Készült: 2024.05.13.00:34:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

230. ülésnap (2005.05.30.),  90-97. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:20


Felszólalások:   82-89   90-97   98-105      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Filló Pál, az MSZP képviselője, kérdést tesz fel az ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszternek: “Mit tesz a kormány a fiatal fogyasztók védelme érdekében?ö címmel. Miniszter asszony távollétében Mesterházy államtitkár úr válaszol. Kérdezem, hogy elfogadja-e képviselő úr a válaszadó személyét. (Filló Pál: Igen, köszönöm szépen, elnök úr.) Öné a szó.

FILLÓ PÁL (MSZP): Igen tisztelt Ház! Igen tisztelt Államtitkár Úr! Erzsébetváros országgyűlési képviselőjeként naponta tapasztalom azt, hogy a rossz és egészségtelen fogyasztói szokások sajnos egyre fiatalabb korban alakulnak ki. A pontos információk eljuttatása a fogyasztókhoz éppen ezért kiemelt jelentőségű feladat. E tekintetben rendkívül fontosnak tartom azt, hogy a speciális védelmet igénylő fogyasztói csoportok, például a gyermek- és fiatalkorúak is egyre hamarabb rendelkezzenek azokkal az ismeretekkel, amelyek a döntések meghozatala előtt megfelelő támpontot adhatnak számukra azért, hogy ne sétáljanak bele olyan csapdákba, amelyek nem csupán bosszúságot, hanem egészség- vagy vagyoni kárt is okozhatnak.

A kereskedelmi, vendéglátó és szolgáltatói szektorban ma már célcsoportként tekintenek a fiatalokra, és speciális marketingeszközökkel próbálják meg befolyásolni a tapasztalatlan gyermekeket, a 18 év alattiakat. Az elmúlt időszak fogyasztóvédelmi vizsgálatainak eredményeiből is kiderül, hogy számtalan olyan terület van, ahol a fiatalok érintettek, elég csak arra gondolni, hogy hány gyermekjáték forgalmazási jogát tiltották meg. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a fiatalokban nem tudatosul, hogy a dohánytermékek és az alkoholtartalmú italok kiszolgálásának tilalma az ő érdekükben létezik, vagyis nem a kereskedőt verik át, ha mégis megvásárolják ezeket az árukat, hanem saját maguknak ártanak vele. Ugyanakkor fontosnak tartom azt is, hogy a fiatalok képben legyenek, hogy a saját érdekeiket meg tudják védeni.

Kérdezem tehát, mit tesz a kormányzat, és mit tehetnek az állami hatóságok annak érdekében, hogy a kárt okozó kereskedelmi praktikákkal szemben védelmet nyújtó fogyasztóvédelmi ismeretek minél szélesebb körben jussanak el a gyermekek, fiatalok számára.

Köszönöm a lehetőséget. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Mesterházy Attila államtitkár úrnak.

(16.10)

MESTERHÁZY ATTILA ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A minisztérium elkészített egy új fogyasztóvédelmi koncepciót, aminek két fő pillére van. Az egyik, hogy tekintsük át újra, az államnak milyen feladatai vannak ezen a területen, pontosítsuk ezeket a feladatokat, hogy még hatékonyabban tudjunk fellépni a fogyasztói érdek védelme szempontjából. A másik pedig, hogy tudatos fogyasztókat neveljünk, hiszen a tudatos fogyasztóvá nevelés egy fontos eszköze a megelőzésnek, a prevenciónak, hiszen nem lehet minden egyes fogyasztó mellé egy fogyasztóvédőt állítani, fontos, hogy a fogyasztó maga is tudja, hogy felelőssége van, amikor megvásárol egy terméket vagy szolgáltatást.

