Készült: 2024.04.26.07:53:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

266. ülésnap (2017.12.12.), 72. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:00


Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Eredendően, pláne, mivel megosztom Harangozó Gábor képviselőtársammal a szónoklatot, úgy terveztem, hogy nagyon rövid általános bevezetőt mondanék tulajdonképpen, néhány általános észrevételt a törvényjavaslat kapcsán. No pláne, hogy január 19-éig van lehetőség módosító indítványt beadni, tehát azt gondolom, hogy tekinthetjük ezt egyfajta első fordulónak, ami itt ma történik, különös tekintettel arra, hogy ez az utolsó előterjesztés, amit tárgyal idén az Országgyűlés. Azonban úgy alakult, hogy egy me­gyém­beli földim mondta a vezérszónoklatot a Fidesz részéről, úgyhogy nagyon röviden hadd térjek már ki, különös tekintettel azokra a kérdésekre, amiket ő mondott, elsősorban az infrastruktúra-fejlesztés tekintetében és a közútfejlesztési beruházások tekintetében, ami Borsod-Abaúj-Zemplén megyét érinti.

Mindösszesen annyi észrevételt tennék általában, képviselő úr, hogy ha ezt a hozzászólást 2011-ben teszi meg, akkor azt gondolom, hogy teljesen releváns lett volna, amit elmond. Akkor, azt gondolom, hogy lehetett volna 2010-ig értékelni azt, hogy milyen közútfejlesztések, milyen gyorsforgalmiút-fejlesztések történtek a megye területén. Azonban az én problémám az, hogy gyakorlatilag nem történt azóta semmi.

A 37-es főút esetében, amit ön említett, különös tekintettel arra a körülményre, hogy csak szerencsi elkerülő az, ami tulajdonképpen kimaradt, érdemben a többi települést elkerüli ez a főút, azt tudom mondani önnek, hogy minden forrás rendelkezésre állt és minden terv elő volt készítve ahhoz, hogy ezt a beruházást önök lebonyolítsák 2010 után azon nyomban, azonban szégyenszemre ez az út többször került a hírekbe az elmúlt időszakban, nagyon rossz állapotú szakaszai vannak, amelyeknek a felújítása csak nagyon kis részben történt meg, és a szerencsiek a mai napig kénytelenek elszenvedni azt a hatalmas átmenő forgalmat, amit ez az út produkál az ő városuk életében. Tehát egyrészt a 37-es főút mint az egyik tengely a megyében a zempléni irányú forgalom tekintetében, igencsak várat magára ez a beruházás.

A kenézlői híd tekintetében sem történt az elmúlt időszakban semmi. És hogy a megye egy picit más részére is koncentráljak, a 26-os főút Sajószentpétert elkerülő szakasza egészen Múcsonyig le volt szerződve, elő volt készítve, források rendelkezésre álltak 2010-ben ‑ nem épült meg. A sajószent­péte­ri­ek a mai napig, ha jól emlékszem a számra, mintegy 15 ezer autó átmenő forgalmát kell hogy elszenvedjék. Elképesztő különösen a reggeli, illetve a délutáni órákban az a forgalom, ami átmegy azon a településen. Itt is csak ígérgetések hangzottak el; rendkívül sokan támogatták az MSZP-nek azt az akcióját, amely aláírásgyűjtésről és egyéb politikai demonstrációkról szólt, hogy ez a szakasz mihamarabb épüljön meg. Az elmúlt nyolc évben állt tehát a 26-os elkerülő is.

Az M30-asról pedig annyit, hogy ez egy nemzetközi egyezmény része valóban, a Via Carpatia egyezmény részeként kell azt a közlekedési folyosót megépítenünk, már a ránk eső részét, egészen a balti államoktól, ami tulajdonképpen Románia irányába vezet tovább, és ott kettéválva részben Romániában, illetve részben Bulgáriában a Fekete-tenger partjáig tart. Ez tulajdonképpen egy észak-déli folyosó Kelet-Európában. Ez elképesztő közlekedési és kereskedelmi lehetőségeket nyújthat a számunkra. Ennek a megépítéséről már évtizedek óta szó van persze, de van egy nemzetközi megállapodás, ami szerint ezt kötelező megépítenünk.

