polgármester. Ha a patkónak erre az oldalára néz, akkor itt többen vagyunk polgármesterek, tehát ne bírálják azt, hogy az önkormányzatokat hátrányosan érinti ez a költségvetés, hiszen jogalapjuk nincs rá, az előző 8 év után különösen; Lamperth Mónika volt miniszter asszonyra nézek.

Köszönöm a szót. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
309 128 2013.10.08. 1:39  109-195

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Vissza kellett fogni magam, miközben hallgattam Gúr képviselő úr mondatait, hiszen tizenöt percen keresztül dobálózott a számokkal, és valójában a való életről nem igazából beszélt. Azért nem beszélt a való életről, mert a való életről valószínűleg nincs semmilyen normális információja.

Én itt ültem az előző ciklusban is mint országgyűlési képviselő és polgármester, most is polgármester is vagyok és országgyűlési képviselő is, tehát pontosan tudom azt, hogy a közfoglalkoztatások között mi a különbség, mi volt korábban és mi van most. Ha a polgármesterek között járna, akkor megtudhatná, meg lehetne kérdezni tőlük azt, hogy mennyit kaptak. Államtitkár úrral vitatkoztunk késő estig annak idején, az önök kormányzása alatt, hogy legalább egy lapátot lehessen vásárolni a közmunkaprogramban dologi kiadásra. Önök megkérdezték, hogy minek az. Most meg kell nézni, hogy települések milyen gépeket tudtak vásárolni, és ezekkel a gépekkel milyen értéket tudnak teremteni.

Azt hiszem, azt pedig a magyar polgármesterek nevében vissza kell utasítanom, amivel önök vádolnak és ön vádol bennünket, hogy nem értékteremtő munka folyik. El kell menni, és meg kell nézni a településeken, mit hoztunk létre az utóbbi három évben ezzel a közfoglalkoztatással. Természetesen nyilván majd úgy fog válaszolni, ahogy tette ebben a 15 percben is, cinikusan, kioktatóan; én azt hiszem, hogy a tények önmagukért beszélnek.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
309 142 2013.10.08. 1:18  109-195

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Szél Bernadett képviselőtársam mondandójával kapcsolatban azért egy dologra föl szeretném hívni a figyelmét. Az előző ciklusban volt több éven keresztül, hogy a polgármesterek március végén, április elején dönthettek egyáltalán arról, hogy ki lesz a településen közfoglalkoztatott. Úgy telt el a január-február-március, hogy egy darab közfoglalkoztatott nem volt az adott településen. Nyilván ezekről a sikerekről Gúr Nándor képviselőtársam valószínűleg nem számolt be önnek, és nem számolt be most itt, a nagy nyilvánosság előtt. Igenis ócsárolta, igenis becsmérelte a közmunkát. Úgy fogalmazott, ha jól emlékszem, meg kell nézni a jegyzőkönyvben, hogy az nem közmunka, hogy a lapát délelőtt itt van, délután pedig ott van.

Fölhívom a figyelmét, hogy forduljon hátra, és nézze meg a volt miniszterelnökét, aki azt mondta, idézem: "Hazudtunk reggel, éjjel meg este, és közben nem csináltunk semmit." Ezek után öntől a számok, az a számhalmaz, amit felsorolt, öntől az, hogy hogyan kellene a közfoglalkoztatást Magyarországon megcsinálni úgy, hogy volt rá 8 évük, körülbelül olyan hiteles, mint a volt miniszterelnökének ez a mondata és ami következett ebből. Én erre hívnám föl a figyelmét. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
309 174 2013.10.08. 1:35  109-195

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Én rendkívül nagy érdeklődéssel figyelem a vitát, és érdekes számomra az, hogy az ellenzék egyik pillanatban konkrét számokat kér, utána a másik pillanatban arról beszél, hogy feleslegesek a számok, hiszen úgyis minden számadat kozmetikázott. Elhangzott az ominózus Churchill-idézet. Én azt hiszem, tényleg az a legjobb, ha elhiszik nekünk, akik a való életben ott dolgozunk, nem fülhallgatón keresztül hallgatjuk a kötelezően elmondandó politikai paneleket, hanem az életből merítjük a tényeket (Közbeszólások a Jobbik soraiban.), hogy igenis a munkahelyteremtés felé jó irányba haladunk.

A másik: a Lehet Más a Politika körülbelül úgy képzeli el a zöldmunkahely-teremtést, ahogy annak idején 2010-ben az én térségemben: eljöttek Panyolára, tartottak egy nagyon komoly sajtótájékoztatót, hogy mi is az az önellátó falu, aztán miután reagáltunk rá, hogy hoppá, ez egy fideszes település, és már régóta csináljuk, akkor hirtelen visszavonulót fújtak, és megsértődtek. Tehát a való világban és a való életben kellene benne lenni, kedves Bernadett. Leveleket mindig lesznek emberek, akik írnak, de meg kellene kérdeznie a közfoglalkoztatásban dolgozó embereket, mi is a valós véleményük a településen zajló folyamatokról.