Készült: 2024.09.21.09:08:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2015.06.08.), 357. felszólalás
Felszólaló Boldog István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:32


Felszólalások:  Előző  357  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BOLDOG ISTVÁN (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő törvényjavaslat összegző módosító javaslatát a Törvényalkotási bizottság megtárgyalta. A javaslathoz eredetileg Volner János nyújtott be három módosító javaslatot, amelyből kettőt a Gazdasági bizottság elutasított, egyet viszont elfogadott.

Völner Pál módosító javaslatát a bizottság támogatta. Ez a módosító javaslat a nagyberuházások és azon belül a közlekedési infrastruktúra beruházások gyorsítását szolgálja a szerződéskötés és a kapacitásbővítés könnyítésével. A hatósági ár módosítása és a gyűjtőkörében érintett megyei hatókörű múzeum bevonásának lehetősége ugyanúgy a gyorsításhoz szükséges kapacitásbővítést szolgálja, mint a 23/F. § a nagyberuházásokat megelőző régészeti feltárások kapacitásbővítése érdekében. Egyes megyékben csak a gyűjtőkörükben érintett múzeumok, jelenleg ezek csak a városi múzeumok, bevonása teszi lehetővé a gyors feltárást, melyek önállóan nem képesek eleget tenni az akkreditációs feltételeknek, de bővíteni tudják az akkreditált intézmények kapacitásait. Ezért a bevonható múzeumok körét szükséges kiterjeszteni az akkreditációra nem képes gyűjtőkörökben érintett megyei hatókörű múzeumokra is.

A bizottság részletes vitát lezáró bizottsági módosítóban további változtatásokat eszközölt. A 6/I. § (2) bekezdésében egyértelművé teszi a javaslat, hogy a kérelem és mellékletei szakhatóságoknak történő továbbítására vonatkozó határidő a kérelem beérkezésétől számít.

A 19. pont szerint míg a hatályos szabályok alapján csak kérelemre történik a szakvélemény feleknek történő megküldése, addig a kiemelt beruházások esetében a törvényjavaslat 37. §-a alapján hivatalból kerül sor arra. Tekintettel arra, hogy eljárásjogi szempontból nem indokolt feltétlenül különbséget tenni az ügyek között, a kisajátítások többsége egyébként is kiemelt jelentőségű beruházás miatt történik, így a 19. pontban foglalt javaslat általánossá teszi a törvényjavaslattal beiktatásra kerülő új eljárási szabályt, amely a gyorsítás mellett a felek eljárási jogainak gyakorlását is elősegíti.

A 23. pont egyrészt nyelvhelyességi javaslat. Másrészt a törvényjavaslat 41. §-a azzal a céllal telepíti meghatározott közigazgatási és munkaügyi bíróságokhoz a kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházások miatti kisajátítási pereket, hogy az egységes jogalkalmazást elősegítse, az eljárásokat gyorsítsa, e kijelölt bíróságokra összpontosuljon a következő években a törvényjavaslattal érintett ügyek köre. Tekintettel arra, hogy a regionális közigazgatási kollégiumok azzal a céllal jöttek létre, hogy a közigazgatási ügyszakban nagyobb területet lefedve járuljanak hozzá az ítélkezés szakmai támogatásához, ezt az egyébként a gyakorlatban jól működő intézményt szükséges lenne a törvényjavaslattal érintett ügycsoportokban is hasznosítani. A javaslat ezért az ügyeket nem három közigazgatási és munkaügyi bíróság között, hanem regionális közigazgatási kollégiumok illetékessége szerint igazodva a kollégiumot működtető bíróságokhoz osztja szét. A szakmai szempontok mellett az ügyérkezés tekintetében is ideálisabb megoldást jelenthet ez, egyenletesebb ügyterhelést biztosít a bírósági szervezetben.

A Törvényalkotási bizottság múlt pénteken újabb módosítási javaslatokat tett, melyek az eredeti, részletes vitát lezáró bizottsági módosítón végrehajtott apróbb jogtechnikai változásokon kívül az alábbi érdemi javaslatokat fogalmazta meg. Először a TAB módosító indítványa alapján a 2., 3., 8., 10., 12., 13., 15., 37., 38. pontok elhagyják a törvényjavaslat sarkalatosnak minősülő rendelkezéseit, valamint az azzal összefüggő szabályokat. A javasolt módosítás egyértelművé teszi, hogy mely hatóság rendelkezik építési engedéllyel és vízjogi létesítési engedély… ‑ hatályossá válásának feltételéről, illetve egyértelművé teszi az eljárást abban az esetben, ha az építési engedély vagy a vízjogi létesítési engedély nem felel meg a környezetvédelmi engedélyben foglaltaknak.

(23.00)

Ezen felül szövegpontosító és az elhagyandó rendelkezések folytán szükséges jogszabály-szerkesztési módosításokat is tartalmaz a javaslat.

A módosító javaslat ezen túl egy új paragrafussal javasolja kiegészíteni a törvényjavaslatot. A hatósági ár módosítása és a gyűjtőkörében érintett megyei hatókörű múzeum bevonásának lehetősége ugyanúgy a gyorsításhoz szükséges kapacitásbővítést szolgálja, mint a 23/G. § a nagyberuházásokat megelőző régészeti feltárások kapacitásbővítése érdekében. Egyes megyékben csak a gyűjtőkörükben érintett múzeumok ‑ jelenleg ezek csak városi múzeumok ‑ bevonása teszi lehetővé a gyors feltárást, melyek önállóan nem képesek eleget tenni az akkreditációs feltételeknek, de bővíteni tudják az akkreditált intézmények kapacitásait. Ezért a bevonható múzeumok körét szükséges kiterjeszteni az akkreditációra nem képes, gyűjtőkörükben érintett megyei hatókörű múzeumokra is.

A fentiekre tekintettel kérem, támogassák a bizottsági jelentéssel összefüggő módosító javaslatot, frakciónk mindenképpen támogatni fogja, és úgy gondoljuk, hogy ezáltal Magyarországon végre felgyorsulhatnak a beruházások, és ami eddig 6-8 év alatt ment, az reményeink szerint 2,5 fél év alatt meg fog valósulni. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  357  Következő    Ülésnap adatai