Készült: 2024.05.14.01:24:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

134. ülésnap (2016.03.16.), 48. felszólalás
Felszólaló Dr. Vinnai Győző (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:15


Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VINNAI GYŐZŐ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Folynak a kerekasztal-tárgyalások a köznevelés kérdéseiben, az oktatás szereplői várják az eredményeit.

2011 óta újra és újra fellángol a vita arról is, hogy 16 vagy 18 éves korig célszerű-e előírni a tankötelezettséget. Ha az iskolai eredményességet vizsgáljuk, aki 16 éves korában nem motivált a tanulásra, azt felesleges tovább az iskolapadban tartani. Természetesen a 18. életév mellett kardoskodó iskolák abban érdekeltek, hogy az iskolaelhagyás miatt ne váljon bizonytalanná a pedagógusok állása. E tekintetben is fontos a szakmai hatékonyság javítása, a kihullás megelőzése, a motiválás, a tanulás megtanulása, az önbecsülés kialakítása, de igazságtalanok lennénk, ha csak a tanárokat tennénk felelőssé az iskolaelhagyásért, mintha a család, a baráti kör hatása nem érvényesülne.

Ám jobban jár a motiválatlan diák, ha elmegy dolgozni, és megismeri a munka világát, aztán eldönti, hogy ott marad, vagy mégis tanul. A felmérések sze­rint még a húszas évei elején sokuk visszatér, mert belátja, hogy a tanulás javítja a munkába állás le­hetőségét, jövedelmi szintjét. Az, hogy saját elhatáro­zásból dönt így, sokkal értékesebb, mint ha törvény kényszerítené. Azt kell biztosítanunk, hogy ha ki­hullik az oktatásból, bármikor legyen számára visszaút.

A 2016 szeptemberétől megújuló szakképzési hídprogram új lehetőségeket kínál, és módot ad arra, hogy a fiatal még nappali oktatásban szerezhessen álta­lános iskolai végzettséget és legalább rész­szak­képesítést 25 éves koráig. Évtizedeken át vártuk, hogy csökkenjen a szakiskolai lemorzsolódás aránya, ám ez lesz az első program, amely visszafogadja a tanköteles koron túl azt a fiatalt, aki kihullik a középfokú oktatásból.

Gyakran a korai iskolaelhagyás motívuma az, hogy szociális rossz hátterű fiatal pénzt szeretne keresni, hogy megvásárolja, amire vágyik. Ezért fontos, hogy a fiatal a tanulásra anyagilag is motivált legyen, kapjon a szakképzésben pénzbeli juttatásokat, költségtérítést vagy a szakképzési hídprogramban ösztöndíjat.

Elhangzik még a 18 éves korig tartó tankötelezettség mellett, hogy amióta leszállítottuk a tankötelezettség felső határát, a gyerek a születésnapján otthagyja az iskolát. A törvény szerint a tanuló tankötelezettsége annak a tanévnek a végéig tart, amelyben a 16. életévét betölti, tehát köteles befejezni a megkezdett tanévet.

Tisztelt Államtitkár Úr! Milyen eredményeket hoztak a kerekasztal-tárgyalások? Nemzetközi összehasonlításban hogyan értékelhető a hazai tankötelezettségi korhatár? Mi a korai iskolaelhagyás tekintetében az uniós célkitűzés, és hogyan áll Magyarország ennek teljesítésében? Milyen intézkedések segítik a korai iskolaelhagyás mérséklését? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) Tisztelettel várom válaszát. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

(14.50)




Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai