Készült: 2024.09.25.20:31:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (1999.09.07.), 342. felszólalás
Felszólaló Tóth András (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:46


Felszólalások:  Előző  342  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH ANDRÁS (MSZP, országos lista): Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Ugyanezen a napon, mint az előzőekben tárgyalt ülésen, az ügyrendi bizottság állást foglalt a politikai vitanapra irányuló kezdeményezés tárgykörében is.

Mint ismeretes, a Házszabály 129. §-a egyértelműen meghatározza azokat a feltételeket, amelyek alapján politikai vitanap kezdeményezhető. Négy ilyen feltételt ír a Házszabály. Ezek szerint a képviselők egyötöde, azaz 78 képviselő írásban támogatja a kezdeményezést; a második, a politikai vitanap tárgya átfogó politikai témakör legyen; a harmadik, a kezdeményezés az Országgyűlés rendes időszakára essen; és végül a negyedik, a képviselők ülésszakonként legfeljebb két kezdeményezést támogathatnak - tehát ilyen szempontból kell szabályosnak lenni egy kezdeményezésnek.

A Házszabály ezzel együtt rendelkezik a politikai vitanap megtartásának szabályairól is, ezek a következők: a politikai vitát a kezdeményezés benyújtásától számított 14 és 28 napos sávban kell megtartani; másrészt a politikai vitára időkeretet kell szabni a Házszabály előírásai szerint, amely nem lehet kevesebb négy óránál; és végül a politikai vita a kormány nyilatkozatával, majd a kormány zárszavával kezdődik, illetve végződik.

Összevetve a Házszabály rendelkezéseit, megállapítható, hogy a politikai vitanappal kapcsolatban két olyan kérdés van, amely döntést igényel. Az egyik kérdés, hogy a 14 és 28 napos határ között milyen napra kerül a politikai vita; ez egyébként az Országház elnökének kompetenciájába tartozik. A második vitakérdés, amelyben döntést kell hozni, hogy az időkereten belül a minimum négy órát meghaladó módon hány órás legyen a vita - négy óra, négy és fél, öt vagy mennyi, ez a kérdés, amely még döntést igényel.

Tehát én úgy gondolom, hogy a politikai vitanap esetében a Házszabály előírásai automatikusan biztosítják a politikai vitanap megtartásának feltételrendszerét, szabályait, vagyis nem szükséges hozzá napirendi javaslat és napirend megállapítása. Amennyiben vita van, egy ponton lehet vita, mégpedig az említett időkeret mértékének megállapításával kapcsolatban. Ez a politikai vitanap összehívásakor egy egyszerű parlamenti döntéssel eldönthető, ha a Házszabályban ebben a kérdésben vagy ebben a vonatkozásban nem alakulna ki konszenzus.

 

(19.20)

A magunk részéről úgy gondoljuk, hogy az ügyrendi bizottság által elfogadott állásfoglalás megint aggályos néhány olyan szempont miatt, amely elsősorban a politikai vitanap garanciális szabályainak kikezdését teszi lehetővé.

Egyrészt úgy látjuk, felesleges döntést ír elő az Országgyűlésnek, pláne abban az esetben, ha a politikai vitanap megtartásával kapcsolatban nincsen vita.

Másrészt a kétharmados házszabályi előírásokat feles döntéssel kikezdhetővé teszi, hiszen erre volt példa az elmúlt tavaszi időszakban. A Ház, miután nem fogadta el a napirendi javaslatot, így megakadályozta a szabályosan kezdeményezett politikai vitanap megtartását.

Harmadrészt lehetőséget nyit a mindenkori kormányzati többség számára egy szabályos politikai vitanap kezdeményezésének elutasítására. Ez akkor is így van - és ezt meg kell említeni a korrektség kedvéért -, ha hozzáteszi az ügyrendi bizottsági állásfoglalás, hogy egy ilyen cselekedet nem lenne házszabályszerű. De ettől ezt még meg lehet tenni!

A magunk álláspontja szerint a Házszabály rendelkezéseivel ellentétes az ügyrendi bizottsági állásfoglalás, és ezért azt javasoljuk a tisztelt Háznak, hogy ezt ebben a formában ne fogadja el, és az elhangzott érvek alapján tegye lehetővé a hibás ügyrendi bizottsági állásfoglalás kiegyensúlyozását azzal, hogy ezt nem támogatja, azaz elutasítja.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  342  Következő    Ülésnap adatai