Készült: 2024.09.24.00:39:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

205. ülésnap (2009.04.27.), 176. felszólalás
Felszólaló Katanics Sándor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:32


Felszólalások:  Előző  176  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KATANICS SÁNDOR (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Idén először, az elmúlt évek gyakorlatától eltérő módon nem szervezhettek már az iskolák egyedi felvételi eljárásokat. Ha egy intézmény nem csak az általános iskolából hozott osztályzatok alapján akart rangsorolni, akkor lehetősége volt arra, hogy országosan egységes, központilag kiadott, kompetencia alapú feladatsorokon keresztül mérje meg a tanulókat. A diákok terhelése jelentősen csökkent ennek az intézkedésnek köszönhetően. A 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokba jelentkezők esetében - de csakis az ő esetükben - a szóbeli vizsgáztatás lehetőségét is megszüntette a rendelet, ami a szakma képviselőinek egy része szerint elsősorban a szubjektív értékelésre is lehetőséget adó vizsgarész kiiktatását jelentette a felvételi eljárásból.

A most negyedik osztályba járó 97 500 kisdiák mindössze 5 százaléka tervezte úgy, hogy nyolcosztályos gimnáziumban folytatja a következő tanévtől a tanulmányait. 3,5 százalékuk írásbeli felvételi vizsgán is részt vett a remélt bejutás érdekében. A 94 nyolcosztályos képzést hirdető intézmény közül 50 iskolába csupán a tanulmányi eredményeik alapján is be tudtak jutni a gyerekek. A hatosztályos gimnáziumi képzést nyújtó 137 iskola közül 77-ben nem volt írásbeli vizsga. A több mint 100 ezer 12 éves tanuló közül valamivel több mint 5 ezer jelentkezett arra a körülbelül 2700 helyre, ahol előírták az egységes írásbeli vizsgát. 2300 helyet viszont úgy kínáltak az iskolák, hogy azokra vizsga nélkül is bekerülhettek a diákok.

Az egyik napilapban nemrég megjelent állítás szerint a tanárok a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban is ragaszkodnának a szóbeliztetés lehetőségéhez, s azt nehezményezik, fogalmuk sincs, kiket is vettek fel valójában. A 10 és 12 éves kisdiákok meg vélhetően kevésbé bánják azt, hogy elődeiktől eltérő módon nem iskoláról iskolára járva, majd vizsgabizottságonként igencsak eltérő feltételeknek megfelelve húszperces szóbeli megmérettetéseken kellett a rátermettségüket bizonyítani. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Mindezek alapján kérdezem: baj az, hogy a kisgimnazistáknak fogalmuk sincs arról, kik vették fel őket?

Várom államtitkár úr válaszát; elnézést kérek az idő túllépéséért.




Felszólalások:  Előző  176  Következő    Ülésnap adatai