Készült: 2024.04.27.22:09:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

235. ülésnap (2009.10.26.), 42. felszólalás
Felszólaló Varju László (MSZP)
Beosztás nemzeti fejlesztési és gazdasági minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:16


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARJU LÁSZLÓ nemzeti fejlesztési és gazdasági minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! A feltett kérdésre legyen egyértelmű a válasz: Magyarország egyetlen eurócentet sem veszít el, és mindent meg kell tenni nem csak az intézményrendszernek, a pályázóknak a szabályos felhasználás keretében annak érdekében, hogy erre semmiképpen se kerüljön sor. Ennek egyik fontos feltétele és fontos eleme az, hogy lehetőségünk van arra, hogy az intézményrendszerben a saját magunk által feltárt visszásságok esetén azt a pénzt nem veszítjük el, mi használjuk fel, még abban az esetben is, hogyha az adott projektnél ez költségcsökkentést okoz.

De térjünk rá először a kérdés apropóját jelentő állami számvevőszéki vizsgálatra, amelyről azért mindannyiunknak tudni kell, hogy ez a 2008-as évről szól, és az azt követő időszakban megtörtént eseményekre és módosításokra szeretném felhívni a figyelmet. Összességében véve, miközben az ÁSZ jelentése szintetizáltan tartalmazza mind a projektgazdákra, mind pedig az intézményrendszerre vonatkozó megjegyzéseket, ezért ezek közül néhányra szeretném magam is felhívni a figyelmet.

Így abban az esetben, amikor a szabálytalansági eljárások magas számára utal képviselő asszony, ez az eset éppen alátámasztja azt, hogy önmagában egy olyan rendszer működik, amely minden egyes bejelentést kivizsgál, és ennek megfelelően lehetőség van arra, hogy minden egyes bejelentésről tudjuk, hogy annak reális alapja van-e. Az esetek többségében - több mint 90 százaléknál - egyébként nincs olyan, amely retorziót igényelne.

A közbeszerzési eljárások jogsértésére utalt képviselő asszony. Ebben az esetben tudnunk kell, hogy az intézményrendszer után már a projektgazdánál van az a felelősség, aki a közbeszerzési eljárás lefolytatásáért vállalja a felelősséget, és neki kell a meghozott törvényeket, szabályokat betartani. Az 1 milliárd forint feletti projekteknél tanácsadással tudunk segítséget adni, de ezzel együtt alapvetően a projektgazda kötelezettsége az, hogy a jogszabályokat betartva járjon el, és annak megfelelően tartsa be a jogszabályokat.

A panaszkezelési eljárásra vonatkozó felvetésnél éltünk a lehetőséggel, és ebben az évben már jelentős változtatásokra került sor, éppen azért, hogy az eljárás jelentősen felgyorsuljon.

Összességében véve: tehát a szabálytalanságkezelési eljárásrend aktualizálásával, külön munkaegység létrehozatalával, külön munkamódszerek bevezetésével, az eljárási rendek gyorsításával igyekeztünk eleget tenni annak, hogy éppen az Állami Számvevőszék által felvetett kérdésekre gyorsító módszerek alkalmazásra kerüljenek.

Ennek egyik fontos eleme például a kifizetések jelentős gyorsítása vagy a kifizetésekhez szükséges feltételek módosítása és egyszerűsítése. Ezt mindaz a több mint tízezer pályázó érzékelni tudja, akik ebben a folyamatban eredményesen tudtak részt venni. Ugyanerre vonatkozik a biztosítéki terhek jelentős csökkentése is, hiszen 25 millió forint alatt erre külön nincs szükség, illetve lényegében csak a lehívott támogatás értékének megfelelő biztosítékok befogadására vagy benyújtására van szükség.

El kell hogy mondjam, hogy nagyon népszerű és eredményes volt az a következő intézkedés, amely az előleg (Az elnök csenget.) rendszerének a bevezetésére adott lehetőséget, ami azt jelenti, hogy mindez a pályázók érdekeit szolgálja.

Mindezek alapján kérem a válaszom elfogadását. Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai