Készült: 2024.05.05.00:23:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

202. ülésnap (2001.04.19.), 92. felszólalás
Felszólaló Dr. Kovács Árpád
Beosztás az Állami Számvevőszék elnöke
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:14


Felszólalások:  Előző  92  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOVÁCS ÁRPÁD, az Állami Számvevőszék elnöke: Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm a lehetőséget, hogy néhány gondolatot elmondjak a rendelkezésre álló időben. Ha megengedik, mindenekelőtt konkrétumra szeretnék reagálni. Az Állami Számvevőszék kötött ellenőrzési terv alapján dolgozik. E kötött ellenőrzési tervet, amikor a számvevőszéki bizottság tárgyalta, vitatta, akkor tudomásul vétetett... - több szakaszban csináljuk a postabanki portfólióval kapcsolatos vizsgálatot. Először a Reorg-Apport-vizsgálat fog elkészülni, s a 2002. évi ellenőrzési tervben - mint ezt egyéként a Reorg-Apportról szóló általam ma aláírt és véglegesnek tekintett jelentés tartalmazza, amit a nyolcnapos egyeztetés után szeretnénk teljes terjedelemben a parlament rendelkezésére bocsátani - ezzel foglalkozunk, s ebben a jelentésben is bejelentjük lényegileg, hogy a vizsgálatot folytatjuk, s azt, amit a képviselő úr igényel, a Postabank vizsgálatát megcsináljuk.

Ami a bizonyos bizonytalansághoz tartozott, az részben az volt, hogy privatizációs kísérlet is történt a Postabanknál, s ebben az időszakban az Állami Számvevőszék - valóban az én felelősségem - nem kívánt vizsgálódni. A helyzet más, a lehetőség rendelkezésre áll fogjuk csinálni. Itt azonban van egy gond, amit szeretnék tényszerűen mondani. A banktitok egy szigorúan szabályozott kérdés ma Magyarországon; a Postabank vizsgálata esetében annak érdekében, hogy ennek a tartalma nyilvánosságra kerüljön, a bank vezetésének az egyetértése kell még akkor is, ha a konkrét ügyekben A-, B-, C-, D-, Q- vagy Z-vel jelöljük meg azokat a kapcsolattartó vállalkozókat, akik vannak. Némileg más a helyzet a Reorg-Apport esetében, ahol egy work out tevékenység más összefüggésekben készült el. Mi úgy gondoljuk, hogy ezt teljes terjedelmében a parlament rendelkezésére tudjuk bocsátani. De nem zárok ki olyan helyzetet, hogy akörül egy jelentős egyeztetési fázis le fog zajlani, s mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy ez a jelentés a maga teljességében az önök rendelkezésére álljon. Ellenkező esetben ma a lehetőség úgy szól, hogy a banki betekintéssel rendelkező néhány szervezetnek fogjuk megküldeni: a Nemzeti Banknak, a Bankfelügyeletnek, a Kormányzati Ellenőrzési Irodának, és azt hiszem, hogy itt be is zárhatjuk a sort. Tehát kivonatot tudunk belőle készíteni.

A kritikát, amit a képviselő úr mondott a számítógép-hálózatunkkal kapcsolatosan, komolyan vesszük, természetes. De azért szeretném mondani, hogy ez a jelentés teljes terjedelmében, mellékleteivel együtt megküldve, két éve az SZDSZ-frakció rendelkezésére áll, és a polcról leemelhető.

A további kérdéseknél szeretném mondani, hogy mi tehát kötött ellenőrzési terv alapján dolgozunk, egymásra épülnek a különböző évek vizsgálatai, ami sajnos elég sokszor azt a hiányérzetet teremti, hogy az Állami Számvevőszék aktuális kérdésekkel nem tud vagy nem akar foglalkozni. Ha mi ettől a programtól eltérünk, akkor valamilyen más feladatot kell elhagynunk, így az október-november hónap az decemberi véglegezéssel, amikor ez végképp ki tud alakulni. Én szeretném ígérni és ajánlani a tisztelt parlamentnek, a bizottságoknak - több bizottság él ezzel a gyakorlattal -, hogy a bizottsági gondolatokat, hogy mire terjedjen ki a vizsgálat, szélesebb körben elemezzük, és a számvevőszéki bizottság fórumán mindazokat az észrevételeket figyelembe véve rangsoroljuk a témákat. Úgyhogy a képviselő úr kívánságának ebben eleget tennénk.

Egyetlen gondolatra van talán időm: köszönhetően az Országgyűlés növekvő figyelmének, munkánk a múltról szól, de úgy gondolom, hogy mivel az Országgyűlés munkája, s talán az Állami Számvevőszék munkája is időt ível át, egy folyamatos tevékenység, a jelentések mindig a jövőnek is szólnak. Tehát, amikor a múlt hibáiról beszélünk, s ezek a gondolatok felmerülnek, akkor talán azzal a reménnyel tudjuk tenni, hogy ezek a hibák ne ismétlődjenek meg. Mi jogalkalmazók vagyunk, nem kívánunk maguknak semmi különösebb további jogokat. Mindazokat, amiket Tardos képviselő úr és mások is elmondtak a lehetőségeink korlátainál, ma, ennek az országnak a fejlődésével, az állam, a gazdaság összefüggésével egyre jobban érezzük. Ilyen korlát az üzleti titok, az állami érdekek érvényesülése a magánszférában, a magánvállalkozások vizsgálhatósága az állami pénzek összefüggésében és elköltése vonatkozásában, itt is szigorúbb korlátok jelennek meg. Lehet mondani az alapítványok, közalapítványok történetét. Ezek mind olyan kérdések, amiben mi azt szeretnénk és kérjük, hogy az Országgyűlés tisztelettel mérlegelje azokat a lehetőségeket, amiket nekünk ad, s ha ezeket tágítja, akkor meggyőződésem, hogy árnyaltabban tudunk képet adni arról, hogy a pénzek útja merre vezet, s a közpénz valóban mindenütt és minden formájában vizsgálható legyen.

Végezetül annyit szeretnék mondani, hogy szeretném megköszönni a dicséreteket. Megmondom őszintén, elég - nem tudom jobban kifejezni magam - túlbecsülő módon fogalmaztak a tisztelt képviselő hölgy és urak. Mi mindent igyekszünk megtenni, komolyan gondoljuk, hogy az önök munkáját szolgáljuk. Annak pedig nagyon örülünk és megtiszteltetés, hogy önök ezt a szolgálatot elfogadják. Úgyhogy kívánok önöknek további jó munkát, s reményeim szerint jövőre hasonlóan be tudunk számolni a munkánkról.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)

 

 

(15.40)

 




Felszólalások:  Előző  92  Következő    Ülésnap adatai