(13.30)

Ezt beépítették a „Modern városok” programba Miskolc tekintetében. Miniszterelnök úr ’18 tavaszára elképzelhetőnek tartotta, hogy ez megépül, de legkésőbb ’19-re ígérte. Tudom, ott voltam Miskolcon ennek a szerződésnek az aláírását követő sajtótájékoztatón, amikor ezt elmondta. Ehhez képest ma 2022-re talán ígérik az M30-ast. És ez a szakasz, amiről beszélt, tulajdonképpen egy technikai szakasz, a Kassáig tartó szlovák autópályára való átvezetés Tornyosnémetinél, ennyi épült meg mindösszesen, semmi más. Én azt hiszem, hogy azzal együtt, hogy az M30-as elérte már 2003-ra Miskolcot, és tulajdonképpen az akkori Medgyessy-kormány ezt a szakaszt átadta és összekötötte Miskolcot Budapesttel autópályával, azon túl nem történt semmi. De hát reméljük a jó szándékot. Nagyon fogok én is küzdeni ezekért a beruházásokért. Azt gondolom, minden megyénkbeli politikusnak alapvető célja, hogy ezek megvalósuljanak a megye fejlesztése érdekében.

Miskolc tekintetében csak annyit fűznék még hozzá, hogy természetesen, ha kiemelnénk a modern városokból ezt az M30-ast, ami egyébként is meg­valósul, akkor újabb pont beemelésével volna lehetőség a légszennyezés elleni küzdelem hatékonyabb megvalósítására. Gondolok itt a Miskolc Egyetem szmogkéményére, a diósgyőri egészségügy fejlesztésére, a Diósgyőri Acélművek területének mintegy 135 hektáros barnamezős rehabilitációjára vagy egyébként a Diósgyőri Várfürdő fejlesztésére is. Tehát ha az M30-ast más tekintetben nézzük, akkor ezt meg tudjuk állapítani.

Annyit szeretnék általánosságban még hozzáfűzni, itt államtitkár úr mondta, hogy mintegy ötszáz partnerrel egyeztettek. Dicséretes, nagyon fontos, biztos ez egy hosszú folyamat volt. Én azt tudom mondani, hogy a ’17 őszi törvényalkotási programban azonban ez mégsem szerepelt, és a Miniszterelnökség által előkészített jogszabálytervezetek között sem található meg a kormányzati portálon. Tényleg nem pikírtkedni akarok, de mondjuk, az ömlesztő hegesztés végzésének feltételeiről szóló rendelet meg ott van.

Tehát azt tudom mondani, hogy semmiképpen nem jó az, hogy ez nem került föl jóval hamarabb. Nyilván most már természetesen elérhető a parlament honlapjáról. Azt gondolom, hogy a legnagyobb nyilvánosságot kellett volna ennek ilyen értelemben is biztosítani. De valóban, 14 év után át lehet tekinteni a vonatkozó jogszabályokat természetesen.

Azt tudom mondani, hogy a január 19-i mó­do­sítóbenyújtási határidő részben jó lehet, mert azt gondolom, hogy egy második fordulóban akár a Törvényalkotási bizottság be tud építeni olyan javaslatokat, amik fontosak lehetnek, részben persze ‑ és erről talán Harangozó Gábor fog többet mondani ‑ pár területen meg egyébként már azt tudom mondani, hogy szinte moratóriumot kellene bevezetni, hiszen különösen a Balaton-part tekintetében annak az elépítése van folyamatban.

Tehát egyrészről jó, hogy van idő néhány pontra, más pontokra meg hát sokkal hamarabb lett volna szükség ebben a tekintetben.

Összefoglalva tehát azt tudom mondani önöknek, hogy a január 19-ig terjedő időszakig mi magunk is az egyes megyéket érintőleg, illetve saját területünket érintőleg fogunk módosító indítványokat végiggondolni, előterjeszteni, hogy megfontolt döntés szülessen, azonban a törvényjavaslat egyes pontjai tekintetében a területfejlesztés hatékonyságának érdekében és egyes területek elépítésének megakadályozása érdekében azonnali és gyors döntések szükségesek.

Harangozó Gábor képviselőtársam fogja folytatni a mondandónkat. Köszönöm, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai