Készült: 2024.05.14.10:38:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

66. ülésnap (2007.04.24.), 16. felszólalás
Felszólaló Gusztos Péter (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:22


Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GUSZTOS PÉTER (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A kritikus tömeg összeállt, nem először, de soha nem látott méretben láthattuk a főváros utcáin a hét végén azt a bizonyos kritikus tömeget, amely egy nemzetközi mozgalmat takar, azt a nemzetközi mozgalmat, amelyet civilek indítottak a világ több országában, és így Magyarországon is a kerékpáros közlekedésnek egyrészt a népszerűsítéséért, másrészt a kerékpáros közlekedés feltételeinek javításáért.

Nyugodtan mondhatjuk, hogy ha civil sikertörténeteket keresünk a rendszerváltás utáni Magyarországon, akkor biztos, hogy kevés ennyire sikeres történetet látunk. Pártpolitikától teljesen függetlenül, abszolút mértékben alulról jövő civil kezdeményezésként néhány évvel ezelőtt elindult Magyarországon is ez a mozgalom, amelyben a zöldek, a különböző kerékpáros-egyesületek együttesen vesznek részt, és azt látjuk, hogy évről évre óriási mértékben nő azoknak az embereknek a száma, akik fontosnak tartják a jelenlétet ezeken a rendezvényeken, akik fontosnak tartják azt, hogy a személyes jelenlétükkel is jelezzék, hogy bizony összeállt valóban a magyar társadalomban egy olyan kritikus tömeg, amelynek nagyon erős igénye van arra, hogy a politika foglalkozzon ezzel a kérdéssel, és amely kritikus tömegnek nagyon erős elvárásai vannak a magyar politikával szemben.

Azt gondolom, hogy a hétvégi kerékpáros felvonulás eljuttatta oda ezt a kérdést, hogy most már tényleg nem teheti meg a magyar politika, hogy nem foglalkozik ezzel az üggyel nagyon-nagyon komolyan. Nem teheti meg a magyar politika, hogy nem csinál egy komoly helyzetfelmérést azzal, hogy hogy is áll ez a kérdés Magyarországon, és nem teheti meg a magyar politika, hogy nem ad konkrét válaszokat arra a kérdésre, hogy mit akar tenni annak érdekében, hogy a kerékpáros kultúra erősödhessen Magyarországon. Ennek számos vonatkozása van természetesen. Számos vonatkozása van, van egy közlekedéspolitikai vonatkozása, a nagyvárosi közlekedés kritikus kérdéseire természetesen nem ad kizárólagos vagy mindent megoldó választ a kerékpárügy, de az egyik nagyon fontos válasz lehet a sok közül a nagyvárosi közlekedés problémáira.

Van egy nagyon fontos gazdaságpolitikai vonzata is ennek a dolognak, tisztelt képviselőtársaim, egyes adatok szerint csak Németországból évente két és fél millió ember indul Európába kerékpárral turistaként. Tudjuk, hogy Magyarországon a frekventált, turisták által látogatott helyek környékén, mint a Balaton, a Tisza-tó, a Velencei-tó, a Fertő tó, van egybefüggő kerékpárút-hálózat, más kérdés, hogy melyik milyen minőségű, de nagyon fontos fejlesztések várnak még ránk, hiszen tudjuk azt, hogy az Európai Unió által is támogatott EuroVelo-kezdeményezés Magyarországon is áthalad, leegyszerűsítve, a két nagy folyónk mentén, azt végigkísérve, az ország teljes területén.

Nagyon fontos gazdaságpolitikai, turisztikai vonatkozásai is vannak tehát ennek a kérdésnek. Észrevette ezt természetesen a magyar politika is, itt szeretném felidézni, hogy tavaly év végén, szimbolikusan valamennyi frakció részvételével egy kerékpáros-frakció alakult a Magyar Országgyűlésben, és az idei évi költségvetés az első olyan költségvetés, ahol nevesítve szerepel egy egymilliárd forintos összeggel, ami persze inkább szimbolikus első lépésnek, mint elegendőnek tekinthető, az, hogy új kerékpárutak és létesítmények nevesítve szerepelnek. Ez egy nagyon fontos fejezet ebben a történetben, ez egy ötpárti módosító indítvány volt, valamennyi parlamenti frakcióból volt képviselő, aki ezt aláírta.

Itt szeretnék arról szólni még zárásképpen, hogy a liberális pártnak különös felelőssége van ebben a kérdésben, és ezt tudjuk. A liberális pártnak különös felelőssége van, hiszen a liberális párt adja a gazdasági és közlekedési minisztert, a környezetvédelmi minisztert, vagy ahogy itt a napirend előtti felszólalásokból viszonylag jól láthatóan kiderült, az egészségügyi minisztert is és a főpolgármestert is. A liberálisoknak nagyon fontos felelőssége van ebben az ügyben, és mi tisztában vagyunk ezzel, éppen ezért nagyon komoly és kiemelt politikai célunk az, hogy ezt a kérdést a magyar politika fő kérdései közé beemeljük, és a kormányzati politikában nagyon tudatosan foglalkozzuk vele, akár a KRESZ-módosításról van szó, akár arról, hogy például Magyar Bálint fejlesztéspolitikai államtitkárként milyen fejlesztéspolitikai tudatosságot javasol a kerékpárutak országos fejlesztésében, ennek az infrastruktúrának a javításában (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi a felszólalási idő leteltét.) - egy mondat, elnézést kérek, elnök úr -, a civilek, a kerékpáros civilek véleményének kikérésével, az ő véleményük bevonásával, az ő véleményükre építve.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai