Készült: 2024.09.21.12:09:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (1999.09.07.), 360-362. felszólalás
Felszólaló Kékkői Zoltán József (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:58


Felszólalások:  Előző  360 - 362  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÉKKŐI ZOLTÁN (FKGP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Valóban végső búcsú a garéi hulladéktól? Remélem, igen. Ebben bíznak Garé, Szalánta, Bosta, Túrony, Szava településeken, a villányi borvidéken és az Orbánságban élők, összefoglalva: Dél-Baranya lakói.

Visszatekintve a történésekre, a Budapesti Vegyiművek 1968-1987 között gyártott tetraklórbenzolt. Az ebből a gyártásból keletkezett nagy mennyiségű veszélyes hulladékot eredetileg a gyár telephelyén tárolták, majd kijelölték a garéi tárolóhelyet. 1987-ben megszüntették a tetraklórbenzol gyártását. Nem ok nélkül! Garéba körülbelül 64 ezer vashordóba zárt veszélyes hulladék került. Ennek nagy része a mai napig is ott van, és veszélyezteti az ott élőket.

1993. március 16-án dr. Pap János fideszes képviselő interpellációt nyújtott be a "Veszélyes hulladék égetése" címmel. Idézek: "Én azt gondolom, környezetvédelmi szempontból teljesen megalapozatlan az, ami Garéban történik, egy ilyen kapacitású égetőnek a létesítése."

1993. október 12. Döntés el nem fogadott interpellációról. Dr. Pap János fideszes képviselő mondja: "Sajnálattal állapítjuk meg ismét, ha környezetvédelemről van szó, igaz a közmondás, eső után köpönyeg. A beruházó nekilátott az építkezésnek."

1995. június 27. Kocsi László, MSZP, interpellációja. "Milyen mértékben kell egy-egy konkrét nagyberuházás során figyelembe venni a térség területfejlesztési elképzeléseit és érdekeit, avagy milyen szempont dönti el, hogy épül-e veszélyeshulladék-égető Garéban?" Szalánta és a szomszéd települések lakóinak tiltakozása megakadályozta az égető megépítését.

1996. július 3. Dr. Torgyán József, Független Kisgazdapárt, interpellációt nyújtott be: "A környezetvédelem címen meddig rombolják még Dél-Dunántúl természeti értékeit?" Azt mondta: "Kérdezem, környezetvédelem helyett miért erőltetnek egy olyan létesítményt, amely nyilvánvalóan komoly kockázatot jelent nemzeti értékeinkre."

1996. november 25. Dr. Szájer József fideszes képviselő: "1976 óta állomásoznak a Budapesti Vegyiművek klórbenzol-tartalmú hordói a dél-baranyai Garé határában."

1996. december 17. Kocsi László, MSZP, interpellációja: "Mi lesz a sorsa a garéi veszélyes hulladékoknak?"

1997. február 17. Dr. Medgyasszay László, MDF: "Egy fél megyényi lakosság tiltakozik az egyesek szerint megoldást jelentő Garén létesítendő hulladékégető megépítése ellen."

Ezután születik egy kormányhatározat; 2320/1997. október 15., kormányhatározat a Budapesti Vegyiművek Részvénytársaság garéi veszélyeshulladék-lerakójában tárolt magas klórtartalmú szerves anyagok okozta környezetszennyezés lokalizációjának és a szükséges kárelhárításának elősegítéséről. A kormányhatározatnak megfelelően a pályázatot nyert Betonút Rt. elkezdte a hulladékokat tárolóedénybe átrakni. Biztosan arra gondoltak, hogy nekik köszönhetően a végleges megoldásig, akár évekig is elvitatkozhatunk a parlamentben. Máig sem értem, hogyan születhetett ilyen döntés.

1998. március 10. Dr. Latorcai János interpellációja a Garéban tárolt veszélyes hulladékok megsemmisítésével kapcsolatban. "A második helyre sorolt ajánlat szerint az égetésre külföldön került volna sor" - mondta.

1998. május 21. A Magyar Narancs "Rokonok" címen a következőket írja: "A szocialista vegyipar egyik legjelentősebb környezetszennyezése a 16 ezer tonnányi garéi dzsuva, ha nem is véglegesen, de biztonságos helyre kerül. A lyukas hordókból hatalmas betontározókba csomagolják át, megszüntetve ezzel a környéket részben már el is szennyezett szivárgást. A dolog érdekessége, hogy nemcsak a mocskot köszönhetjük a szocializmusnak, az eltakarítást is részben szocialista érdekeltségű cégek nyerték el; nem kis pénzért, 2,7 milliárd forintért." (Varga Mihály: Gyalázat!)

Választás után: Pepó Pál miniszter úr a Betonút Rt. szerződését még a munkák elején felbontotta. Születik egy újabb kormányhatározat: 2044/1999. március 3. kormányhatározat a Budapesti Vegyiművek Részvénytársaság garéi veszélyes hulladéklerakójában tárolt magas klórtartalmú szerves anyagok okozta környezetszennyezés felszámolásával kapcsolatos időszerű feladatokról. Ennek az 1. pontját idézem. "A kormány egyetért azzal... (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Kész? Akkor a kérdéseket mondanám. Sajnálom, hogy nem fért bele.

ELNÖK: Képviselő úr, öt perc az időkeret és 5 perc 22 másodperc telt el. Mindegy, majd az államtitkár úr válaszol rá. (Közbeszólások az FKGP padsoraiból: Meghallgatjuk! - Halljuk a kérdéseket!) Jó, akkor most már tessék a kérdéseket, közkívánatra!

KÉKKŐI ZOLTÁN (FKGP): Csak a kérdéseket, mert az ott élők tették fel. Az ott élők megnyugtatására és az ügy végleges lezárása érdekében a következőket kérdezem:

Van-e csatolva a pályázathoz veszélyes hulladékokat befogadó nyilatkozat? Hogyan és milyen megoldással szállítják el? Milyen technológiával akarják megoldani az átcsomagolást? Az eddigi vizsgálatok szerint érte-e már egészségügyi károsodás az ott élőket? Várható-e pontos, folyamatos tájékoztatás?

Ezeket a kérdéseket tették fel nekem is az ott élők. Köszönöm a figyelmet. (Taps az FKGP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  360 - 362  Következő    Ülésnap adatai