Készült: 2024.09.22.21:19:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

66. ülésnap (2007.04.24.), 98. felszólalás
Felszólaló Domokos László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:38


Felszólalások:  Előző  98  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DOMOKOS LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Én nem kérem, hogy pirosban mutassa tíz percnél a számokat a kivetítő, igyekszem betartani azt, a tíz percbe még a túllépés is bele fog férni, azt gondolom.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló törvényt, szögezzük le, a Fidesz is támogatja. Ez nem egy tipikus hozzáállás a dolgokhoz, de valóban a változások iránya részben a fogyasztóvédelmet erősíti, részben az adatvédelemben, a személyes adatok védelmében ad további garanciákat, valamint a biztosításidíj-fizetés mérséklése olyan irányba mutat, ami támogatható. Bár ez utóbbihoz rögtön hozzá kell tenni, hogy nagyon fontos alapintézménye az egész pénzügyi szolgáltató szektornak, pénzközvetítő szektornak ez az állami szervezet, és nem hiszem, hogy különösebben egyszerűbbé válik 2007 után ezen szervezet működése, még akkor is, ha becsatlakozik az európai uniós ellenőrzési rendszerbe még inkább, hiszen sok ország sokféle problémás ügyeivel kell találkoznia, ami sem darabszámban, sem bonyolultságában nem teszi egyszerűbbé, könnyebbé a helyzetet. Ezért hogy ez a kevesebb pénz önmagában elég lesz-e rá... - ház bízunk benne.

Érdemes számba vennie annak, aki kívülről tekinti, hogy miket is felügyel a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete: a hitelintézeteken, bankokon túl elhangzott, hogy szövetkezeti hitelintézeteket, ahol azért vannak dilemmák, pénzügyi vállalkozásokat, befektetési szolgáltatókat, alapkezelőket, biztosítókat, de bizony itt vannak a magánnyugdíjpénztárak, az önkéntes biztosítók és a különböző ügynöki, tanácsadói szervezetek is. Tehát elég széles szervezeti körben végzi a munkáját, és hogy a befektetők pénze, a pénzügyi stabilitás jól működjön és megbízható legyen Magyarországon, annak egy nagyon fontos alapintézményéről van szó, amelynek a jogszabályi változásai - ahogy az előttem szóló is jelezte - bizony elég gyakoriak. Az a jogbiztonságot nem erősíti, ha gyakran változtatnak egy szervezetnek, egy szabályrendszernek a feltételein, ebben a parlament mindig együttműködő volt.

(A jegyzői székben Podolák Györgyöt Béki Gabriella váltja fel.)

Ennek ellenére - mint mondtam - nagyon fontos az a változási irány, hogy a fogyasztóvédelmi szabályok alkalmazásáért felelős nemzeti hatóságok közötti együttműködés európai szabályaival összhangot teremt, hiszen most már valóban huszonhét európai uniós tagország ügyei, kérdései vetődhetnek fel, és egyértelművé teszi, hogy az európai közösségi jogon alapuló fogyasztóvédelmi szabályok határon átnyúló megsértése miatti eljárások is a felügyelet feladatkörébe és felelősségi körébe tartoznak. Nagyon fontos, hogy a fogyasztóvédelmi szabályok megsértése miatti eljárásokban a felügyelet rendelkezik most már törvényi szinten szükséges módon is megfogalmazott hatáskörrel.

A változásoknak valóban jó néhány szakmai megfelelője van. Újdonságként lehet megfogalmazni, hogy minden tagállamnak az Európai Tanács rendelete szerint tagállamonként biztosítani kell, hogy a hatáskörrel rendelkező hatóságok rendelkezzenek a rendeletalkalmazáshoz szükséges vizsgálati és intézkedési jogosítványokkal.

Fontos eljárási intézmény, hogy a közigazgatási hatósági eljárási szabályokról szóló törvény keretébe bekerül a határozathozatal helyett az ügyféllel történő hatósági szerződés megkötésének az intézménye, amely intézmény újszerű, viszont több előnyét lehet számba venni; egyrészről azt, hogy amennyiben a jogsértő nem a szerződésnek megfelelően jár el, a szerződésszegés következményét viselnie kell, és ennek megfelelően a korábbi magatartásért is felelősségre vonható.

Azt gondolom, a felelősségi viszonyok tisztázásának és időben való beavatkozásának a feltételeit teremti meg egy másik szabály is, amely szerint az érdemi határozathozatal előtt is megtilthatja a felügyelet a jogellenes gyakorlat folytatását, a jogellenes állapot fenntartását. Ez mind a piac tisztaságát, mind pedig annak szabályainak, működésének az egyértelműségét teszi lehetővé, nem teremti meg azokat az eljárásból adódó átmeneti időket, amikor is valaki jogsértő magatartásával a piac viszonyait megzavarja. Ilyenre volt példa, ennek az elkerülése, azt gondolom, támogatható.

(15.10)

A rendelkezés a felügyeleti díjakkal kapcsolatban különböző kötelezettségeket állapít meg, amelyek végeredményeképpen az előzetes bemutatás szerint a 2008. évben a mintegy 13 milliárdról 10,2 milliárdra csökkenne, és átrendezi a különböző fizetésekhez kapcsolódó jogokat. Erről előttem már szóltak, jobban nem mélyednék bele.

Még egyszer jelzem, egyrészről mindig öröm, ha csökken egy ilyen díj, másrészről viszont ez nem mehet a minőségi munka, a pénzügyi biztonság rovására. Ennek megfelelően a Fidesz részéről a változtatásokat alapvetően támogatjuk, és részünkről az általános vitán a dolog további folytatását is támogatjuk.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenéki padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  98  Következő    Ülésnap adatai