Készült: 2024.04.27.17:12:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

235. ülésnap (2009.10.26.), 236. felszólalás
Felszólaló Velkey Gábor (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:04


Felszólalások:  Előző  236  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VELKEY GÁBOR (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnök asszony. Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az 1., 3., 11., 17. ajánlási pontokhoz szeretnék röviden szólni.

Az 1. és a 11. pont arra tesz kísérletet, hogy a módosításban megjelenő díjnövekményeket, ahol emelkedés lenne, azt állítsa vissza az alapszintre. Én ezekkel a javaslatokkal egyetértek. Azt gondolom azonban, hogy azt az elvet, amit az általános vitában többen elmondtunk, fenn kell tartani, tehát hogy a díjaknak fizetni kell magát a szolgáltatást, ezért ha mindenhol visszalépünk, nem változtatunk az egyéb szabályokon, és mondjuk, azt a teljesen indokolatlan szabályt is kivennénk, hogy a központi költségvetés elvigyen a díjbevételekből forrásokat, ettől függetlenül is biztosítani kell, hogy valóban fedezzék a díjak a szolgáltatást.

Úgy gondolom, hogy figyelembe kell venni a reális helyzetet, és az előterjesztés joggal fogalmazza meg azt a problémát, hogy elsősorban a teljes személyes mentesség széles szabályozása során ellenőrizhetetlen módon, követhetetlen módon azt kell mondjuk, visszaélések történnek, és sokkal több forrás áramlik ki, mint amennyi indokolt lenne; vagyis úgy áramlik ki, hogy nem jön be. Éppen ezért én úgy tudom támogatni az emelések visszaállítását a jelenlegi szintre, hogy egyúttal javaslatot teszünk egy kiegészítő módosító javaslat formájában arra, hogy a visszaszűkülő teljes személyi mentességet egy az egyben szüntessük meg.

Ne legyen személyes mentesség! Alapvetően problematikus most is a javaslatban, hogy milyen alapon tesz különbséget a személyes mentesség körében. Azt mondja, hogy az állam esetében biztosítja a teljes személyes mentességet, az állami feladatokat ellátó önkormányzati, polgármesteri hivatalok esetében meg nem; alapítványok, civil szervezetek esetében nem, egyházak esetében igen. Nem akarom végigsorolni a differenciát, nehéz értelmezni a különbségtételt. Úgy gondolom ezért, hogy az lenne a jó eljárás, ha a visszaélésre lehetőséget teremtő teljes személyes mentességet kivennénk a szabályok közül, és erősítenénk a tárgyi alapon való díjmentesség ügyét. Azt gondolom, hogy ez a feladatkör finanszírozását is segítené. Ezért nyújtottunk be egy olyan kapcsolódó módosító javaslatot, amely ez irányba lép el.

Különben azzal az iránnyal, amit a javaslat céloz, megfogalmaz, hogy a papír alapú eljárások szerepének csökkentését támogatná úgy, hogy az elektronikus irányba tolja az ügyintézéseket, azzal teljesen egyetértünk, és ezt segíti az a - mondjuk ki ezt is, mert ez is benne van a javaslatban - javaslatelem, amely az elektronikus alapú szolgáltatás díjtételeit csökkenti, miközben a papír alapúakat különben emeli. Még egyszer mondom, az emeléssel önmagában nem értünk egyet, de azzal, hogy az elektronikus csökken, és ezért a szerepe növekedni fog, egyetértünk, és a kieső forrásokat szerintünk a visszaélésre alapot adó teljes személyes mentesség további szűkítésével tudjuk megteremteni. Minden indokolt eset megítélésünk szerint belefér a teljes személyi mentességet élvező kör esetében is a tárgyi mentességbe. Így nincs szükség a tárgyi és a teljes személyi mentesség külön szabályozására. A teljes személyi mentesség volt a 3-as ajánlási pont, az 1-es, 11-es pedig a díjnövekmény.

Még egy ajánlási pontról szeretnék beszélni, ezt többen szóba hozták képviselőtársaim, és ez a magánútlevél azonnali eljárási díját érintette volna a 17-es ajánlási pontban. Legyünk pontosak! Ugye, van egy normál eljárás, annak van egy díja, van a rendkívüli eljárás, az kétszeres díjat fizet a normál eljáráshoz képest, és eddig nem volt azonnali eljárás. Vagyis nem a tizennégyezer-akármennyi forintos rendkívüli eljárást emeli fel 50-re, hanem megtartja a rendkívüli eljárás kétszeres díját, és bevezeti az azonnali eljárást 50 ezer forintos díjjal. Azt gondolom, hogy ez egy hatalmas ugrás, ezért mi egyetértünk azzal, hogy legyen azonnali eljárás, egyetértünk azzal, hogy a normál és a rendkívüli eljárás maradjon meg, közöttük az egy- és kétszeres szorzó is érvényesüljön, de úgy gondoljuk, hogy az azonnali eljárás díja ne ilyen hatalmas ugrás legyen, hanem ott az alapdíj hétszeresét javasoljuk, nem pedig a kilenc-tízszeresét, ami most jelenleg megvan. Ez is egy kapcsolódó módosító javaslat lesz.

Kérem a kormány és a képviselőcsoportok támogatását, hogy ebbe az irányba mehessünk el.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  236  Következő    Ülésnap adatai