Készült: 2024.09.22.11:49:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

175. ülésnap (2012.03.27.), 86-88. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:43


Felszólalások:  Előző  86 - 88  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Először is egy ügyrendtisztázó kérdésem lenne, elnök úr, nem akartam ezért külön gombot nyomni. Ha jól értettem, akkor ezt a vitát most nem zárjuk le, hanem a vezérszónoki körrel befejezzük, és elnapolásra kerül.

ELNÖK: Igen.

GŐGÖS ZOLTÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Ezt azért kérdezem, mert ez egy olyan törvényjavaslat, amely valóban konszenzussal ment át a bizottságokon, és ezt nem értjük, tegnap nem is így fogadtuk el a napirendet. Most úgy járunk, mint az, akit egyszer a darázs megcsíp, és utána a szúnyogtól is fél. Volt már arra példa a Házban, hogy kaptunk egy nagyon jó törvényjavaslatot, mondjuk az élelmiszer-biztonságról, és az utolsó fázisban, amikor már minden lement, akkor kaptunk hozzá egy sokkal nagyobb terjedelmű módosító csomagot, amit a mezőgazdasági bizottságnak be kellett terjesztenie, amivel megint csak nem volt baj. Nagyon remélem, hogy most nem járunk így, de ezt majd jó lesz tisztázni. Nyilván ezt most nem tudjuk, erre majd a következő fázisban tudna az államtitkár úr válaszolni, hogy mi az oka annak, hogy nem tudunk ma lezárni egy olyan vitát, amelyben én sem tudok 20 percet beszélni, mert igazából az előttem szólók nagyjából elmondták, hogy miért kell a törvényjavaslat. 16 éve módosítottuk utoljára, nyilván azóta... - akkor még ilyen ekkora táskás mobiltelefonokkal jártunk, most meg a telefonommal tudok bárhol navigálni. Tehát teljesen érthető, hogy a törvényjavaslat, amely ugyan már háromszor-négyszer módosításra került, de elénk került, és ez ma nyilván kiderült. Én nagyon szeretném, hogyha ebben nem lenne ilyen típusú, nagy terjedelmű korrekció, mert akkor az még egy kicsit a képviselői munka megnehezítése lenne, és nyilván a komolyságát is megkérdőjelezné.

Néhány dologra a bizottságban is felhívtam a figyelmet, ugyanis ez tipikusan egy olyan szakmai ügy, amihez viszonylag kevés ember ért, hozzáteszem, én sem nagyon, de nyilván az ember ilyenkor szakértőkkel megnézeti ezt a kérdést, és egybehangzó vélemény volt, hogy ez egy időszerű, jó és aktuális módosítása ennek a törvénynek.

Amit kérdezni szeretnék, vagy amit nyilván fölvetek, hogy a 3. § (4) bekezdése arról rendelkezik, hogy a törvényben meghatározott adatbázisok nyilvántartásával kapcsolatos adatfeldolgozási feladatok ellátásával az állam csak államigazgatási szervet vagy kizárólag állami tulajdonú gazdálkodó szervet bízhat meg. Ez így teljesen rendben van. A tervezet több paragrafusában nevesíti a nemzeti kataszteri programra létrejött szervezetet, de ennél a paragrafusnál ezt nem teszi meg. Most aki ismeri a rendszert, az tudja, hogy a nemzeti kataszteri program nagyon komoly állami hitellel jött létre, és nagyon komoly feladattal lett megbízva. Ha itt most véletlenül, ne adj' isten, valami más érdekeltség belekeveredik ennek a paragrafusnak az okán, azt majd nyilván tisztázni kell, hogy szándékosan vagy véletlenül maradt ki, mindenesetre be fogjuk ide is tenni a nemzeti kataszteri programot. Ez azért izgalmas, mert amennyiben ebből a feladatrendszerből a nemzeti kataszteri program végrehajtó szervezete ki lesz zárva, vagy mondjuk, más nyeri el ezt a lehetőséget, akkor nagyon-nagyon megnehezíti az erre a célra felvett hitelek, bankkölcsönök visszafizetését. Ebből az is kiderül, hogy a 3. § (4) bekezdése, a 4. § (2) bekezdése és a 35. § (2) bekezdése között nincsen összhang, ezt tehát nyilván valahogyan majd rendezni kell.