Természetesen a fogyasztókon belül a fiatalok, ahogy a képviselő úr is említette, egy nagyon speciális célcsoport, hiszen kiszolgáltatottabbak, mint a többi ilyen fogyasztói célcsoport, ezért még jobban oda kell rájuk figyelni. Az egyik oldal az, amit az imént már említettem, hogy például a dohánytermékeknél, italtermékeknél az állam határozottabban lép föl, büntet, szankcionál és megtilt bizonyos fajta cselekvéseket a szolgáltatók részére, de a másik oldal egy sokkal hatékonyabb és talán sokkal olcsóbb megoldás: a tájékoztatás, az információátadás, az oktatás. Hiszen a fiatalok - gyermekkorban megtanítva őket, hogy tudatos fogyasztók legyenek - már sokkal könnyebben tudják elkerülni ezeket a veszélyes szituációkat, sőt van egy plusz pozitív hozadék, hogy már a gyermekeiket is erre oktatják.

Éppen képviselő úr és minden képviselő hozzájuthat ezekhez a kiadványokhoz, amelyek az Oktatási Minisztériummal és civil szervezetekkel közösen egy tanári segédanyagként és Tudatos vásárló leszek címmel egy kalendárium formájában hasznos információkat adnak a fogyasztóvédelemről a fiataloknak, a fiatalok nyelvén. Ez egyébként a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, illetve egy európai uniós, egy brüsszeli alapítvány, a Generation Europe alapítvány közös gondozásában jelent meg. (Felmutatja a kiadványokat.) Ez mind-mind olyan eszközt ad a fiatalok kezébe, amivel könnyebben, szórakoztató módon és hatékonyabban tudják elsajátítani a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismereteket, és ezáltal (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) valóban tudatos fogyasztóvá tudnak válni. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Képviselő úrnak lehetősége van viszontválaszra.

FILLÓ PÁL (MSZP): Köszönöm szépen. Igen tisztelt Államtitkár Úr! Abban, hogy tudatos fogyasztóvá váljék az új generáció, közös feladatunk van, a családoknak, az államnak, és úgy gondolom, mindenkinek, aki az országban él. Ugyanakkor én fontosnak tartanám azt is, hogy a fogyasztóvédelem ne csak a hagyományos eszközökhöz nyúljon a jövőben. Nagyon fontosnak tartanám a fiatalok interneten keresztüli tájékoztatását, hiszen pontosan ez az a korosztály, amelyik leginkább ott ül a számítógépek előtt, olyan ismeretanyaggal rendelkezik, amivel az idősebb generáció már nem, és ugyanakkor ezeken a csatornákon keresztül szerintem a fiatalokhoz, gyerekekhez hamarabb el tudnánk érni. Tehát javasolom, hogy ezen a területen is induljon meg a munka.

Örömmel tapasztaltam egyébként, hogy ebben a könyvben jó néhány internetcím is szerepel, ahol a fiatalok részletes tájékoztatást kapnak akár az alkohol, akár a dohányáruk egészségkárosító hatásáról, és sorolhatnám tovább. Tehát én nagyon hasznosnak tartom ezeket a kezdeményezéseket. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Államtitkár úré a szó.

MESTERHÁZY ATTILA ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselő Úr! Lesz még egy azonnali kérdés, amely a kábítószer-prevencióval kapcsolatos, és a minisztérium tulajdonképpen onnét vette át ezt a megoldási lehetőséget, amit ön is említ, hogy bizony a fiatalokhoz az információkat oda kell vinni, ahol a fiatalok vannak, és ahol a fiatalok az információt szívesen szívják fel, és ezeket a formákat kell alkalmazni. Tehát magyarul új kommunikációs csatornákat kell igénybe vennünk ahhoz, hogy a fiatalokat el tudjuk érni ezekkel az információkkal. A tradicionális értelemben vett oktatás is sok mindenben tud segíteni, de sokkal hatékonyabb tud lenni az, ha az oktatási rendszeren kívül is próbáljuk a fiatalokat tájékoztatni, viszont akkor a figyelmüket kell lekötni, ehhez pedig újfajta megoldásokra van szükség. Ennek egy példája ez a tanári segédanyag, illetőleg ez a Tudatos vásárló leszek című kalendárium, és természetesen ebben az internet is egy fontos szerepet játszik, illetőleg azok a civil szervezetek, amelyek régóta foglalkoznak fogyasztói klub, tanácsadás vagy akár újságkiadás révén nemcsak a fiatalokkal, de a fogyasztók szélesebb közönségével. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   82-89   90-97   98-105      Ülésnap adatai