A másik, amit felvetettem a bizottsági ülésen, az a hatályba léptető rendelkezések ügye. A szakma általános véleménye az, hogy ez egy akkora volumenű feladat, amire egyrészt nem látják a forrást, másrészt nem tűnik biztosítva, hogy ez a határidő elég legyen, amit itt szab a törvény, miszerint 45 nap, ami alatt el kell készíteni a végrehajtási utasításokat. Erre a főosztályvezető úr azt mondta a bizottsági ülésen, hogy készülnek. Az igazi az lenne a parlamenti munka megkönnyítése érdekében, hogyha a törvényjavaslattal együtt benyújtásra kerülnének, de amit 20 év alatt nem sikerült elérni, azt nyilván nem várhatjuk, hogy most egy-két hónap alatt minden megváltozzon. Mindenesetre könnyebb lenne a munkánk, hogyha látnánk a konkrét végrehajtási utasításokat is, azokban viszont már a költségvetési dolgokat sem nagyon lehet megkerülni.

Nem akarok sok példát hozni, de egy példát hadd mondjak! Amikor hasonlót javasoltunk egy olyan törvénynél, amit persze nem támogattunk, ez a kamarai törvény volt, ahol a kamarai biztos tevékenységéről 2010 októberében döntöttünk, hogy lesz ilyen, és ez majd június 30-áig lesz, utána addig majd elkészül az új kamarai törvény, és a feladatát majd természetesen a normál menetrendben a kamara irányító szervezete átveszi, akkor is jeleztük, nem látjuk azt a konszenzust a kamarai törvény körül, hogy ebből júniusig bármi legyen, de akkor a kormányoldal azt mondta, nyugodtak lehetünk, ez így rendben lesz. A mai napig nincsen kamarai törvény, csak szeretném jelezni, 2012 tavaszát írjuk, és történt egy olyan csoda a zárószavazás előtt, hogy a barlangokról szóló törvénybe kellett becsempészni, hogy a kamarai biztos folytathassa másnaptól a tevékenységét. Szerintem ez volt a csúcs; bocsánat, több ilyen volt, de ez az egyik csúcsa volt a parlamenti jogalkotásnak.

Ezért kérem a kormánypárti többséget, hogy át kellene gondolni ezeket a határidőket, mert mindenkinek jobb lenne, hogyha egy olyan törvényt fogadnánk el, amit nem kell majd később ugyanilyen trükkökkel módosítani. Tehát azt gondolom, a 45 nap helyett, ami a végrehajtási rendeleteket illeti, bőven jó lenne a 2013. január 1-je, illetve az egyéb ügyekre pedig a 2013. július 1-je. Én ezt megfontolásra javasolom, fogunk is ilyen típusú módosító javaslatot beadni. Segíteni szeretnénk ezzel a kormányzat működését, mert az biztos, hogy az idei költségvetésben erre semmilyen forrás nincsen. Az, hogy honnan lesz majd erre pénz, nyilván a következő költségvetési vitából kiderül, de azért jó lenne ennek a kérdésnek elébe menni.

Egyébként valóban egy jó törvényjavaslatról van szó, magával a törvénnyel nincs semmi szakmai probléma, nagyon remélem, hogy ennek mentén fogunk továbbhaladni. Még egyszer: abban csak bizakodom, nem kerül elénk egy homlokegyenest más törvényjavaslat két héten belül, mert ez az ügy ezt nem indokolná, úgyhogy én is azt javasolom mindenkinek, hogy ha ez nagyjából így marad, ha így maradnak a határidők, természetesen mi akkor meg fogjuk szavazni, de ez inkább csak egy figyelemfelhívás arra, hogy könnyebb lenne a végrehajtás dolga, ha egy kicsit tágabb határidőket állapítanánk meg.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  86 - 88  Következő    Ülésnap adatai